Debakl Filipovićeve stranice za cijene ide dalje. DORH, doznajemo, radi izvide nad tvrtkom kojoj je ministarstvo dalo posao

Proučili smo natječaj Ministarstva na kojem je suspektna firma dobila posao i pun je improvizacija

FOTO: Pixsell

“To je u potpunosti nebitno” – doista je tako odgovorio ministar u jednoj demokratskoj zemlji na pitanje koju je tvrtku njegovo Ministarstvo angažiralo na poslu što je pod posebnim povećalom javnosti. Dobro, stvar ipak nije toliko nerealna kako možda zvuči. Jer je demokratska zemlja iz prethodne rečenice – Hrvatska, a ministar je ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović.

Ali, opet, “u potpunosti nebitno”?! Ime tvrtke angažirane za javni novac u zemlji u kojoj je percepcija korupcije otprilike jednaka percepciji dana za sunčanog vremena u podne?

Kultura zaštite potrošača

Filipovićeva rečenica izgovorena prije tjedan dana, pritom, nije bilo jedino njegovo javno izbjegavanje identificiranja imena firme koja je za Ministarstvo i čuvenu stranicu Kretanje cijena krenulo popisivati cijene proizvoda u sedam trgovačkih lanaca koji nisu pristali sami slati podatke. Šest dana prije te izjave, naime, Filipović je slavodobitno objavio da su popisali cijene i da je za to angažirana specijalizirana tvrtka. Koja, nije rekao. Njegovo ministarstvo je, pak, odugovlačilo s odgovorom na upite medija.

Prije tjedan dana Filipović je ipak, nakon što je konstatirao da je to “u potpunosti nebitno”, novinarima obećao da će iz Ministarstva dobiti tražene odgovore. Te dodao: “Mislim da je jako važno razvijati kulturu zaštite potrošača u našoj domovini”.

Što su trebali raditi prošlog ljeta?

A potrošače se najbolje štiti tako da se spriječi da budu prevareni. Da im se, recimo, proda proizvod kojemu je rok upotrebe istekao ili da im se, za njihove novce, uvali usluga za koju postoji prilična sumnja da nije dovoljno kvalitetna. Ukratko, pokazalo se da je ime tvrtke koja popisuje cijene za Filipovićevo ministarstvo sve samo ne “u potpunosti nebitno”.

Prvo je Novi list objavio da se radi o tvrtki 4 Market Research. Dalje je bilo jednostavno. Radi se o tvrtki koja je prošlog ljeta skoro dobila praktički najveći posao iz područja istraživanja tržišta u Hrvatskoj – 4,2 milijuna kuna vrijedno istraživanje o potrošnji inozemnih putnika u Hrvatskoj i hrvatskih u inozemstvu.

Prestali se javljati na telefon

Posao je trebalo odraditi za Hrvatsku narodnu banku, koja se počela premišljati nakon što je Jutarnji list objavio priču po kojoj su reference koje je 4 Market Reserch prijavio djelovale vrlo neobično. Naime, istraživanje tržišta su radili za dvije sitne IT tvrtke čiji su ukupni godišnji prihodi jedva prelazili svotu koju su za ove ankete isplatili 4 Market Researchu. I da, obje tvrtke posluju na istoj adresi kao 4 Market Research.

Nakon objave ovog teksta u srpnju prošle godine, HNB je htio razjasniti o čemu se točno radi. Iz tvrtke koju je, eto, devet mjeseci kasnije odabralo Ministarstvo gospodarstva da popisuje cijene u trgovinama i tako štiti hrvatske potrošače, jednostavno su se prestali javljati na pozive iz hrvatske središnje banke, pa je na kraju posao dobio netko drugi.

Uključeno i državno odvjetništvo

Stvari su, međutim, kako doznajemo, još možda i mrvicu ozbiljnije. Naime, kako nam je potvrđeno iz Općinskog kaznenog državnog odvjetništva u Zagrebu, u slučaju HNB-ovog natječaja, odnosno mogućeg falsificiranja dokumentacije za taj natječaj se provode izvidi.

Što, naravno, samo po sebi ne podrazumijeva krivnju – izvidi su zakonska obveza u slučaju svake prijave. Ali, svakako baca zanimljivo novo svjetlo na tvrdnju ministra Filipovića kako je “u potpunosti nebitno” koja je firma angažirana na popisivanju cijena.

Kao što dodatno svjetlo na kaos i improvizaciju koju je pratilo ovo post-festum sastavljanje liste sa cijenama nakon što je prelazak na euro u javnosti odjeknuo kao priča o poskupljenjima, a ne kao priča o velikom uspjehu Vlade, baca i sam sadržaj natječaja koji je Ministarstvo poslalo na adrese pet tvrtki.

Čudesan natječaj

Prvo, jedini uvjet za dobivanje posla bila je najniža ponuđena cijena. Nisu se tražili nikakvi minimalni uvjeti koje bi natjecatelji trebali zadovoljiti kako bi garantirali kvalitetu obavljenog posla. Zatim se u tekstu natječaja navodi kako će se popisivati do 300 artikala – bez pojašnjenja što točno to znači. Jer, artikl može biti i “brašno”, i “brašno u pakiranju od 1 kg” i “oštro brašno u pakiranju od 1 kg” i “Podravkino oštro brašno u pakiranju od 1 kg”. Svaka od ovih definicija može značiti dramatično drugačiji opseg – i cijenu – posla.

Naposljetku, u tekstu natječaja stoji kako Ministarstvo ne može garantirati da će trgovački lanci u kojim treba popisati tražene artikle popisivanje i – dozvoliti. Što znači da će “do 300 artikala” možda trebati popisivati i potajno. Što također može značiti prilično drugačiji opseg – i cijenu – posla.

Kaos, improvizacija i lutanje

Nakon svog tog brzanja, improvizacije i lutanja, ništa čudno da im se na natječaj s najnižom cijenom javila tvrtka koja je lani imala jednog zaposlenog, na prosječnoj plaći od 4745 kuna. I iza koje je, u najmanju ruku, neobična priča o propalom poslu za Hrvatsku narodnu banku.

Ne, radi se o sasvim prigodnom i nimalo neočekivanom razvoju događaja. U kojem se “u potpunosti nebitno” ime te tvrtke pokazuje mjerom odgovornosti Vlade u, kako je ono bilo, “razvijanju kulture zaštite potrošača u našoj domovini”.