U suradnji s
U suradnji s Xiaomijem

Zahvaljujući digitalizaciji kulturni sektor pokazao je otpornost na krizu. Pokrenut je lanac promjena

Tehnološka postignuća pokazala su se kao idealno sredstvo održavanja kulture živom

FOTO: Google Arts&Culture/Facebook

Čak 70 posto sudionika u kulturnom sektoru 2020. imalo je manje posjetitelja nego godinu prije, pokazalo je istraživanje Zaklade “Kultura nova” o utjecaju pandemije COVID-19 i potresa na ovaj sektor u Republici Hrvatskoj

Oni koji su se pak digitalizirali prije pandemije bolje su se prilagodili radu u novonastalim okolnostima. No, njih je vrlo malo pa je tako nešto manje od deset posto ispitanika imalo više publike nego 2019.

Prepoznavši značaj kulture koja je bila jedan od najpogođenijih sektora, Telegram je krajem prošle godine odlučio publiku vratiti kulturi. Otvorili smo vrata zagrebačkih muzeja pogođenih potresom i pandemijom te vas pozvali da s nama živite i Nosite kulturu.

Kulturni sektor pokazao je otpornost na izazove

Nemogućnost realizacije kulturno-umjetničkih aktivnosti i nemogućnost rada ističu se kao najvažniji negativni učinci pandemije zbog kojih su neki iskusili i egzistencijalnu ugroženost. Ipak, kulturni sektor pokazao je svoju otpornost na izazove. Prilagodili su se okolnostima te pronašli alternativne načine prijenosa kulturno-umjetničkog sadržaja do publike. U korištenju javnih prostora i novim pristupima publici pokazali su dozu inovativnosti.

Skoro polovica ispitanika spomenutog istraživanja distribuirala je video snimke aktivnosti na digitalnoj platformi te prijenos aktivnosti uživo na društvenim medijima, a više od četvrtine sudionika istraživanja organiziralo je online izložbe te online programe za učenje novih vještina.

Muzeji su digitalizirali svoje eksponate ili pak omogućili virtualne šetnje posjetiteljima. Muzejski dokumentacijski centar na jednom je mjestu omogućio pristup svim virtualnim šetnjama, online izložbama, virtualnim izložbama, virtualnim muzejima, a i projektima digitalizacije u Hrvatskoj.

Muzej za umjetnost i obrt, koji je pretrpio veliku štetu uzrokovanu potresima i zatvorio svoja vrata, otvorio je virtualan pogled na prostor i jedinstvenu izložbu Protreseni MUO: od potresa do potresa 1880. – 2020. Tako osim oštećenjima koja su vidljiva posvuda u prostoru muzeja, imate pristup i njegovim prostorijama te eksponatima.

Poraslo je zanimanje za aplikacije za kulturu

Na globalnoj razini možemo pratiti porast broja i posjećenosti aplikacija za kulturu. Google Arts and Culture nudi pristup izložbama i eksponatima više od 2000 muzeja diljem svijeta. Primorani provoditi vrijeme u svojim domovima, tražili smo bilo koji izvor zabave ili edukacije, a ova aplikacija nudi oboje.

Zahvaljujući grupi entuzijasta i ljubitelja umjetnosti u Googleu koji su prije više od desetljeća odlučili pretvoriti svoju strast u projekt, mi smo mogli iz svojih domova, pomoću tehnologije razgledavati antičke ruševine i suvremene instalacije. Broj pretraživanja pojma Google Arts & Culture se učetverostručio u ožujku 2020. godine.

Korisnici aplikacije pronašli su i inovativan način zabave. Zahvaljujući opciji Art Selfie na Googleovoj, Internet su preplavili selfie fotografije korisnika uz koje se nalaze lica njihovih umjetničkih dvojnika. Machine learning i vizualna tehnologija potaknuli su novi način interakcije s umjetnošću i nevjerojatnu razinu engagementa.

VR i AR tehnologija pronašla je svoju primjenu u umjetnosti

Kazalište je pronašlo način za iskoristiti VR tehnologiju. U ožujku prošle godine, Royal Shakespeare Company koproducirao je predstavu Dreams koja je izvedena kao imerzivno kazališno iskustvo Shakespeareove drame San Ivanjske noći. Glumci su transformirani u digitalne avatare uz pomoć tehnologije hvatanja pokreta, a 7000 ljudi pratilo ih je na mobitelima i računalima.

Rezultat je to programa britanske vlade “Audience of the Future” i inicijative “The Future Demonstrators Programme” kojoj je cilj osigurati sredstva za projekte koji istražuju budućnost imerzivnog iskustva. Program je započeo i prije pandemije, točnije 2018. godine te je u nove tehnologije virtualne i augmentirane stvarnosti uloženo 39.3 milijuna funti.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Royal Shakespeare Company (@thersc)

Zamjetan je rast NFT tehnologije

Jedna od posljedica seljenja umjetnosti na Internet je i rast popularnosti NFT-a tj. Non fungible tokena. Želja za posjedovanjem fizičkog kulturnog djela se prometnula u želju za posjedovanjem autorskih prava na umjetnost u digitalnom obliku. Blockchain tehnologija je i to omogućila.

NFT je kriptografski jedinstveni token povezan s digitalnim sadržajem. Ukratko, to znači da je moguće dokazati vlasništvo nad tim djelom te se ono može pratiti i kad promijeni ruke pa tako autor djela uvijek dobiva određeni postotak prodajom. Prošle je godine umjetnik Beeple zauzeo naslovnice kada je prodao NFT svog rada za 69.3 milijuna dolara.

Riječ je o djelu Everydays – The First 5000 Days napravljenom od 5000 pojedinačnih slika rađenih dan po dan, od 2007. do 2020. Krajem godine na NFT tržištu prodano je jedinstveno digitalno umjetničko djelo The Merge za 91.8 milijuna dolara. Djelo je prodano u jedinicama i to čak 28 983 kolekcionara koji su zajedno kupil 266 445 jedinica, odnosno masa kako ih nazivaju.

Mobilni uređaji kao prozor u svijet

Smartphone uređaj postao je prozor u svijet, a kamera se pokazala kao iznimno bitna stavka. Nova linija Xiaomi mobitela nam omogućuje da kreiramo vlastitu galeriju visokokvalitetnih fotografija umjetnosti i uspomena. Da nije nužno stati samo na fotografijama, pokazali su i studenti filmske i TV režije sa zagrebačke Akademije dramske umjetnosti koji su koristeći Xiaomi 11T Pro snimili cijeli film. Samo 200 grama mobilnog uređaja s profesionalnom kamerom jer odradilo posao kamere i dodatne opreme, što je velika prednost kod dokumentarnih snimki.

Xiaomi je podržao i naš projekt Nosim kulturu kojim želimo potaknuti čitatelje da nastave podržavati umjetnost i kulturu. Otvorili smo vrata naših potresom ranjenih muzeja te prekrasnim modnim editorijalima snimljenim u čudesnim muzejskim prostorima pozvali publiku na povratak kulture u modu.

Pridružite nam se i pokažite kako vi nosite kulturu. Dijelite sadržaj projekta, širite zanimljive činjenice o muzejima koje objavljujemo na našim društvenim mrežama, a objavu ne zaboravite označiti oznakom #nosimkulturu.


Sadržaj nastao u suradnji s Xiaomijem.