Američke televizije pričale su s Viktorom iz Veleša koji je pisao lažne vijesti za kampanju Donalda Trumpa

Lažne vijesti imale su stotine milijuna pregleda

FOTO: Channel 4/screenshot

Šesnaestogodišnji Viktor iz Veleša jedan je od ljudi koji stoje iza lažnih vijesti objavljivanih uoči američkih izbora. Posljednjih mjeseci kampanje lažne vijesti koje su išle u korist Donaldu Trumpu preplavile su društvene mreže. Viktor je urednik stranice Total News s koje su vijesti dolazile.

Nakon izbora, otkriven je mladić iz Makedonije koji samo jedan od stotine onih koji su objavljivali priče u korist Donalda Trumpa, javio je jučer Channel 4.

Radio je to zbog novca i zabave

Viktor je rekao Channel-u 4 da su ljudi željni članaka o Donaldu Trumpu. Stotine Makedonaca iz Veleša, malenog gradića u središnjoj Makedoniji, izrađuje lažne web stranice, a Channel 4 je na tragu više od stotine njih.

Viktora kaže da lažni medij pokrenuo zbog novca i zabave, koje u tom malom gradiću i nema previše. Izjavio je da se osjeća loše jer je Amerikancima plasirao lažne vijesti u koje su povjerovali, ali i da će nastaviti. Maloljetni Makedonci koji vode ove web stranice kažu da ih nije nimalo briga za Trumpa.

Ruska propaganda

Početkom studenoga BuzzFeed je javio da su lokalci iz Veleša lansirali barem 140 američkih političkih web stranica. Domene koje su koristili zvuče američki, kao TrumpVision365.com i DonaldTrumpNews.co. Većina sadržaja je pro-trumpovska i obraća se konzervativcima i onima koji podržavaju Trumpa.

Makedonija vjerojatno nije jedina zemlja u kojoj su pokretani lažni mediji. Nova saznanja sugeriraju da je sofisticirana ruska propaganda itekako pomogla da se mreže preplave lažnim vijestima i pričama.

Ogroman broj čitanja

Tek će se objaviti izvješće nezavisnih istražitelja koje već ima The Washington Post, a koje kaže da je cilj lažnih vijesti bio kazniti Hillary Clinton, pomoći Trumpu i potkopati vjeru u američku demokraciju. Izvješće je radila grupa PropOrNot koja sebe opisuje kao “zabrinuti američki građani sa znanjem o informatici, nacionalnoj sigurnosti i javnoj politici”.

Istražitelji kažu da su pratili porijeklo postova i mapirali veze između računa koji su isporučivali slične poruke. Pokazalo se kako lažna propaganda može biti itekako efikasna. Procjenjuju da su lažne vijesti na Facebooku pregledane 213 milijuna puta.

Facebook radi na većoj kontroli

Nije jasno koliko su lažnjaci i propaganda pomogli Trumpovoj pobjedi ali milijuni Amerikanaca saznaju novosti iz onoga što se “šera” na Facebooku i drugim društvenim mrežama. Facebook inzistira na tome da one čine maleni dio onoga što se šera. Zuckerberg kaže da njegova medijska platforma radi na jačoj kontroli, boljem otkrivanju, verifikaciji treće strane i jednostavnoj dojavi da se preveniraju izmišljene vijesti na toj popularnoj društvenoj mreži.

I Facebook i Google tvrde da poduzimaju korake da spriječe dezinformacije na svojim stranicama isključivanjem pristupa oglašavanju. Izvješće organizacije PropOrNot identificiralo je preko 200 web stranica kao torbare ruske propagande tijekom izborne kampanje sa zajedničkim auditorijem od barem 15 milijuna Amerikanaca.