Crna Gora otvorila prvu dionicu nove autocesta. Platili su skoro milijardu eura za 41 kilometar

Za sedam godina izgradnje promijenile su se četiri crnogorske vlade, a završetak radova pet puta je odgađan

An aerial views shows a part of the new highway connecting the city of Bar on Montenegro’s Adriatic coast to landlocked neighbour Serbia, (Bar-Boljare highway) on May 11, 2021, near Matesevo, which is being constructed by China Road and Bridge Corporation (CRBC), the large state-owned Chinese company. - Two sleek new roads vanish into mountain tunnels high above a sleepy Montenegrin village, the unlikely endpoint of a billion-dollar project that is threatening to derail the tiny country's economy. The government has already burnt through $944 million in Chinese loans to complete the first stretch of road, just 41 kilometres (25 miles), making it among the world's most expensive pieces of tarmac. Chinese workers have spent six years carving tunnels through solid rock and raising concrete pillars above gorges and canyons, but the road in effect goes nowhere. Almost 130 kilometres still needs to be built at a likely cost of at least one billion euros ($1.2 billion). (Photo by SAVO PRELEVIC / AFP)
FOTO: AFP

Sedam godina od početka gradnje, Crna Gora je u srijedu otvorila prvu dionicu svoje prve autoceste, koja će, kada bude zavrršena, povezati Podgoricu sa sjeverom te države i granicom sa Srbijom. Četrdeset jedan kilometar autoceste stajao je gotovo milijardu eura, a za sedam godina njegove izgradnje promijenile su se četiri crnogorske vlade, a završetak radova pet puta je odgađan. Izvođač radova bila je kineska kompanije China Road & Bridge Corporation (CRBC), ista ona koja je gradila Pelješački most u Hrvatskoj.

Otvarajući autocestu crnogorski premijer Dritan Abazović je kazao da “sedam godina od početka izgradnje Crna Gora ne otvara samo put već i perspektivu za njezinu budućnost”. “Autoput je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svijetom. Vrleti crnogorskog krša sjedinit će se s plodnom ravnicom, Podgoricu sa sjeverom države, Crnu Goru s Europom”, rekao je Abazović.

Autocesta ima 20 mostova ili 15 posto ukupne dužine, 16 dvocijevnih tunela i četiri petlje. Na složenost trase utječe i činjenica da će budući vozači iz pravca Podgorice putovanje počinjati na 60 metara nadmorske visine te će ubrzo doći u planinski dio i na nadmorsku visinu od 1100 metara.

Trebao je graditi Konstruktor iz Splita

Autocesta je otvorena povodom 13. srpnja, Dana državnosti, a vrpcu je presjekao premijer Dritan Abazović. Prvi putnici proći će autocestom u četvrtak i prvih sedam dana vožnja će biti besplatna, a poslije će cestarina iznositi 3,5 eura.

Prvi tender za izgradnju crnogorske autoceste raspisan je davne 2008. godine i na njemu je prvorangirani bio konzorcij koji je predvodila kompanija Konstruktor iz Splita, a postavljanju kamena temeljca godinu dana poslije prisustvovala je i tadašnja premijerka Hrvatske Jadranka Kosor.

Projekt stoljeća

Na proljeće 2010. godine država Crna Gora raskinula je ugovor s Konstruktorom, bez plaćanja penala, jer između ostalog ta tvrtka nije osigurala financijske garancije. Nakon toga, crnogorska vlada je punih pet godina tražila nove partnere za gradnju “projekta stoljeća”, kako su ga nazvali u Crnoj Gori.

Procjena stručnjaka je da će to biti najskuplja autocesta u Europi po cijeni izgradnje kilometra. Ovo je tek prva, ali najzahtjevnija dionica autoceste čija ukupna dužina u konačnici treba iznositi oko 160 kilometara. Još se ne zna kada će početi izgradnja nastavka autoceste koja će ići prema crnogorskoj obali.