Carinska uprava zatvorila je žičaru za Srđ, moćni poduzetnik godinama ju je koristio ne plaćajući koncesiju

Tvrtka koja je koristila dubrovačku žičaru žali se da 9 godina čeka koncesiju

Carinska uprava zatvorila je u četvrtak dubrovačku žičaru jer ne postoji koncesijski ugovor između vlasnika žičare, tvrtke Excels nekretnine koja je u vlasništvu jednog od najbogatijih Hrvata, Davora Lukšića, i Grada Dubrovnika, objavila je tvrtka Excelsa nekretnine. Na objektu žičare postavljena je obavijest kako je žičara “privremeno zatvorena zbog razloga više sile”, dok je direktor Excelsa nekretnina Anto Rusković u priopćenju istaknuo da su izrazito razočarani što je žičara zatvorena nakon što su devet godina od države i Grada Dubrovnika čekali na dobivanje koncesije. Telegram je nedavno detaljno opisao problematično poslovanje dubrovačke žičare.

“Ova odluka ugrozit će mnoga radna mjesta u tvrtki Excelsa nekretnine i kod njezinih 343 poslovna partnera, od kojih je 130 iz Dubrovnika. Štetu će trpjeti više od 1400 dioničara Excelsa nekretnina, među kojima ih je više od 300 iz Dubrovnika”, istaknuto je u objavi tvrtke. Rusković smatra kako je potpuno nepotrebna i nesvrhovita šteta koja će nastati zbog zatvaranja žičare jer je, kako je napomenuo, u tijeku postupak usuglašavanja nagodbe između Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, Grada Dubrovnika i Excelsa nekretnina po kojoj bi se pak stekli uvjeti za potpisivanje ugovora o koncesiji, a zatvaranje žičare, siguran je, neće ubrzati taj postupak.

Nije sklopljen koncesijski ugovor

Direktor tvrdi da su Excelsa nekretnine još 2010. zatražile koncesiju od državnih tijela, a od Grada Dubrovnika 2015. kada je to pitanje prešlo u njegovu nadležnost, i to po koncesijskim uvjetima koji su bili potpuno usuglašeni s Gradom. “Po zahtjevu Grada, tvrtka je drugi put podnijela zahtjev za koncesiju u prosincu 2017. a Grad Dubrovnik je pak odluku o koncesiji s koncesijskim uvjetima usuglašenima još 2015. donio 9. travnja 2018., međutim do danas nije dostavio ugovor o koncesiji Excelsa nekretninama na potpis“, objavio je Rusković. Istaknuo je kako se sudski sporovi, koji su navodno pravna zapreka za sklapanje koncesijskog ugovora, vode kako bi nadležna tijela naplatila koncesijsku naknadu za razdoblje od 2010. do 2017.

Ruković tvrdi kako je Grad Dubrovnik već odavno mogao ostvarivati prihode od koncesije da je tvrtka Excelsa nekretnine na temelju dogovorenih uvjeta s Gradom iz 2015. dobila ugovor na potpis, a time i temelj za plaćanje koncesije. Jer, ustvrdio je, žičaru ne bismo nikada ni počeli obnavljati da nam obveza plaćanja koncesije od samog početka nije bila prihvatljiva. Rusković je najavio kako će Excelsa nekretnine nastaviti razgovati kako bi se pronašlo za sve prihvatljivo rješenje, te da će poduzeti sve zakonom predviđene radnje kako bi zaštitili svoja prava. Dubrovački gradonačelnik Mato Franković najavio je da će tijekom dana dati izjavu za medije.

Direktor odbio potpisati ugovor

Telegramova novinarka Ana Rajić-Knežević početke problema smješta u 2010. godinu, kada tvrtka Excelsa nekretnine s Gradom Dubrovnikom sklapa ugovor o prijevozu putnika žičarom. Ugovor o koncesiji tada još nije potpisan. Kako je tek izmjenama Zakona o žičarama, odnosno u ožujku 2014., lokalnim samoupravama dano pravo da naplaćuje koncesiju, od 2015. godine i Dubrovnik je počeo očekivati najmanje pet milijuna kuna prihoda od svoje gradske žičare. Grad je zato Excelsa nekretninama u srpnju 2015. poslao poziv i tražio Lukšića da podnese zahtjev za izdavanjem koncesije za gospodarsko korištenje općeg dobra.

Gradsko vijeće Grada Dubrovnika u listopadu 2016. donijelo je zaključak kojim se utvrđuje da daju koncesiju na deset godina, a iduće godine u siječnju ona je dodijeljena Lukšićevoj firmi. Uz to je tvrtki Excelsa nekretnine dostavljen i ugovor, no direktor Rusković odbio ga je potpisati. Konačno, u ožujku 2018. Grad Dubrovnik je koncesiju zbilja dao Excelsa nekretninama, no ugovor ponovno nije sklopljen. Zbog svega, Grad je lani u listopadu podnio tužbu protiv Lukšićeve tvrtke.

Dug od 20,1 milijun kuna

Potkraj ožujka Trgovački sud u Dubrovniku zaključio je kako koncesionar ipak mora platiti naknadu za korištenje žičare, točnije njezine trase. U pitanju je zračni koridor kroz koji kabina prolazi od Dubrovnika do Srđa. U međuvremenu se u slučaj uključila i Carinska uprava. Njezini djelatnici lani u srpnju utvrdili su da dubrovačka žičara radi nezakonito, odnosno bez koncesije. Prema carinskom rješenju Excelsa nekretnine moraju platiti 17,6 milijuna kuna jer je riječ o nezakonitoj dobiti.

Predstavnici Lukšićeve tvrtke su upravo tu prijavu Carinske uprave iskoristili na sudu u postupku s Gradom Dubrovnikom. Objašnjavali su kako je gradsko potraživanje potpuno neutemeljeno s obzirom na to da je Carinska uprava već odlučila naplatiti koncesiju. “Ne možemo platiti dvostruki iznos naknade za koncesiju”, odgovarali su na zahtjev Grada. Tužbom je traženo plaćanje 20,1 milijun kuna duga od 2014. do 2017. godine. Na pitanje Telegrama o tome je li Lukšićeva firma počela plaćati naknadu za korištenje zračnog koridora žičare, iz Grada su odgovorili kako će se ugovor moći sklopiti tek nakon što budu riješeni dugovi za prethodna razdoblja.