Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Pitanje zdravlja

Nova studija tvrdi da su umjetni zaslađivači povezani sa srčanim bolestima

Ipitani su podaci više od 100.000 odraslih ljudi iz Francuske

A worker stands next to bottles of Coca Cola that he is unloading from a truck in Caracas on May 27, 2016. - Coca Cola suspended much of its distribution in Venezuela due to a shortage of sugar. (Photo by RONALDO SCHEMIDT / AFP)
FOTO: AFP

Francuski znanstvenici su u novoj velikoj studiji identificirali moguću vezu između umjetnih sladila i bolesti srca, piše Bloomberg. Kazali su da se prehrambeni aditivi ne bi trebali smatrati zdravom i sigurnom alternativom šećeru. Nova studija, objavljena u BMJ, ispitala je podatke više od 100.000 odraslih ljudi iz Francuske. Znanstvenici francuskog instituta INSERM analizirali su podatke s ciljem procjene rizika u sklopu studije NutriNet-Sante.

Autori, predvođeni stručnjacima sa Sorbonne Paris Nord, su kod sudionika studije istražili unos zaslađivača iz svih prehrambenih izvora, pića, stolnih zaslađivača i mliječnih proizvoda, te to usporedili s njihovim rizikom od srčanih i krvožilnih bolesti. Unos zaslađivača praćen je evidencijom prehrane. Sudionici su bilježili sve što su jeli, uključujući i marku hrane.

Praćeni su devet godina

Oko 37 posto sudionika konzumiralo je umjetna sladila, s prosječnim unosom od 42 miligrama dnevno što je trećina limenke dijetalnih pića. Praćeni su devet godina, tijekom kojih su zabilježena 1502 kardiovaskularna problema, kao srčani udar, angina pektoris i moždani udar, piše France24.

Istraživanje je zaključilo da je konzumacija umjetnih zaslađivača povezana s 9 posto većim rizikom od srčanih bolesti. A kada su posebno promatrali svaku vrstu bolesti, otkrili su da je korištenje umjetnih zaslađivača povezano s 18 posto većim rizikom od cerebrovaskularnih bolesti, stanja koja utječu na protok krvi u mozgu.

Zaslađivači mogu predstavljati promjenjiviji faktor rizika

Specifična vrsta zaslađivača, aspartam, povezana je sa 17 posto povećanim rizikom od cerebrovaskularnih događaja dok su acesulfam kalij i sukraloza povezani sa većim rizikom od koronarne bolesti srca.

“Rezultati sugeriraju da bi umjetni zaslađivači mogli predstavljati promjenjiviji faktor rizika za prevenciju kardiovaskularnih bolesti. Rezultati su u skladu s najnovijim izvješćem WHO koje ne podupire korištenje zaslađivača kao sigurne alternative šećeru”, kazala je Mathilde Touvier iz INSERM-a, koja je koordinirala studiju, prenosi France24.

Ovi aditivi prisutni su u mnoštvu vrsta hrane i pića

U izvješću WHO je navedeno da nema jasnog konsenzusa jesu li zaslađivači učinkoviti u dugotrajnom mršavljenju ili održavanju težine i da li su povezani s drugim dugoročnim učincima na zdravlje. Druga studija objavljena ranije ove godine, otkrila je korelaciju između karcinoma i zaslađivača.

Ovi prehrambeni aditivi koje svakodnevno konzumiraju milijuni ljudi, da bi izbjegli debljanje unosom šećera, prisutni su u mnoštvu vrsta hrane i pića, a ne bi se trebali smatrati zdravom i sigurnom alternativom šećeru, u skladu s trenutačnim stavom nekoliko zdravstvenih agencija, napisali su autori.

Većina ljudi konzumira previše šećera

Ipak, većina ljudi konzumira previše šećera što je povezano s pretilošću i karijesom. Ovakve opservacijske studije mogu samo pokazati povezanost, a za konačne zaključke potrebno je više istraživanja da bi se potvrdila veza.

Opservacijske studije se sve više kritiziraju jer ne mogu utvrditi uzrok razlika koje pronalaze a koje bi mogle potjecati i iz drugih izvora. Razlike između ljudi koji konzumiraju umjetna sladila i onih koji ne su velike.

Ovi nalazi ne bi trebali brinuti

Umjetna sladila su privlačan način za smanjenje unosa šećera i prije nego se počnu upotrebljavati u Europi, Europska agencija za sigurnost hrane mora odobriti njihovu upotrebu. Ovo je rigorozan proces tako da možete biti sigurni da se dobri za konzumaciju.

Iako ovi nalazi ne bi trebali brinuti, dobro je biti svjestan količine šećera i zaslađivača u svojoj prehrani, gazirana pića zamijenite vodom i povećajte unos hrane zdrave za srce, poput leće, orašastih plodova, sjemenki, voća, povrća i cjelovitih žitarica.

Telegram Klub kolaž Telegram Klub kolaž
Telegram Klub logo

Klub ekskluzivnih ponuda, pogodnosti i popusta,
samo za pretplatnike Telegrama.

Saznajte više