Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Američki muzej obnovit će leteći sovjetski tenk i to primjerak koji je na dnu jezera proveo pola stoljeća

Iljušin Il-2 Sturmovik avion je koji su Sovjeti koristili u mnogim bitkama

ZADNJA IZMJENA: velj 20, 2017
Foto: Wikipedia

Kada su nacisti došli do Lenjingrada u ljeto 1941., generali su, da ne riskiraju živote tisuća svojih vojnika koji bi se suočili s ogromnim sovjetskim otporom, odlučili blokirati grad. To je ostavilo tri milijuna stanovnika Lenjingrada potpuno odsječene od ostatka svijeta punih 900 dana. Za vrijeme tih strašnih mjeseci, oko 800.000 ljudi je umrlo od gladi i bolesti ili su bili ubijeni od njemačkih bombi i atriljerije, piše BBC.

Napokon, 27. siječnja 1944. sovjetske snage su se probile kroz njemačke linije i otvorile koridor do devastirajućeg grada. Kao potpora ovim trupama, stotine aviona su napale njemačke pozicije na tlu. Sljedećeg dana, kako su Nijemci uzmicali, jedan od tih aviona – Iljušin Il-2 Sturmovik (Napadač)- srušen je u jezero koje se nalazilo južno od grada. Posada je preživjela, ali avion je bio izgubljen – jedan od mnogih uništenih u bitci za Lenjingrad.

Sedamdeset godina poslije, taj avion se pojavio na drugom kraju svijeta. “Ovo je izvučeno iz jezera ranih 1990-ih”, rekao je James Stemm, direktor restauracije aviona u Pima Air and Space Museum u Tucsonu u Arizoni. “Bio je kupljen od jednog američkog gospodina, ali on je preminuo, a njegova obitelj ga je donirala nama”, dodao je Stemm.

Od njih 36.000 samo 12 je preživjelo

Poznat kao leteći tenk, nekih 36.000 Sturmovika s jednim motorom bilo je izgrađeno – najveći broj vojnih zrakoplova u povijesti, a od tolikog broja preživjelo je njih samo 12. Iznenađujuće je da ih nije više jer je to bio jedan od najvažnijih sovjetskih aviona u Drugom svjetskom ratu. Toliko važan da je u ljutitom pismu tvornicama naoružanja Staljin 1941. objasnio koliko je vitalan II-2 za ratne napore: “Naša Crvena armija sada treba II-2 poput zraka koji diše, poput kruha koji jede”, napisao je.

Iako je Sturmovik u Pimi proveo više od pola stoljeća na dnu jezera, veći dio ovog rijetkog aviona je dobro očuvana. A, to je tako zbog njegove neobične strukture. “Njegov dizajn je unikatan”, kaže Stemm. “Dio oko kokpita i motora načinjen je od debele čelične ploče, a ne od od aluminija, više izgleda kao bojler nego avion”, pojasnio je.

Taj oklop je davao zaštitu pilotu tijekom niskih letova za vrijeme napada na prvoj liniji fronta. Sturmovik je letio jedva 20 metara iznad zemlje i ispaljivao metke iz svojih strojnica ili bacao bombe i rakete. “Šanse od ozljeđivanja tijekom ovih zadaća su bile jako velike. Doslovno svatko vas je mogao ustrijeliti, od pješadije s puškama, protuzrakoplovnog naoružanja do teške artiljerije”, rekao je Stemm.

Prizemljeni Sturmovik, autor nepoznat wikipedia

Pozadinski topnici su često bili regrutirani iz gulaga

Iako je većina prednjeg i centralnog dijela trupa bilo oklopljeno kako bi se zaštitio 12-cilindrični motor i pilot, rep i krila aviona su bili napravljeni od drveta.”To su tako napravili da bi se uštedjeli strategijski materijali i da bi smanjili težinu aviona kako bi ona mogao nositi više oružja”, pojašnjava Stemm.

Prvi avioni Sturmovik napravljenu su 1939., bili su dugi 11 metara i dizajnirani za jednog muškog ili ženskog pilota (žene borbeni piloti nisu bile neobična pojava). Kada su letjeli u bitkama tijekom prvih mjeseci rata, brzo se otkrilo da su posebno ranjivi na napade u pozadinskom dijelu aviona.

Pa su napravili modifikaciju, priča Tim Robinson, glavni urednik Aerospace Magazinea. “Izrezali su rupu u pozadini trupa, stavili tvorničko sjedalo za pozadinskog topnika, koji je često bio i mehaničar – on ili ona su pucali iz pozadine aviona kako bi ga zaštitili””, izjavio je Robinson. Imati zadatak biti artiljerac na pozadini Sturmovika gdje vas od metaka i šarpnela štiti samo tanko drvo, nije bilo baš popularno. Postoje izvještaji da su mnogi pozadinski topnici bili regrutirani iz gulaga.

Il 2 izložen u Nacionalnom muzeju avijacije u Krumovu u Bugarskoj wikipedia

Sturmovik će biti obnovljen i izložen za javnost do ljeta

Ti avioni su pretrpjeli velike gubitke, oko 12.000 bilo ih je pogođeno od strane Nijemaca. To je razlog zašto je samo mali broj njih preživio do danas. Ipak, Staljin je bio u pravu; taj zrakoplov je potvrdio sovju vrijednost. Leteći u formaciji, eskadrila Sturmovika pomagala je napade s tla, uništavajući i najbolje opremečjene tenkove, kamione ili naoružana vozila. Ovi avioni su se koristili i za bombardiranje aerodroma i napadanje brodova.

Originalni Sturmovik u Pima Air and Space Museum koji je zadnji put bio viđen kako pada u jezero blizu Lenjingrada 1944. sada se restaurira. Iako su dijelovi zrakoplova pogodni za letenje, Sturmovik se trenutno obnavlja samo kao izložbeni primjerak. Nadaju se da će biti izložen do ljeta.

Il2 u napadu na Njemce u bitci za Kursk wikipedia

Danijela Matijević
Telegram autor
185 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program