U suradnji s
Mastercardom

U 150 svjetskih gradova javni prijevoz plaća se beskontaktno. Pitali smo naše građane što misle o tome

Možda ovaj tekst čitate u autobusu, i to na mobitelu koji bi mogao biti vaš alat za kupnju karte

FOTO: Getty Images/iStockphoto

Da, većina ljudi vrijeme u javnom prijevozu krati čitajući vijesti na pametnom telefonu. Naime, iako se možda ne čini tako, korištenje javnog prijevoza u sve većem je porastu u svijetu. Primjerice, prema podacima Američkog udruženja javnih prijevoznika (APTA), od 1995. do danas korištenje javnog prijevoza poraslo je za 28 posto. Također, u SAD-u je 2019. godine registrirano 9,9 milijardi vožnji javnim prijevozom. Točnije, čak 34 milijuna puta svakog radnog dana ljudi se ukrcaju u neko prijevozno sredstvo javnog prijevoza.

Rastu gradovi, veće gužve

Slična situacija je i u ostatku svijeta, osobito zato što raste svijest o globalnom zatopljenju pa je pristup automobilima u uži centar mnogih gradova zabranjen. Prema podacima APTA-e, zajednice koje ulažu u javni prijevoz smanjuju nacionalne emisije ugljika za 37 milijuna metričkih tona godišnje. S druge strane, gradovi rastu neviđenom brzinom. Do 2050. godine, prema procjenama Ujedinjenih naroda, očekuje se da će više od 70 posto stanovništva živjeti u urbanim sredinama. Shodno tome će, zbog sve većih prometnih gužvi, rasti i potreba za javnim prijevozom.

Getty Images/iStockphoto

Inovativna rješenja

A kako bi iskustvo korištenja javnog prijevoza bilo što jednostavnije, više od 150 svjetskih gradova već se okrenulo inovativnim rješenjima i nose titulu Smart city. Koncept pametnoga grada prije svega proizlazi iz načina korištenja tehnologijom za rješavanje urbanih problema, kako u gospodarenju komunalijama, tako i u javnom prijevozu.

Smart inovacije koje su uveli mnogi svjetski gradovi posebno su usmjerene na olakšavanje korištenja javnoga prijevoza, a ono što je donijelo veliki pomak svakako je korištenje takozvanog open-loop sustava plaćanja. O čemu se točno radi?

Getty Images/iStockphoto

Prisloni i gotovo!

Pojednostavljeno, kod open-loop sustava proces plaćanja vožnje u javnom prijevozu isti je kao i kod svake kupnje na POS aparatu. Ulaskom u autobus, metro ili tramvaj na posebnom se uređaju vožnja plaća beskontaktno – kreditnom ili bankovnom karticom, mobitelom ili pametnim satom. Tako nestaje potreba za nošenjem posebne pretplatne kartice ili papirnate karte, ali i sitnog novca za plaćanje karte kod vozača. Zvuči jednostavno i praktično, zar ne?

Iskustva u svijetu

Upravo su takva rješenja prigrlili London, Prag i Brno, ali i Sydney te Vancouver. No, to su samo neki od 150 gradova u svijetu. Donosimo vam nekoliko primjera kako to u svijetu zapravo funkcionira.

Getty Images/iStockphoto

1. Kaohsiung, grad na jugu Tajlanda prošle se godine pridružio beskontaktnoj revoluciji. U samo pet mjeseci, Mastercardova open-loop tehnologija integrirana je u sustav plaćanja tamošnje korporacije Kaohsiung Rapid Transit Corporation što je sasvim pojednostavilo svakodnevna putovanja u grad za čak više od 2,7 milijuna stanovnika.

2. U Ankari, stanovnici i posjetitelji glavnog grada Turske također vožnju javnim prijevozom plaćaju prislanjanjem kartice na uređaj ugrađen u prijevoznim sredstvima. Mastercard je surađujući s Aktif bankom i tvrtkom E-kent omogućio gradu da ostvari svoju viziju da postane “digital first” u Turskoj.

3. U Rio de Janeiru situacija je malo drugačija. S obzirom na to da 45 posto stanovnika nema pristup bankovnom računu, Mastercard je u suradnji sa bankom Banco de Brasilia pokrenuo takozvanu Cartão Cidadão, svojevrsnu građansku karticu. Ova kartica omogućuje prijevoz po cijelom gradu, uz isplatu plaća i socijalnih davanja.

Imajući na umu ove sjajne primjere, prošetali smo Zagrebom i upitali građane kako oni plaćaju javni prijevoz te što misle o ovakvim rješenjima. Oni koji još nisu čuli za ove inovacije oduševljeno su i jednoglasno rekli kako bi im svakodnevna putovanja sigurno bila puno jednostavnija. Što građani misle o ovoj temi pogledajte u videu.


Sadržaj je nastao u suradnji s Mastercardom

Mastercard temeljem svog znanja i iskustva želi biti partner hrvatskim gradovima i javnim prijevoznicima i stoga je proveo Studiju o javnom prijevozu u Hrvatskoj koja je pokazala kako u našem društvu postoji velika potražnja za uslugama javnog prijevoza te široko rasprostranjena kultura kartičnog plaćanja, što su ključni preduvjeti za daljnje digitalno unapređenje usluga javnog prijevoza. Istraživanje provedeno u sklopu studije pokazalo je kako su građani uglavnom zadovoljni javnim prijevozom u velikim hrvatskim gradovima, no vide mogućnosti za poboljšanje, poput smanjenja gužvi u vozilima, pouzdanijem voznom redu, jednostavnosti korištenja usluga i modelima kupnje karata. Implementacijom beskontaktnih rješenja za plaćanje u javnom prijevozu, Mastercard može pomoći ključnim dionicima u razvijanju nove generacije javnog prijevoza, usmjerene na zadovoljnije krajnje korisnike, učinkovitije poslovanje tvrtki javnog prijevoza i očuvanje okoliša.