U suradnji s
U suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba

Zagrebu je bila nužna urbana art intervencija. Ovaj tim smanjio je vizualnu buku u gradu

U idućih pet godina bit će jasno vidljive kvalitetne promjene u kulturnom identitetu grada, smatraju glavni akteri projekta

FOTO: Vjekoslav Skledar

Prolazeći Zagrebom dosad ste zasigurno zamijetili neobične plakate koji su niknuli preko noći. Zaista je teško ostati ravnodušan susrevši se s reprodukcijama umjetničkih djela koji nas gledaju s mjesta na kojima su inače stajale reklame. Za promjenu su i naše oči uprte u njih i doista međusobno komuniciramo. Što se više približavamo Ilici to je scena zanimljivija. No, o čemu je zapravo riječ?

Novi projekt Turističke zajednice grada Zagreba i partnera za cilj ima probuditi vitalnu energiju grada kroz kolaboraciju svih prijatelja kulture i stvaranja. Artupunktura je platforma za kulturu i umjetnost koja pojedincu pristupa kao jedinstven umjetničko društveni tretman, servira ljepotu i vrijednost koja proizlazi iz potpisa autora koji stoje iza djela.

Artupunktura objedinjuje osam strateški raspoređenih projekata. O platformi smo razgovarali s Tomislavom Kličkom, direktorom Laube, Aleksandrom Battistom Ilićem, koautorom Projekta Ilica: Q’ART i Galerije Ilica te Tomislavom Buntakom, dekanom Akademije likovnih umjetnosti.

Vjekoslav Skledar

Turistička zajednica kao inicijator projekta

Planiranje projekta počelo je 2019. godine. Članovi Laube tada su pozvani u Turističku zajednicu grada Zagreba kako bi se priključili njihovoj ideji brendiranja Zagreba kao kulturne destinacije. Okosnica Akupunkture upravo je projekt Art&Grad – Umjetnost se oglasila, u sklopu kojeg je na mjestu jumbo i city light plakata postavljeno više od 300 reprodukcija umjetničkih djela najznačajnijih hrvatskih umjetnika.

“Naš cilj je bio intenzivno zasuti grad umjetnošću i naglasiti njezinu prisutnost. Budući da su oglasne površine zapravo vizualno najprisutniji medij u gradu, činilo nam se da ćemo upravo preko njih najefikasnije povećati interes za art. Točno tome služe oglasi”, kazao nam je Tomislav Kličko, direktor Laube.

Dugotrajna priprema se isplatila

Posao dogovora s oglašivačima na sebe je preuzela Turistička zajednica, a proces organizacije umjetnika je trajao tri mjeseca.

“Velika stvar je u cijeloj priči reakcija pozvanih umjetnika na projekt, oni su uglavnom bili oduševljeni idejom i željni sudjelovati. Art&Grad je velika promocija njihovog rada, tu zapravo vidimo njihovu najveću korist. Uz to, plakati se u B1 formatu prodaju u Laubi, a zarada ide upravo umjetnicima. Na taj način i publika može direktno, makar simbolično, podržati rad umjetnika. Plakate ćemo držati na prodaju do daljnjega, tako da će i nakon projekta biti moguće kupiti reprodukcije radova”, kazao je Kličko.

Najznačajniji radovi hrvatskih umjetnika

Preko 20 godina iskustva u suvremenoj umjetnosti diktiralo je odabir 300 umjetničkih djela koji predstavljaju raznolikost umjetničke scene.

“Htjeli smo naglasiti veliki potencijal Zagreba i naše umjetničke scene kroz ovu specifičnu akciju. Gradu dajemo novu dimenziju kojom privlači veći broj ljudi. Projekt mislimo razvijati u smjeru konceptualizacije i internacionalizacije jer vjerujemo da će zainteresirati potencijalne konzumente i van Hrvatske”, ispričao nam je.

Građani i umjetnost

Upitali smo ga misli li da će eksponiranost umjetnosti u gradu potaknuti građane na to da općenito više pažnje posvećuju umjetnosti:
“Art & Grad je u svojoj srži reklamna kampanja za suvremenu umjetnost, tako da, kao i kod uobičajenih reklamnih kampanja, očekujemo učinak na konzumente. Budući da je projekt po cijelom gradu i da će ga vidjeti velik broj ljudi, očekujemo porast u atraktivnosti umjetnika i njihovog rada”, odgovorio je.

Nada se da bi ova akcija, jedinstvena za Zagreb i Hrvatsku mogla svake godine na tjedan dana preplaviti grad umjetnošću. “Mislimo da bi to moglo promijeniti stav velikih oglašivača i društveno odgovornih kompanija da se pridruže projektu, budući da se radi o javnom, zajedničkom prostoru, koji bi trebao biti u službi zajednici”, dodao je Kličko.

Vjekoslav Skledar

Vizualna buka je utišana

Velika vizualna buka koja vlada gradom zbog nebrojenih oglasa umanjuje receptivnost osjetila pa više ni ne primjećujemo njihov sadržaj. Kroz ovu akciju osvještavamo koliko mjesta oglasi zapravo zauzimaju. “Vizualna buka u gradu je ogromna, ljudi više ne primjećuju sadržaje oglasa. Građani će neminovno biti potaknuti na razmišljanje o zajedničkom prostoru”, zaključio je Kličko.

A o građanima i zajedničkom prostoru, kao i akcijama koji potiču na razmišljanje o njihovom međuodnosu, mnogo zna Aleksandar Battista Ilić, koautor Projekta Ilica: Q’ART, jednog od projekata zahvaćenih platformom Artupunktura.

“Ključni model Artupunkture se zasniva na uključivanju građana i u projekte, ali i kao aktivnu publiku. Time se gradi kvaliteta života ali i kultura života u kojoj rastu stvarne vrijednosti. Na taj način stvaramo autohtone vrijednosti i stvaramo grad koji će nadahnuti ljude iz cijelog svijeta da se dođu inspirirati u Zagreb, ne samo njegovom poviješću, nego i suvremenošću”, kazao je Battista Ilić.

Vjekoslav Skledar

Temelji projekta postavljeni su prije 20 godina

Na temeljima projekta Umjetnost zajednice započetog prije dvadeset godina, on i Ivana Nikolić Popović 2016. pokrenuli su Projekt Ilica.

“Aktivnosti projekta Umjetnost zajednice obuhvaćale su različite kulturno umjetničke intervencije i prakse koje su proizvodile društveno angažirane oblike umjetnosti u zajednici. Uključeni su gestom ukazivali na aktualne probleme te senzibilizirali socijalnu empatiju i solidarne odnose među stanovnicima. Iz lokalnog projekta razvio se međunarodni projekt Contemporary Community Network u drugim gradovima te niz drugih intervencija s istom misijom”, objasnio je Battista Ilić.

Projekt Ilica nije slučajno nastao na najduljoj i najpoznatijoj zagrebačkoj ulici. Misija mu je vratiti kulturu i život u centar grada te potaknuti dijalog između javne uprave i građana u svrhu unaprjeđenja razine kvalitete života.

“Tijekom 1980-ih i 1990-ih došlo je do premještanja središta života i trgovine iz centra prema periferiji, prema šoping centrima, što je rezultiralo iseljavanjem stanovništva i zamiranjem tradicionalnih obrtničkih sadržaja, što je dovelo do naglog porasta praznih prostora u gradskim centrima. Istovremeno su se u kulturnim središtima počeli razvijati sadržaji usmjereni konzumerizmu i počeo se gubiti balans autohtonog života i kulisa povijesne baštine. Da bi grad živio moramo početi cijeniti suvremenu baštinu i stvaranje aktualnih vrijednosti, koje će istovremeno nastaviti graditi našu suvremenu epohu u kojoj živimo. Uloga kulture i kulturne baštine svedena je na službenu, statičnu i reprezentativnu”, govori.

Galerija Ilica

U platformu Artupunktura uključena je i ulična Galerija Ilica s izložbom Društveni procesi. Od Trga bana Jelačića do Britanskog trga bit će izložena djela 16 vrhunskih hrvatskih avangardnih umjetnika po fasadama, izlozima i ulici, s vrlo preciznim kontekstom postava tih ogromnih uličnih formata po Ilici. Tako su Gotovac, Mangelos, Kožarić, Knifer, Martinis, Stilinović, Delimar, Igor Grubić, Ivana Keser, Andreja Kulunčić, Boris Cvjetanović, samo su neki od umjetnika koje izlažu, a sljedećih godina priključit će se još mnogi drugi.

“Ti umjetnici su stvarali svjetsku povijest suvremene umjetnosti, a stvaramo je i danas ovim projektima. Tu svjetsku avangardu vraćamo na izvorište. Reakcija građana je fantastična, tim više jer je u stvaranju izložbe sudjelovalo stotine naših sugrađana i stanovnika Ilice. To je ta vrijednost bez koje ovakav umjetnički projekt niti izložba ne bi bili mogući”, komentirao je Battista Ilić.

Vjekoslav Skledar

Javna komunikacija

Kroz izložbu Društveni procesi nastoji se pokazati “vrhunske umjetničke vrijednosti koje nastaju upravo tu u Zagrebu i koliko one utječu na javno komuniciranje te pokreću ozbiljne društvene procese i građansku svijest. Danas je javno komuniciranje u velikoj mjeri preuzelo forme geste, performansa, akcionizma, javne intervencije, znači inovacijama koje je umjetnost stvorila”, objašnjava Aleksandar.

Aleksandra smo pitali cijeni li se umjetnost jednako kao i ona smještena u galerije i muzeje te diktira li prostor vrijednost u očima posjetitelja.

“Obično se smatra da je vrhunska suvremena i konceptualna umjetnost jako zatvorena, ali kad ljudima ponudite umjetničke geste u javnom prostoru odjednom vidite da ljudi itekako dobro čitaju i prepoznaju tu gestu i identificiraju se s njom. Čak i oni građani koji ne zalaze toliko u umjetničke institucije počinju umjetnost osjećati kao svoju, kao nešto što im pomaže da se nose sa svakodnevnim zebnjama, daje im neko dostojanstvo, koje nije samo pitanje estetike već dubinske ljudske egzistencije. Umjetnost je jedina koja svjedoči kontinuirano postojanje čovjeka, ali i od svojih početaka pomaže ljudima nositi se s bremenom”, rekao je.

Društvena i umjetnička akcija

“Prošle godine sam po potresom oštećenim zgradama postavio velike crvene križeve. To je konceptualna i društvena umjetnička akcija koju su razumjeli i komentirali svi građani, a susjedi iz ranjene Ilice su osjetili da je tu netko s njima”, nadodao je Battista Ilić.

Sastavni dio Projekta Ilica uz umjetnike su i obrtnici koji se vežu i uz samo ime ulice. “Upravo sam naziv Ilica dolazi u okruženju potoka i brežuljka zapadno od Gradeca, uz kojeg su živjeli lončarski obrtnici koji su iz njega vadili ilovaču od koje su proizvodili keramiku. Etimologija imena svjedoči o izrazito bitnoj mikroekonomskoj dimenziji ulice, koja od sredine 19. st do danas gradi identitet trgovačko-obrtničke ulice”, objašnjava Battista Ilić.

Vjekoslav Skledar

I obrtnici su važni

Pružanjem prostora za izlaganje i velikim iskazom interesa građana koji svake godine podupiru izlagače, a samim tim i lokalne obrte Q’ART vraća raznolikost na Ilicu. Projekt Ilica: Q’ART odjeknuo je i u svijetu.

“Zovu nas svugdje po svijetu i u najmoćnije gradove, da predavanjima i projektima prenosimo svoja iskustva kako okupiti ljude oko vrijednosti, a ne samo oko novca. Kako probuditi duh zajednice i otvorenost prema svima. To je pravi ekosustav grada, svjestan svih pora života i kulture na ovoj planeti. Tu pokazujemo da mi ljudi, građani činimo grad”, pohvalio se.

Nova generacija umjetnika

A na Ilici se u neposrednoj blizini Britanca smjestio i jedan od odsjeka Akademije likovnih umjetnosti koja svake godine promovira novu generaciju umjetnika i umjetnica.

O projektu Akupunktura Tomislav Buntak, dekan ALU kaže: “Ovo bi svakako mogla biti nova faza razvoja umjetničke scene jer svaki sustavni razvoj i prezentacija rezultata umjetničke i kulturne produkcije sigurno dugoročno stvara pozitivnu promjenu. U idućih pet godina, ako se aktivno, promišljeno i sustavno nastavi ova akcija, a tako je i planirano, bit će jasno vidljive kvalitetne promjene u kulturnom identitetu grada, od osobnih umjetničkih karijera do integracije različitih umjetničkih kompetencija i znanja u ponudu grada Zagreba, naravno i prvo vidljivo na turističku ponudu, a istovremeno u niz segmenata koji su poznati i kao kulturne industrije”.

Vjekoslav Skledar

Prilika za skupljanje iskustva

Studenti Akademije uključeni su u umjetničke akcije otvorene javnosti kako bi dobili iskustvo i predstavili svoja djela. Projekt ALU Perspektiva predstavlja se izložbom studenata završnih godina studija i diplomanata u prizemlju i na prvom katu zgrade, parku ALU-a i Galeriji Šira. Studenti su oslikali 20 murala kao najavu izložbe i projekta na panoima u Maksimirskoj cesti.

“Sa strane Akademije likovnih umjetnosti , kao visokoobrazovne umjetničke institucije, cilj je kroz kraće vrijeme oblikovati jednu pravu umjetničku sezonu studentske umjetničke produkcije koja bi nadam se mogla jasnije povezati i učiniti vidljivijim i pristupačnijim niz programa koje produciraju, posebno umjetničke akademije, umjetničko područje Sveučilišta u Zagrebu. Ova prva ARTUPUNKTURA sigurno daje dobre smjernice upravo za javno , sustavno predstavljanje i prepoznavanje mladih snaga novih umjetničkih generacija gdje će se jasno prepoznati njihove kompetencije i kako vrlo konkretno mogu sudjelovati u umjetničkim , a i u poslovnim odnosima koji nas okružuju. Ako ne vidite što sve pojedino područje može ponuditi i promijeniti na bolje nećete ga se ni sjetiti”, kaže Buntak.

Optimizam s oprezom

I on je oprezno optimističan što se tiče građana i pogleda na umjetnost: “Kada građanstvo stekne naviku sudjelovanja i primjećivanja umjetnosti kroz višegodišnje dobro organizirane akcije koje promoviraju umjetnost i kulturu dajući im konkretnost i komunikaciju osjetit će se promjena. Vjerujem dugoročna”. Aleksandar Batista Ilić zaključuje: “Zagreb je iznimno talentirani grad, vratimo ga na svjetsku scenu”.


Sadržaj nastao u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba. Više o projektima platforme Artupunktura možete naći na službenoj stranici.