U suradnji s
U suradnji s Lidlom
Zaštita okoliša

Zavirili smo u nesesere naših čitateljica. Plastična ambalaža sve je veći problem beauty industrije

U kozmetici bi se trebao primjenjivati zero waste koncept

FOTO: Shutterstock

Recikliranje i održivi način života sve su češća tema razgovora, kako na globalnim i korporativnim razinama, tako i na razini svakodnevice svakoga od nas. Iako se što više nastoji živjeti pazeći na okoliš pri čemu pridajemo pažnju ispravnom odvajanju otpada i sličnim djelima kojima doprinosimo zdravlju prirode, nekih problema svejedno nismo nimalo svjesni. Jedan od njih je i količina plastičnog otpada koju skladištimo svakodnevno se koristeći brojnim kozmetičkim proizvodima.

Prema izvještaju poznate američke tvrtke za recikliranje TerraCycle, industrija osobne njege i ljepote proizvede više od 120 milijardi jedinica ambalaže svake godine na globalnoj razini – od kojih se većina zapravo ne može reciklirati. A budući da se predviđa daljnji rast kozmetičke industrije, stanje će biti još gore. Kako bismo istražili kakvo je stanje po pitanju plastične amabalaže u kozmetičkim torbicama naših čitateljica, zavirili smo u njih pet te zaključili da istinski problem zaista postoji. Evo što one misle o tome.

Za promjene je potrebno više truda

Jelena Vuković

“Neseser koji koristim prepun je proizvoda koji se nalaze u plastičnim pakiranjima – od sjenila, trepavica i krema pa sve do pudera, proizvoda za njegu usana i tako dalje. Iako sam primijetila kako se sve više proizvoda u beauty industriji fokusira na reciklažu i ekologiju, smatram da bi svatko od nas trebao više obratiti pažnju na to te shvatiti koliko male promjene u razmišljanju i korištenju ekološki prihvatljivijih proizvoda pridonose kvaliteti svakodnevnog života, pa tako i opstanku biljnog i životinjskog svijeta”, ističe Nikolina Šarko iz Opatije.

Kozmetika u pretežno plastičnoj ambalaži, nažalost, nalazi se i u kozmetičkoj torbici Lee Martinko iz Darde. “Svjesna sam da bi se i u kozmetici trebao primjenjivati zero waste, no u praksi to baš i nije jednostavno. Kada pogledamo police u trgovinama s beauty proizvodima većinom se svi nalaze u plastičnim ambalažama, čak i kod proizvođača prirodne kozmetike. Primijetila sam tek nekoliko brendova koji su se priključili primjerice Blue beauty pokretu, no smatram da će trebati duži period kako bi to kod nas zaživjelo”, napominje.

Resetirajte svoje navike

Budući da su pojedine tvrtke i brendovi svjesni problema plastične ambalaže, u beauty ponudi se mogu pronaći proizvodi koji se svojim pakiranjima već zalažu za njegovo rješavanje, pa tako pri kupnji možemo i veću pažnju usmjeriti prema njima. Na primjer, sapune za pranje ruku možemo pronaći u papirnatim omotima, a razne druge proizvode odabrati prema postotku biorazgradivosti njihove ambalaže.

Jedna od takvih tvrtki je i Lidl Hrvatska koja od 2018. godine provodi društveno odgovornu strategiju REset Plastic. Njome su se obvezali do kraja 2025. godine smanjiti upotrebu plastike za 20 posto, a sva pakiranja proizvoda vlastite robne marke napraviti 100 posto prikladnim za recikliranje. Do iste godine cilj im je u ambalažama proizvoda vlastitih robnih marki imati u prosjeku 25 posto reciklata. Održivu ambalažu proizvoda Lidlovih robnih marki možete prepoznati po oznaci ‘Čuvajmo resurse – Odgovorna uporaba ambalaže’. Ambalaže tih proizvoda sastoje se od recikliranih materijala ili su u potpunosti prikladne za recikliranje.

Cjelokupna strategija sastoji se od pet ključnih koraka – REduce, REdesign, REcycle, REmove, REsearch. Pritom su ključne aktivnosti usmjerene na smanjenje i uklanjanje plastične ambalaže, sortiranje, recikliranje i ponovnu upotrebu materijala te na daljnje istraživanje i razvoj inovativnih rješenja koja bi mogla pomoći u očuvanju okoliša.

Sve sadrži barem dio plastične ambalaže

Điljferije Aliti

U svoj neseser zavirila je i Jelena Vuković iz Karanca. “U njemu nemam puno kozmetičkih preparata, a oni koji su ovdje uključuju dnevnu i noćnu njegu te stvarčice za svakodnevni makeup. Svi preparati za njegu su mi dugotrajni, a uvijek se trudim, nekad uspješno, nekada ne, kupovati proizvode koji su u eko ambalaži, poput stakla ili reciklažne plastike”, ističe.

Điljferije Aliti iz Osijeka pak svoju kozmetičku torbicu najviše voli držati što urednijom, sa što manje proizvoda. “U njoj je uvijek samo nekoliko makeup proizvoda. Najbitniji je puder u kamenu s kojim uvijek mogu popraviti šminku, a zatim tekuće rumenilo koje osim kao rumenilo, mogu koristiti i kao ruž. Uvijek je tu jedna olovka za usne i sjajilo. Od ostalih proizvoda imam mali parfem, sredstvo za dezinfekciju ruku i gumicu za kosu”, kaže.

Potpuna suprotnost ovoj Osječanki je Jovana Vuković iz Belog Manastira. “Moj neseser broji čak 36 stvarčica za makeup – od tekućih pudera i pudera u kamenu, preko bronzera i rumenila pa sve do četkica za šminkanje i ruževa. Pritom, nažalost, svaki od njih sadrži barem dio plastične ambalaže. Nakon što sam ovaj put zavirila u svoje kozmetičke zalihe, a ne se samo rutinski našminkala, shvatila sam zabrinjavajuću činjenicu te odlučila da ću u budućnosti pripaziti prilikom kupnje kozmetike te izbjegavati plastiku što je više moguće”, govori Jovana.

Pridajte pažnju zaštiti okoliša

S obzirom na to da skincare rutinama i raznolikosti beauty proizvoda jednostavno ne možemo odoljeti, valjalo bi razmisliti kako da ipak, bez odricanja, u njima nastavimo uživati na ekološki prihvatljiviji način. Ono što za početak možemo učiniti je da prilikom svake kupnje na umu imamo problem vezan uz gomilanje plastične ambalaže koji bi nam trebao biti poticaj te djelovati kao podsjetnik da ju izbjegavamo što je više moguće.

No, budući da nam industrija to ipak u većini slučajeva ne dopušta, pri kupnji proizvoda u plastičnoj ambalaži bolje je odabrati recimo veća pakiranja ili pak ona koja imaju mogućnost nadopune. Duže će trajati, a primjerice, pet bočica šampona za tuširanje, zamijenit ćete jednom većom. Nadalje, kada je riječ o kozmetičkim dodacima poput kistova i četkica za šminkanje, savjetuje se odabrati one drvene, a jednokratne blazinice mogu se zamijeniti višekratnim i perivim, napravljenim od celuloze i pamuka.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Lidl Hrvatska.