A kako bi ovaj školski, vrijednosno poremećeni sustav završio, nego u mlaćenju učenika i nastavnika?

To što danima raspravljamo je li reakcija nastavnika Franja bila opravdana, pokazuje da nam je sustav naprosto izopačen

Prije nekoliko godina novinari Telegrama radili su na opsežnom istraživačkom serijalu o hrvatskom školstvu; pokušali smo, između ostalog, doznati kako koja srednja škola prolazi na državnoj maturi. Kako, bez tog podatka, učenici i njihovi roditelji uopće mogu ozbiljno razmišljati o odabiru koju školu upisati?

Državna matura daleko je od idealne, ali jest nacionalni ispit koji polaže gotovo svaki učenik. Upravo iz tog razloga, smatrali smo kako bi bilo zanimljivo i važno proučiti te rezultate: usporediti gradove i regije, škole unutar istih gradova, nastavnike unutar istih škola, kao i trendove od njenog uvođenja 2010. godine.

Strogo čuvana tajna o uspješnosti škola

Rezultati državne mature najstrože su čuvana tajna u Republici Hrvatskoj. U zemlji u kojoj je iz medija moguće doznati sve o navodno tajnim policijskim istragama i sudskim mjerama, sustav je odlučio da nemamo pravo znati kako koja škola prolazi na državnom ispitu iz matematike, hrvatskog ili engleskog.

Kontaktirali smo nadležna tijela, ministarstvo, agencije i same škole; osim nekoliko susretljivih ravnatelja, većinu je šokirala ideja da rezultati ustanova budu objavljeni, dostupni i lako usporedivi. Slali smo upite i zvali na telefon, iskušavali sve znane metode novinarskog uvjeravanja, bez rezultata. Dvije novinarke Telegrama tjednima su radile na priči koja je na kraju propala. Uz sav trud nismo uspjeli dobiti podatke za koje se u razvijenim zemljama podrazumijeva da su javno dostupni.

Telegramova priča o organiziranom varanju

A zašto smo uopće uvodili ispit poput državne mature, ako ga nismo uvodili da iz njega nešto naučimo? Da promatramo trendove i pomognemo najgorima? Da, možda, nagradimo najbolje i od njih nešto naučimo? Da, u krajnjoj liniji, uočimo eventualne strukturalne probleme ili zlouporabe?

Prije dva i pol mjeseca, reporteri Telegrama razotkrili su ozbiljan skandal koji narušava povjerenje u cijeli obrazovni sustav. Otkrili smo da su dvije učenice jedne zagrebačke gimnazije uhvaćene kako varaju uz pomoć naprednih kamera i slušnih aparata, radi čega su profesori zvali kriminalističku policiju. O takvim, organiziranim prevarama na državnoj maturi spekulira se više-manje od njenog uvođenja.

Za naše otkriće nadležne institucije nisu pokazale pretjeran interes (dapače, prema informacijama koje imamo, učinili su sve da slučaj zataškaju i zakopaju), a promijenilo se nije baš ništa.

Nikakve spoznaje nakon gotovo 10 godina

Skoro deset godina državne mature, jedinog nacionalnog ispita koji baš svi gimnazijalci moraju proći, a mi i dalje nemamo pojma jesmo li njime nešto unaprijedili ili unazadili, znaju li djeca više ili manje. Roditelji nemaju pravo znati u kakvu školu upisuju djecu, nastavnički rad ne možemo vrednovati, osim anegdotalno i subjektivno, a planove, osim paušlanih, ne možemo raditi ni provoditi. Ciljeva nema.

To je, nažalost, sve što trebamo znati o vrijedonosno i funkcionalno poremećenom sustavu hrvatskog školstva. Ako ne znamo što se u njemu zbiva, čak ni na najosnovnijoj razini, niti imamo snage spriječiti rašireno i dokazano varanje, logično je da stvari završe u međusobnim tučnjavama.

Možemo debatirati je li reakcija nastavnika Franje bila opravdana, jesu li svi klinci postali huligani, mlate li češće učitelji učenike ili učenici učitelje: činjenica da uopće raspravljamo o tome kad tko koga smije mlatiti naprosto je izopačena. Odabrani model hrvatskog školstva zove se kaos. Stoga se ne treba čuditi kad on proizvede istinski kaos.