Temelj našeg posla je pomaganje ljudima

Kako izgleda radni dan u zaštitarskoj uniformi ispričali su Antonela i Mario

FOTO: PR

Zaštitarstvo je djelatnost o kojoj se priča, a malo toga zna. U hrvatskom društvu često i podcijenjena. Na riječ zaštitar sigurno prvo pomislite na osobu u uniformi koju susretnete u banci i trgovačkom centru. Ili pak na redara na događanju kojeg ste posjetili.

Zanimanje zaštitara zapravo je vrlo raznoliko. Zaštitar ili zaštitarka mogu biti upravo ti koje svakodnevno susrećete na javnim mjestima, ali postoje i oni kojih se odmah ne biste sjetili, a imaju važnu ulogu u sigurnosti društva. Primjerice, zaštitari u mobilnoj ekipi redovito obilaze objekte čiji ste posjetitelji provjeravajući je li sve u redu, a zaštitari zaduženi za prijevoz novca te vrijednosnih pošiljki brinu da paketi sigurno stignu do krajnjih odredišta.

Ne zaboravimo one koji brinu o sigurnosti vaših putovanja, pregledavaju putnike i ručnu prtljagu u zračnoj luci iz koje putujete, zaštitare i zaštitarke koji vas dočekuju na recepcijama poslovnih zgrada koje posjećujete, ali i one tehničkih vještina koji postavljaju kamere i druge sustave tehničke zaštite na mjestima gdje se krećete: ispred stambenih objekata, u trgovinama, na stadionima, na cestama, u tunelima itd. Isti ti sustavi trebaju se nekako nadzirati, a o tome brinu zaštitari i zaštitarke koji rade u nadzornim centrima opremljenima visokom tehnološkom opremom. Upravo ta raznolikost radnih mjesta u ovoj industriji pruža priliku za zaposlenje osobama različitih profila, od mladih koji su tek došli na tržište rada do umirovljenika, a sve je više žena.

O ovoj temi popričali smo sa zaposlenicima najveće zaštitarske tvrtke u Hrvatskoj, Securitas Hrvatska. Kako izgleda radni dan u zaštitarskoj uniformi i koji su sve izazovi zanimanja zaštitara otkrili su nam Antonela Budimir, Securitasova zaštitarka na recepciji jedne poslovne zgrade i Mario Lipovac, zaštitar u interventnoj i mobilnoj ekipi.

Koja su osnovna zaduženja i odgovornosti na vašim radnim mjestima? Koje sve poslove obavlja zaštitarka na recepciji jedne poslovne zgrade, a koje zaštitar u interventnoj i mobilnoj ekipi?

Antonela: Osnovna zaduženja zaštitarke na recepciji poput one gdje ja radim su aktivno praćenje videonadzora, kontrola vatrodojavne centrale, kontrola i dozvola pristupa vozilima unutar posjeda poslovne zgrade, te provjera identiteta i upis posjetitelja. Također, zaštitarka na recepciji je tu kako bi pomogla i ispravno uputila posjetitelje, klijente i dostavljače. I možda najvažnije zaduženje je biti osoba od povjerenja.

Mario: Interventna jedinica primarno je zadužena za izlaske na intervencije na objekte po dojavi alarma, a pritom i potencijalno sprečavanje štetnog događaja ili njegovog daljnjeg širenja ako je isti već nastao. Securitasov nadzorno operativni centar po dojavi alarma ili zapažanja sumnjivog događanja putem kamera na objektu klijenta šalje interventnu ekipu, a pritom i policiju na isti objekt. Mobilna jedinica je zadužena za redovite sigurnosne obilaske objekata u vremenskim intervalima dogovorenim s klijentom. Na taj način provjerava je li sve u redu na objektu, može spriječiti planove provalnika ili uočiti razne nepravilnosti koje mogu uzrokovati neki štetni događaj.

Antonela

Opišite jedan svoj uobičajeni radni dan od dolaska na posao do povratka kući.

Antonela: Dolaskom na posao preuzimam smjenu kolege, razmjenjujemo informacije o svim događanjima tijekom njegove noćne smjene, zadužujem službenu opremu i provjeravam je li ista u ispravnom stanju. Pokrećem laptop, čitam i odgovaram na mailove, provjeravam i osiguravam parking za najavljene posjetitelje. Posjetitelje pri dolasku zatražim osobni dokument, upisujem ih u evidenciju, te ih upućujem gdje trebaju ići. Najveći dio dana komuniciram sa zaposlenicima kompanija u zgradi u kojoj radim, njihovim posjetiteljima, pomažem dostavljačima kako bi paket bio dostavljen ispravnoj osobi te provjeravam videonadzor. U poslovnim zgradama protok ljudi je velik i vrijeme mi brzo prolazi. Na kraju radnog dana kolegi koji nakon mene dolazi u smjenu prenosim novosti i eventualne promjene, predajem smjenu i odlazim s posla.

Mario: Pri dolasku na posao s kolegama prvo razmijenim informacije o tome što se dogodilo u prethodnoj smjeni i što sve treba napraviti u sljedećoj. Zatim slijedi službena primopredaja smjene upisivanjem u knjigu primopredaje te preuzimanje radnih zadataka i opreme, poput vozila i službenog oružja. Nakon toga idemo na teren. Dnevna smjena u pravilu je manje stresnija od noćnih jer ima manje intervencija na objekte, a tada najčešće radim u funkciji mobilne jedinice u kojoj obavljam redovite preventivne obilaske objekata. Uz to što noću ima više intervencija na objekte, više je i redovitih preventivnih obilazaka objekata, što je i logično s obzirom na to da je rizik najveći kad su objekti prazni. Noćna smjena najčešće obuhvaća i redovita zaključavanja objekata nakon radnog vremena koje imamo dogovorena s nekim klijentima, kao i podizanje alarmnih sustava. Kada sam bio voditelj smjene, radio sam i s dosta papirologije, poput pisanja izvještaja o svim događanjima tijekom smjene. Radni dan završava jednako kako je i započeo, razgovorom s ekipama iz sljedeće smjene koje su tek došle na posao.

Pitanje za Marija: Na koji način se preventivnim obilascima objekata on štiti i koje su prednosti ovakve usluge za korisnika?

S obzirom da za neke objekte nema nužne potrebe za angažmanom stalnih zaštitara 0-24 ili izvan radnog vremena, klijent ima mogućnost angažirati mobilnu ekipu koja će redovito obilaziti njegov objekt u dogovorenim vremenima i provjeravati je li sve u redu. Ukoliko uočimo nešto neuobičajeno, kontaktiramo naš nadzorno operativni centar koji poduzima sve potrebne radnje; obavještava klijenta o situaciji koji može doći na objekt u izvid; kad je npr. klijent odsutan, a sumnja se na daljnji razvoj rizičnog događaja, može se angažirati zaštitar koji će cijelo vrijeme štititi objekt do trenutka uklanjanja nepravilnosti itd. Može se svašta dogovoriti, a sve ovisi o potrebama i zahtjevima klijenta. Kao što sam već spomenuo u prethodnom odgovoru, ova usluga sigurno umanjuje rizik jer samo uočavanje zaštitarskog auta na objektu potiče provalnike da odustanu od svojih namjera. Oni nikad ne znaju u kojem trenutku ih možemo zateći tamo. Uslugu mobilnih ekipa naši klijenti vrlo često koriste u sklopu integriranih sigurnosnih rješenja gdje ju kombiniraju s npr. sustavom videonadzora povezanim na naš nadzorno operativni centar.

Mario

Antonela, nekad se zanimanje zaštitara smatralo muškim zanimanjem, no danas sve više žena radi u ovoj industriji. Vjerujemo da nam Vi iz prve ruke možete reći postoji li razlika u obavljanju zaštitarskog posla kod žena u odnosu na muškarce? Koji biste savjet dali ženama koje imaju želju razvijati se u ovoj industriji?

Drago mi je vidjeti sve više žena u našoj industriji. Smatram da kao i muški kolege, žene svoj posao obavljaju savjesno i odgovorno, a razlike su prvenstveno u zaduženjima, primjerice rade li na recepciji, nadzornom centru ili pak u mobilnom timu. No, to naravno nije pravilo. Ljudi se raspoređuju na poslove koje najbolje rade i koji im najviše odgovaraju. Savjet koji bih dala ženama je onaj koji bih voljela da sam ga osobno dobila – budite uporne bez utjecaja straha i predrasuda.

Svrha Securitasa je “Mi pomažemo učiniti vaš svijet sigurnijim mjestom”. Izdvojite jedan primjer kada ste pomogli nekome.

Antonela: Mi pomažemo u sigurnosnom smislu, ali to se ne odnosi samo na zaštitu od opasnosti. Naš posao je pružiti ljudima osjećaj povjerenja i sigurnosti u svakom smislu. Zato ću izdvojiti primjer koji možda nije na prvu toliko atraktivan iz sigurnosnog aspekta, ali prikazuje svakodnevnu situaciju u poslu jednog zaštitara i zbog koje mi ljudi uvijek pokazuju veliku zahvalnost. To je kada korisnik zgrade u kojoj radim zaboravi recepciji najaviti svog posjetitelja koji treba doći s vozilom i parkirati ga negdje, pa mu pored svih zauzetih i rezerviranih parkirnih mjesta izađem u susret i nekako uspijem pronaći parking. Među njima se nerijetko nađe osoba koja kasni na važan sastanak, možda i razgovor za posao koji joj puno znači. Rezultat – zadovoljan naš klijent (korisnik zgrade) jer je zadovoljan njegov klijent (posjetitelj). Možda zvuči kao mala stvar, ali to je nešto što se svakodnevno događa u poslovnim zgradama i ljudi u takvim situacijama imaju veliku pomoć od recepcije.

Mario: Temelj našeg posla je pomaganje ljudima i zbog toga mi je teško izdvojiti jednu situaciju. Bilo ih je više kada sam, zajedno sa svojim kolegama, spriječio provalu zatekavši provalnika na objektu te ga zadržao do dolaska policije. U mnogim ophodnjama objekata, zahvaljujući redovnim provjerama spriječili smo potencijalne provale, ali se i susreli s brojnim nepredviđenim situacijama na terenu. Kad radiš u ophodnjama i stalno kružiš gradom svega se nagledaš te možeš pomoći i u situacijama koje nisu dio tvojeg svakodnevnog posla. Jedan takav primjer je kada smo kolega i ja tijekom intervencije u jednom trgovačkom centru spasili dijete zaključano u autu, a znali smo se i susresti s prometnim nesrećama kada brza reakcija spašava živote. Svega ima, a poanta je da ne možeš dobro raditi ovaj posao ako ne njeguješ iste vrijednosti i u privatnom životu.