Bakić smatra da treba otvoriti terase restorana i kafića: 'Mjera nema smisla, ljudi se ionako druže po kućama'

Objašnjava da su se prihodi od restorana i kafića samo prelili u trgovačke lance

Zagreb: Održana prva konferencija za medije Googlea u Hrvatskoj 22.11.2018., Zagreb - Prva konferencija za medije Googlea u Hrvatskoj i predstavljanje donacije Googleove zaklade IRIM-u. Nenad Bakic. 
Photo: Luka Stanzl/PIXSELL
FOTO: Luka Stanzl/PIXSELL

Nenad Bakić na svom je Facebook profilu objavio analizu temeljenu na podacima Ministarstva financija o fiskalizaciji koja pokazuje da su se prihodi od restorana i kafića prelili u trgovačke lance.

Njegu objavu prenosimo u nastavku:

“Prihodi od restorana i kafića prelili se u trgovačke lance, epidemiološki značaj
+ + +
NAPOMENA: Oslanjam se na službene podatke MinFin o fiskalizaciji, ako oni nisu točni, ni ova analiza nije točna!

1. Prije nekoliko dana Ministarstvo financija je objavilo pregled fiskaliziranih računa za prosinac u kojemu su jako zanimljive stvari.
Fiskalizirani računi u ugostiteljstvu, “56 – Djelatnost pripreme i usluživanja hrane i pića” pali su prosincu u odnosu na prosinac prošle godine ogromnih 80% ili 840 mil. kuna.

Istovremeno su računi u “47.11 – Trgovina na malo u nespecijaliziranim prodavaonicama pretežito hrane, pića i duhana” porasli za 25%, za oko 860 mil. kn. (to su lanci kao Konzum, Lidl, Spar, Plodine …)

Cijeli sektor G (Trgovina i popravak vozila) je malo pao (5%), i čini se da u svim ostalim dijelovima sektora nema tako značajnih promjena (najveća iduća promjena, vidljiva u podacima – koji nisu kompletni – u motornim vozilima, oko 300 mil. kn). Usluge smještaja su pale su pale 72%, za oko 140 mil. kn.

NARAVNO: Ove usporedbe nisu cjelovite, jer ne gledaju cijeli kontekst, recimo pad u ugostiteljstvu je i u studenom bio oko 30%. Da je toliko pao u prosincu, pad bi bio oko 500 mil. kn. Detaljnu analizu napravite sami, ovo je samo uvod u temu …

Zatvoreni restorani i kafići znače više ugošćavanja doma

2. Što se dogodilo?

Vidim nekoliko mogućih razloga:

– Čini se da su ljudi pohrlili u trgovine koje su praktički kao robne kuće, kao ‘rekreativni shopping’ kad je puno toga zatvoreno (za validaciju ove tvrdnje promislite o sebi.) Kao podrška ovoj tvrdnji je da su računi u ‘472 – Trg. na malo hranom, pićima i duhan. proizvodima’ (to su mali dućani) PALI za 7%.

– Zatvoreni restorani i kafići znači više ugošćavanja doma i stoga kupnja hrane i pića. Iskreno, jeste li čuli da je itko opomenut za kršenje epidemiološke mjere o maks. 10 ljudi na privatnim skupovima?

– Nije se putovalo za praznike (većim dijelom si to mogu priuštiti imućniji), pa je bilo više bogatijih proslava doma.

Stvorena vrijednost u ugostiteljstvu je daleko veća, nego u trgovačkim lancima

3. Efekti:

Umjesto oko milijardu prihoda u ugostiteljstvu i turizmu, trgovački lanci su prihodovali oko 850 milijuna kuna. Stvorena vrijednost (plaće, porezi, dobit) u ugostiteljstvu je daleko veća. Primjerice, jedan od većih restorana u Zagrebu je 2019. za plaće izdvojio 40% troškova, jedan od vodećih lanaca oko 6%. Efektivna porezna stopa ovog restorana je bila veća, valjda lanci imaju neke velike porezne štitove.

Osim ovoga učinka, država plaća ugostiteljima plaće, ne znam koliki je to trošak trenutno. Trajni učinci su sigurna propast mnogih ugostitelja, stoga manje plaće u tom sektoru, manja konkurencija i skuplje usluge građanima i tako dalje, o psihosomatskim i drugim učincima na zdravlje radnika i poslodavaca valjda ne moram govoriti. Bit ću toliko osoban i reći da je meni možda i najomiljeniji ugostitelj preminuo od moždanog udara, kažu iz njegove okoline ‘od stresa’. Jako dobar čovjek.

Negativni epidemiološki učinak kućnih druženja je veći, nego pozitivni kroz zatvaranje kafića i restorana

4. Epidemiološki efekti:

Ako je zaista po kućama puno više druženja, onda je negativni epidemiološki učinak možda i veći nego pozitivni kroz zatvaranje restorana i kafića, s obzirom na puno bolje (u prosjeku) epidemiološke uvjete u restoranima i kafićima. Osobno, ugošćavali smo i bili ugošćivani doma, kad bismo u normalnim okolnostima išli u restoran.

Anegdota: Prijatelj mi kaže da nije mogao naći led na 4 benzinske i onda tek u jednom lancu našao zadnje vrećice. Trgovac mu je rekao ‘Pa ne mislite valjda da samo Vi imate party?’

Otvaranje terasa restorana i kafića bio bi pravi korak

Smatram da bi kao prvi korak, s obzirom na epidemiološku situaciju, otvaranje terasa restorana i kafića bio pravi korak.

Napominjem da Njemačka ima već 2 i pol mjeseca zatvorene kafiće i restorane (i ukupne mjere uvedene krajem listopada su strože od ovih naših, a sada su već par tjedana u baš teškom lockdownu), a imaju groznu episituaciju. Irska je opet zatvorila kafiće i restorane prije više od 2 tjedna i ima baš katastrofalnu situaciju.

Ne razumijem kakav to moraš biti ‘znanstvenik’ da tvrdiš da to kod njih ne radi, a kod nas obara epidemiju za 0 ili -2 dana?! Mogli bismo izvoziti patent ‘zatvorite kafiće, restorane i dječji sport’ i ne morate lockdown … to bi mogli raditi ovi naši uvezeni znanstvenici u svojim državama, da ih se malo riješimo.”