FOTO: Saša Ćetković
Dina Hrastović i Dragan Kovačević

Top stručnjaci su me učili upravljati dronom. Kažu da će za pet godina to biti ekvivalent vozačkoj dozvoli

Putem nove platforme Inovacije nove generacije upravljati dronom može svatko s laptopom i kontrolerom

Top stručnjaci su me učili upravljati dronom. Kažu da će za pet godina to biti ekvivalent vozačkoj dozvoli

Putem nove platforme Inovacije nove generacije upravljati dronom može svatko s laptopom i kontrolerom

Dina Hrastović i Dragan Kovačević
FOTO: Saša Ćetković

Sjedila sam u kutu prostorije zadubljena u tekst na laptopu kada je mali bijeli dron proletio pored mene. Oblijetao je cijeli showroom vješto izbjegavajući zidove, kamere i glave. Kolega impresioniran vještinom leta pitao je demonstratora jesu li za nju zaslužni senzori u sistemu ili mišići ruku. Sve su to samo mišići ruku, potvrdio mu je ovaj. Svatko tko je ijednom pokušao uzletjeti dron, razumjet će.

Dronovi mogu doseći cijenu od početnih 50 do čak 10 tisuća eura, a održati ih čitavima najteži je dio upravljanja. Za dobru kontrolu nad dronom potrebna je fina motorika ruku, osjećaj za kontrolu i fiziku samog leta drona kojim upravljamo.

Uvjerila sam se u to i sama u showroomu Hrvatskog Telekoma dok su mi njihovi partneri iz Orqe pomagali upravljati dronom. No, moj nije bio stvaran i nije letio svima oko glava. Bio je na zaslonu jednog Acer laptopa i dobila sam zadatke. Morala sam poletjeti s dronom, vrtjeti ga oko svoje osi i zadržati ga na određenoj visini 5 sekundi. Virtualno sam ga skršila barem pet puta i uštedjela minimalno 250 eura na činjenici da je postojao isključivo na tom zaslonu.

U HT-ovom showroom isprobala sam prvi modul koji je svima dostupan Saša Ćetković

Besplatni simulator za sve

„Sastavi, poleti, crashaj i kreni ispočetka. To je neka dinamika inače. Ideja ovog simulatora je da izbjegnemo crash, a sastavljamo pravi dron tek kad njime znamo upravljati. Ovaj je hobi zarazan, ali i izrazito težak“, pojasnio nam je edukativnu platformu za upravljanje dronovima s pogledom iz prvog lica iliti FPV dronovima Dragan Kovačević iz Orqe, osječke kompanije čije dronove i tehnološka rješenja koriste i američki specijalci.

U svijetu ima tek 200 tisuća ljudi, naglašava Kovačević, koji upravljaju takvim dronovima jer je barijera za ulazak izrazito visoka. Osim što je investicija značajna kako bismo dron za vježbu uopće nabavili, postići vještinu upravljanja zahtjeva puno vježbe i vremena.

Kako bi što više ljudi moglo isprobati što to znači upravljati dronom, ali i da se poštede investicije dok nisu spremni za pravi, Hrvatski Telekom je pokrenuo platformu Inovacije nove generacije na kojoj je upravo ova edukacija i simulator drona prvi projekt kojim će jednu novu tehnologiju približiti svima nama.

Mislav Kvesić, Dragan Kovačević i Danijela Bačić o besplatnom simulatoru Saša Ćetković

Oko 1000 korisnika u desetak dana

„U HT-u stalno promovirao nove tehnologije. Kroz ovu platformu odlučili smo to sve predstaviti na jednom mjestu. Krenuli smo s prijateljima u Orqi kako bismo predstavili javnosti ovu genijalnu tehnologiju. Voziti dron nije ni lako ni jeftino“, poručila je Danijela Bačić iz Hrvatskog Telekoma i dodala kako su očekivali pozitivan odjek, ali oko 1000 preuzimanja simulatora u samo desetak dana svakako nisu.

Podršku su dobili i unutar kompanije pa se Danijeli i ostatku tima već tjednima javljaju kolege koji bi rado sudjelovali u testiranjima, edukativnim materijalima za korisnike, ili sa svojim novim idejama za platformu.

Za sada je na ovoj sasvim besplatnoj platformi početni modul s elementarnim lekcijama o upravljanju dronom. Do kraja listopada će biti dostupno svim pet planiranih modula, a svakog će mjeseca izlaziti novi. Cilj je edukacije da svaki korisnik od bilo kud i bilo kada može vježbati let dronom, a da mu po završetku svih modula platforma poruči je li spreman za stvarni dron.

Dragan Kovačević demonstrirao je kako izgleda upravljanje pravim FVP dronom Saša Ćetković

Početni dron ima tek 35 grama

Za korištenje potrebno je skinuti i instalirati simulator te nabaviti kontroler. No, objašnjavaju nam iz Orqe, priključiti se možemo i s nekim drugim kontrolerom – poput onog gejmerskog koji koristimo za PlayStation ili Xbox. No, najbolji ćemo osjećaj za stvarni dron dobiti s kontrolerom koji je za tu svrhu i napravljen.

„Fizika simulatora je gotovo identična onoj stvarnog leta. Maksimalno je pojednostavljen prijelaz sa simulatora na upravljanje pravim dronom“, rekao je Mislav Kvesić iz Orqe i dodao kako se kontroler i početnički dron mogu nabaviti u njihovom webshopu, ali i da ih Hrvatski Telekom na svojim društvenim mrežama redovito dijeli korisnicima.

Orqin početnički dron upravo je mali bijeli koji je proletio pokraj moje glave početkom susreta, a toliko je lagan i bezopasan da bi ga mogli rukom uloviti u letu. Radi se o dronu koji je izrazito lako sastaviti od par ključnih dijelova, a svaki je dio jednostavno i jeftino zamijeniti ukoliko se uništi. Svi su dijelovi izrazito elastični pa pri padu dron tek lagano odskoči. Zajedno s punjivim baterijama ima tek 35 grama.

Kontroler i dron Orqe koji su dostupni svima i odličan prvi korak nakon simulatora Saša Ćetković

Dronovi će postati ekvivalent autima

Upravo masa i veličina imaju važnu ulogu kod FVP dronova koji značajno brže i agilnije lete od komercijalnih dronova koji su veći, automatiziraniji i više specijalizirani za snimanja i fotografiranja nego za svakodnevnu zanimaciju.

FVP dronovi već su se snažno pozicionirali u svijetu, pogotovo u Americi, pa kao novi amaterski sport okupljaju u arenama tisuće ljudi koji se sa svojim dronovima utrkuju na kreativnim poligonima.

„Orqa je primarno tehnološka kompanija, ali smo kroz posao primijetili da će upravo ta vještina za pet do deset godina biti ekvivalent vozačkoj dozvoli. Zato nam je drago da nam Hrvatski Telekom pomaže promovirati tehnologiju i vještinu na jednostavan način kako bi svi krenuli s nama“, kazao je Kvesić.

Muzičarima je lakše upravljati

Orqini su piloti cijenjeni u industriji pa često odlaze na teren kako bi snimili kadrove na brzinama i iz kuteva koji su do tada bili nezamislivi klasičnim snimanjem. Tako su ove godine po prvi put pratili WRC Croatia Rally s FVP dronovima koji mogu doseći brzinu i do 150 kilometara na sat.

Što su brzine veće, tu fina motorika dolazi više do izražaja, objašnjavaju dečki iz Orqe. Zato veliku prednost u učenju imaju gejmeri i muzičari.

„Pilot helikoptera će bolje razumjeti odmah fiziku leta pa će mu biti lakše. Nekome tko svira ili crta, bit će puno lakša ta fina motorika. Gejmerima isto, njih se odmah prepoznaje“, dodaje Kvesić.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.