Nekad je nužno odabrati stranu

Anka Mrak Taritaš o mandataru, HNS-u i ambicijama: 'Planovi su mi usmjereni na Zagreb. Želim biti gradonačelnica'

Razgovarali smo i o trzavicama unutar koalicije Hrvatska raste nakon izbora

FOTO: PIXSELL

S još uvijek aktualnom ministricom graditeljstva i prostornog uređenja Ankom Mrak Taritaš (HNS), koju mnogi smatraju najboljom ministricom Vlade Zorana Milanovića, razgovarali smo o špekulacijama kako će HNS podržati mandatara Tihomira Oreškovića, njenom odnosu s Oreškovićem, ali i o trzavicama unutar koalicije Hrvatska raste nakon izgubljenih izbora.

U medijima se već nekoliko puta pisalo kako bi HNS mogao dati podršku mandataru Tihomiru Oreškoviću. Razmišlja li se u HNS-u o toj opciji?

HNS je na zadnjim parlamentarnim izborima izašao u koaliciji Hrvatska raste sa strankama s kojima je sudjelovao i u Vladi kao lojalan koalicijski partner i tako smo se ponašali u predizbornoj kampanji, ali i u postizbornim pregovorima. Obzirom na to da nam predstoji koalicijska vlada Domoljubne koalicije i Mosta smatram kako HNS kao stranka treba ostati dosljedan kao jasna i konstruktivna oporba. To naravno ne znači biti oporba radi oporbe, već kroz rad u Saboru treba podržati sve eventualne dobre projekte i prijedloge zakona koji su u korist svih građanki i građana ove zemlje. Što se tiče projekata iz mog resora kao što su POS, POS za najam, legalizacija infrastrukture, energetska obnova i donošenje brojnih prostornih planova bilo bi nelogično protiviti se tome.

U HNS-u nismo nikada razgovarali o podršci novom mandataru i mislim da je suvišno uopće razgovarati o tome obzirom da Orešković ima jasnu potrebnu većinu za formiranje vlade jer u suprotnom ne bi ni dobio mandat od predsjednice Republike.

Na Facebooku ste opovrgnuli nagađanja da biste ostali ministrica u novoj vladi. Je li Vam netko to mjesto nudio?

Nitko me, moram priznati, nije službeno pozvao ni na kakav razgovor na tu temu. Bilo je nekih neformalnih sugestija i prijedloga koji su do mene dolazili, ali to sam isključivo doživjela kao potvrdu i pohvalu svog dosadašnjeg rada i rezultata koje sam ostvarila sa svojim timom u ministarstvu. I da ne budem lažno skromna moram priznati da mi takve pohvale gode jer sve što sam radila radila sam u interesu svih građana Hrvatske bez obzira koju političku opciju preferirali. Kad smo gradili POS stanove, obnavljali župansku Posavinu, radili prostorne planove, financirali lokalne projekte nismo pitali za koga ti ljudi glasaju niti tko je u nekoj općini na vlasti.

Da, upoznala sam gospodina Oreškovića. Nesumnjivo je riječ o stručnjaku i vrhunskom menadžeru te pristojnom čovjeku. Osobno smatram da čovjeka ne treba a priori napadati.

Mislim da je napredak u političkom razvoju zemlje kada nekog ministra tko god on bio svi hvale bez političke isključivosti. Potvrda dobrog rada leži i u činjenici da teme iz mog resora nisu bile predmet pregovora s kolegama iz Mosta jer su tu reforme već napravljene i opipljive su. Rezultati se mjere u brojkama i one su u ovom slučaju na mojoj strani. U svakom slučaju, moje mišljenje sam jasno rekla, u Vladi HDZ-a i Mosta neću sudjelovati.

Poznajete li osobno mandatara Tihomira Oreškovića? Je li za Hrvatsku najbolje rješenje stručnjak na čelu Vlade?

Da, upoznala sam gospodina Oreškovića. Nesumnjivo je riječ o stručnjaku i vrhunskom menadžeru te pristojnom čovjeku. Imamo po prvi put slučaj da imamo nestranačkog mandatara i budućeg predsjednika Vlade što je u potpunosti u skladu s hrvatskim Ustavom i zakonom, ali se uvijek može osporavati politički i izborni legitimitet takve osobe. Osobno znam kako je teško zaraditi saborski mandat usprkos dobrim rezultatima u mandatu ministrice i dobro vođenoj izbornoj kampanji. Pogotovo u mom slučaju kad se borite za svaki preferencijalni glas. To je jedan eksperiment čiji ishod ćemo tek vidjeti. Osobno smatram da čovjeka ne treba a priori napadati. Trebamo vidjeti uopće konture programa buduće Vlade i ljude koji taj program misle provoditi pa ćemo onda moći o tome više suditi.

Mrak Taritaš smatra kako mandatara ne treba apriori napadati
Mrak Taritaš smatra kako mandatara ne treba a priori napadati PIXSELL

Mislite li da će Orešković samostalno odlučivati o svojim suradnicima?

Prema onome što za sada možemo vidjeti Orešković o kadrovskim pitanjima baš i ne odlučuje samostalno što smatram da nije dobro. Mislim da mora imati svoj tim pogotovo u gospodarskom segmentu jer mandatar dolazi upravo iz poslovnog svijeta i menadžerskog miljea u kojem morate biti okruženi ljudima za koje ste sigurni da će vaš program i ideje provoditi u djelo.

Drugim riječima, nisu ni HDZ, ni Most imali nikakav stvaran plan već samo načelnu želju, a tako se ne može ozbiljno voditi država.

I upravo to je najveći problem kod Oreškovića, puno veći od onoga što je nestranački mandatar. Kako kaže ona izreka: “Kadrovska politika je majka svih politika.” Ako nemate tim ljuti s kojima možete realizirati projekte tada vaši projekti ostaju samo lista dobrih želja.

Božo Petrov je rekao kako će pregovori o reformama između Domoljubne koalicije i Mosta trajati još šest mjeseci. Što mislite, kako će se to odraziti na funkcioniranje države?

Mislim da pregovori zasigurno neće trajati toliko dugo već da će završiti puno prije, a da se taj rok od šest mjeseci odnosio na vrijeme koje je toj koaliciji potrebno da napravi nekakvu reorganizaciju Vlade, koja je bila najavljivana prije izbora. I tu se vidi sva neozbiljnost aktera. Jer najprije najavite smanjenje broja ministarstava, onda kažete da smanjenja neće biti odmah jer vam treba vremena, a potom da ćete eventualno preustroj raditi kroz šest mjeseci. Drugim riječima, nisu ni HDZ, ni Most imali nikakav stvaran plan već samo načelnu želju, a tako se ne može ozbiljno voditi država. Rast koji smo ostvarili u Vladi Zorana Milanovića mora se nastaviti i ova zemlja ne može čekati ni Božu Petrova, ni Tomislava Karamarka, niti njihove pregovore koji obiluju trivijalnostima koje samo zabavljaju Hrvatsku javnost.

Što će dočekati Vašeg nasljednika u ministarstvu, zadovoljni ste onim što ostavljate?

Ostavljam uređen i dobro posložen resor; na početku mandata smo napravili kratkoročne, dugoročne i srednjoročne ciljeve, velik dio smo ih i ostvarili, a sad su tu ostali projekti koje ne možete napraviti za 4 godine, i nadam se da će ih novi ministar dovršiti. Mislim na legalizaciju infrastrukture, na ujedinjavanje katastra i gruntovnice, daljnje unaprijeđenje e–dozvole , nastavak projekta energetske obnove – to su projekti koji su važni i za naše građane, ali i investitore – kako domaće, tako i strane.

Pisalo se o trzavicama među strankama unutar koalicije Hrvatska raste, posebice između HNS-a i SDP-a. Je li to istina?

Svaka vlada, a pogotovo ona koalicijska je živ organizam kojeg čine različiti ljudi sa svojim idejama i logično je i normalno da u četiri godine suradnje ponekad dođe do određenih različitih pogleda na stvari. No to nužno nije loša stvar jer u sukobu različitih mišljenja često se iskristalizira bolje rješenje nekog problema. Moja iskustva ove koalicijske vlade su pozitivna i čast mi je bilo surađivati sa svojim kolegicama i kolegama u Vladi. To je razdoblje života na koji ću uvijek biti ponosna.

Nedavno ste izjavili kako su Vaše ambicije da HNS u Zagrebu izađe na samostalne izbore i da budete faktor. Kako to mislite ostvariti?

Moje ambicije od dana kad sam preuzela vođenje zagrebačkog HNS-a su u političkom smislu jačanje jedne moderne građanske opcije kojoj HNS prirodno pripada, a koja je u posljednjih 15 godina mandata Milana Bandića postala gotovo nevidljiva. Smatram da je to loše za grad Zagreb koji bi mora biti lokomotiva društvenog i gospodarskog razvoja cijele Hrvatske. Upravo zato smatram da HNS u Zagrebu mora ponovo biti nezaobilazan politički faktor.

'HNS u Zagrebu mora biti nezaobilazan faktor'
‘HNS u Zagrebu mora biti nezaobilazan faktor’ PIXSELL

Danas imamo samo dva zastupnika u gradskoj skupštini koji doduše spadaju među najaktivnije zastupnike, ali stranka mora biti još zastupljenija i utjecajnija jer smatram da imam odličan tim mladih i stručnih ljudi u gradskom HNS-u koji mogu preuzeti odgovornost za vođenje grada i kreiranje ključnih gradskih politika. Imamo odličan program za lokalne izbore koji smo nazvali “Za pametni Zagreb” aludirajući pritom na koncept “Smart cityja” koji je jedan potpuno novi način upravljanja gradom pomoću novih tehnologija kojima upravljate svim ključnim funkcijama grada, prostorom, sanacijom otpada, prometom, energetikom, olakšavate poslovanje poduzetnicima i sl.

Planovi su mi usmjereni na Zagreb. Želim se upustiti u političku borbu na sljedećim lokalnim izborima i biti kandidatkinja HNS-a za gradonačelnicu Zagreba.

Istovremeno, omogućavate građanima direktno sudjelovanje i decentralizaciju donošenja odluka jer isključujete lokalnu birokraciju od arbitriranja odlukama važnim za život građana. Dobar primjer za to u mom ministarstvu je koncept E-dozvole koja je skratila vrijeme izdavanja građevinskih i lokacijskih dozvola i spriječila da vam neki lokalni činovnik utječe na to kada ćete dozvolu i dobiti . Sam program smo već javno predstavili prije godinu i pol i otvorili mogućnost građanima da šalju sugestije i prijedloge i na taj način ga sukreiraju.

Koji su Vaši daljnji politički planovi?

Planovi su mi usmjereni na Zagreb. Želim se upustiti u političku borbu na sljedećim lokalnim izborima i biti kandidatkinja HNS-a za gradonačelnicu Zagreba. Velik dio mog života i karijere vezani su za ovaj grad i mislim da mogu ponuditi puno bolji i transparentniji način upravljanja gradom od onog kakvog danas imamo. Zagreb je bremenit problemima koji se godinama stavljaju pod tepih i koji su umjesto rješavanjem rezultirali optužnicama. Takav imidž loš je za Zagreb, građani to ne zaslužuju.

Naravno, također imam obvezu prema svim građanima s područja druge izborne jedinice čiji su me preferencijalni glasovi izabrali u Sabor. Preferencijalno izboren mandat ima posebnu težinu i tim ljudima ću se odužiti savjesnim i predanim radom u Hrvatskom saboru nudeći rješenja svih problema koji muče građane Zagreba, ali i stanovnike Koprivničko-križevačke, Bjelovarsko-bilogorske i Zagrebačke županije. Preda mnom je puno posla.