Analiza Horvatinčićeve presude: ljudi koji ubiju nekog dok voze kao divljaci kod nas ne dobivaju više od 5 godina

Za prometne nesreće sa smrtnim posljedicama rijetko se uopće izriču zatvorske kazne

Tomislav Horvatinčić grubo je kršio prometna pravila i to mu nije prvi put. Dobio je zato četiri godine i deset mjeseci zatvora. Proglašen je nepravomoćno krivim jer je izazvao pomorsku nesreću u primoštenskom kanalu u kojoj su u kolovozu 2011. poginuli supružnici Salpietro. Uz zatvorsku kaznu izrečena mu je i petogodišnja zabrana upravljanja svim motornim vozilima. Iako je Horvatinčićeva osuda jedna od strožih u hrvatskoj sudskoj praksi, ipak je daleko od zakonskog maksimuma što ga propisuje Kazneni zakon RH.

Taj zakon za izazivanje prometne nesreće sa smrtnom posljedicom predviđa i do 12 godina zatvora, no većina kazni dosuđenih u Hrvatskoj bliže je zakonskom minimumu od tri godine. Ovdje valja napomenuti da se za prometne udese sa smrtnom posljedicom mahom dosuđuju tek uvjetne osude zbog čega je slučaj gospodina Horvatinčića jedan od rijetkih s bezuvjetnom višegodišnjom zatvorskom kaznom.

Kakva je dosad bila praksa

Sud je zaključio da je Horvatinčić za vrijeme nesreće bio ubrojiv. Dakle, nije, kako je tvrdila njegova obrana, zbog sinkope izgubio svijest već naprosto nije vidio jedrilicu talijanskog bračnog para koja mu se približavala. S obzirom na to da su uvjeti za plovidbu bili dobri, sud smatra kako je Horvatinčić kriv jer nije imao pregled situacije zbog čega je u punoj brzini od 26 čvorova naletio na Talijane. Pritom, u nesrećama u kojim je tijekom 1980-tih sudjelovao Horvatinčić, poginule su dvije žene, a 2009. se svojim terencem zaletio u automobil u kojem je bila četveročlana obitelj. Na sreću, ozbiljnijih ozljeda tada nije bilo.

Podsjetit ćemo samo na neke primjere ovakvih osuda iz kojih je jasno kako hrvatsko pravosuđe nema stvarnu volju primjereno, i zakonom dopustivo, sankcionirati najgrublje kršenje prometnih pravila. Istovremeno ćemo postaviti i pitanje smisla najavljene mogućnosti izricanja i do 15 godina zatvora za izazivanje najtragičnijih udesa, nesreća koje za posljedicu imaju smrt jedne ili više osoba. Takve kazne nitko ne dosuđuje. U nastavku donosimo nekoliko slučajeva iz sudske prakse.

1. Za tragediju u Ledeniku 7,10 godina zatvora

Vjerojatno najveću kaznu u novijoj povijesti hrvatsko pravosuđe izreklo je Miljenku Stričaku koji je u srpnju 2006. godine u tunelu Ledenik svojim kamionom naletio na osobni automobil i usmrtio četiri osobe – dvije majke i njihovo dvoje djece. Još tri osobe su teže i tri lakše ozlijeđene.

Prometnim vještačenjem je utvrđeno da je Stričak, ne poštujući prometne znakove, u tunel uletio brzinom od oko 90 kilometara na sat, a ograničenje brzine je bilo 60 kilometara na sat. Ignorirao je gustoću prometa u jeku turističke sezone. Koristio je mobitel u vrijeme vožnje, primao i slao SMS poruke samo nekoliko minuta prije teške nesreće, te je upravljao vozilom sa smanjenom koncentracijom. Na mjestu nesreće nije bilo tragova kočenja. Općinski sud u Zadru osudio ga je na osam i pol godina zatvora, no pravomoćnom presudom kazna mu je smanjena na sedam godina i deset mjeseci.

2. Pet godina zatvora sinu tajkuna Željka Žužića

Županijski sud u Karlovcu potvrdio je 2008. presudu Općinskog suda od pet godina zatvora za Hrvoja Žužića, sina posrnulog tajkuna Željka Žužića, koji je pod utjecajem alkohola godinu ranije skrivio prometnu nesreću u kojoj je poginula Ružica Pavić.

Žužić je 1. kolovoza s 2,15 promila alkohola vozeći svoj BMW brzinom od 111 kilometara na sat izazvao prometnu nesreću u kojoj je poginula 19-godišnjakinja. U nesreći je teško ozlijeđen i Ružičin dečko Hrvoje Matijašić, kojem je slomljen peti kralježak.

Osuđeni vozač odslužio je nešto manje od četiri godine zatvora. Presuda od pet godina zatvora bila je u onom trenutku prva toliko stroga kazna izrečena nekom vozaču.

3. Pijan naletio na pješake na Kvaternikovom trgu

Pravomoćnu kaznu od šest godina zatvora dobio je vozač Nikola Kovačević koji je 11. travnja 2016. godine na Kvaternikovom trgu u Zagrebu svojim automobilom usmrtio dvoje ljudi.

Kovačević je nešto prije 22 sata, s koncentracijom alkohola od 2,16 promila, svojim audijem naletio na skupinu pješaka koja je čekala da prijeđe cestu na Kvaternikovom trgu. Brzinom, kako stoji u presudi, više nego dvostruko većom od dozvoljene, udario je najprije u rubni kamen na križanju Maksimirske ceste i Domjanićeve ulice. Od tamo je nastavio nekontrolirano juriti prema nogostupu na Kvaternikovom trgu. Tada je naletio na supružnike Kusalović, Ljiljanu (61) i Aleksandra (67) i nanio im smrtonosne ozlijede. Lakše je ozlijeđena i njihova prijateljica Mara Sudar, a leteći dijelovi automobila odbačeni su i na jednu maloljetnu djevojčicu. Vještak je utvrdio da je Kovačević vozio 108 kilometara na sat.

Kad se konačno zaustavio, vozač je izašao iz vozila i počeo bježati. U obližnjoj Galjufovoj ulici sustigla su ga dvojica prolaznika i zadržala ga do dolaska policije. Iako je tijekom suđenja priznao krivnju za izazivanje nesreće, Kovačević je tvrdio kako nije kriv za bijeg, odnosno nepružanje pomoći ozlijeđenim pješacima. Uvjeravao je sud kako zbog otvorenih zračnih jastuka nije vidio je li nekoga ozlijedio. Međutim, suci mu nisu povjerovali.

4. Pijan jurio 100 preko ograničenja i ubio prijateljicu

Ivan Ljušanin, 20-godišnjak iz Vuke nedavno je nepravomoćno osuđen na pet godina zatvora zato što je u pijanom stanju bez vozačke dozvole skrivio prometnu nesreću u kojoj je 2. prosinca 2017. poginula 20-godišnja djevojka Marinela Trupeljak, a Damir Đambić kao putnik, zadobio je višestruke teške ozljede.

Kobna nesreća dogodila se oko 1.30 sati u Kruševcu gdje je mladić doslovno pijan divljao svojim BMW-om. Imao je 1,9 promila alkohola u krvi, nije imao vozačku dozvolu, a na cesti na kojoj je dozvoljena brzina vožnje do 50 kilometara na sat vozio je 150.

Kod kućnog broja 46 izgubio je nadzor nad upravljačem, nakon čega se BMW zanio, sletio u kanal i zabio se u betonsko postolje šahta. Vozilo je potom odbačeno u zrak, udarilo je u rub betonskog mosta kućnog broja 46, da bi na kraju udarilo i u stražnji gornji dio parkiranog automobila. U daljnjem je kretanju BMW udario i u stablo te se zaustavio u kanalu.

Marinela Trupeljak zadobila je teške ozljede zbog kojih je dan kasnije preminula u KBC-u Osijek. Teško je ozlijeđen i 31-godišnji Đambić, koji je zbog višestrukih prijeloma nekoliko mjeseci proveo u bolnici.