Detalji potonuća plinske platforme: savinuli su se nosači, šteta je 15 milijuna dolara

Iz Ine tvrde da je platforma redovno održavana, kreće istraga

23.10.2019., Pula - Proizvodna platforma Ivana A/K kojom upravlja operativna kompanija INAgip povodom 20 godina od pocetka eksploatacije plina u Jadranu. Platforma Ivana A je sredisnja platforma eksploatacijskog polja ugljikovodika "Sjeverni  jadran". Kompresorska platforma Ivana K smjestena je neposredno uz platformu Ivana A i s njom je povezana mostom. Photo: Marin Tironi/PIXSELL
FOTO: Marin Tironi/PIXSELL

INA je danas potvrdila da je njena plinska platforma Ivana D pronađena na morskom dnu, da je došlo do puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu pukle već su se savinule i nalaze se na dnu.

“Poboljšanje vremenskih uvjeta danas je omogućilo obilazak lokacije eksploatacijskog odobalnog objekta Ivane D brodom te angažman podvodne robotske ronilice. Potvrđeno je da se objekt u cijelosti nalazi na morskome dnu”, navodi se u priopćenju koje je poslijepodne objavila Ina.

Iz Ine u priopćenju uz ostalo ističu da se održavanje može isključiti kao uzrok puknuća platforme, da će se točni razlozi utvrditi istragom koja se nastavlja, kao i da će kompanija tek kada se prikupe svi relevantni podaci donijeti odluku o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na toj lokaciji, dok će istovremeno pripremiti plan sanacije na lokaciji Ivane D.

Ivana D izgubljena je u subotu

U subotu, 5. prosinca je, zbog jakog vjetra i velikih valova na sjevernom Jadranu, izgubljena procesna komunikacija i navigacijski sustav, a potom i vizualni kontakt s nenastanjenim eksploatacijskim odobalnim objektom Ivanom D.

Kako se protekli dana zbog vremenskih uvjeta nije moglo krenuti u potragu za platformom, danas su Inini stručnjaci zajedno s predstavnicima nadležnih tijela – energetskim inspektorom za naftno rudarstvo Državnog inspektorata, inspektorom sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te predstavnikom Koordinacije za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, obavili pregled morske površine i morskog dna na lokaciji Ivane D.

Pukli su spojevi platforme i pilota

“Pregledom i nadzorom na lokaciji utvrđeno je da je došlo do oštećenja, odnosno puknuća na mjestima spajanja platforme s utemeljenim pilotima, dok cijevi koje vode iz bušotine do površinskog dijela platforme nisu pukle već su se savinule i nalaze se na dnu zajedno s površinskim dijelom platforme”, navode iz Ine. Ističu pritom da “nije uočeno nikakvo propuštanje, što potvrđuje da su svi sigurnosni sustavi odradili svoju funkciju”.

Iz Ine naglašavaju da se održavanje platforme “može isključiti kao uzrok ovog događaja” te da će se “daljnjom istragom utvrditi točni razlozi puknuća”. Pritom navode da je platforma bila redovno održavana te pod inspekcijskim nadzorom.

U listopadu obavljen inspekcijski nadzor

U listopadu ove godine obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. godine, uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je od strane Inine posade zadnji put pregledan 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju, iznose iz Ine u priopćenju.

Kako nadalje navode, Ivana D razlikuje se od ostalih Ininih eksploatacijskih odobalnih objekata u sjevernom Jadranu načinom na koji je temeljena, to jest pričvršćena na morsko dno. “Istraga o događaju se nastavlja, a tek po prikupljanju svih relevantnih podataka moći će se donijeti odluka o nastavku proizvodnje ili trajnom zatvaranju bušotine na lokaciji. Istovremeno će Ina pripremiti i plan sanacije na lokaciji Ivane D”, navodi se u priopćenju.

INA tvrdi da sve nije utjecalo na okoliš

Iz Ine podsjećaju da, kao što su ranije naveli, sam događaj nije imao utjecaja na okoliš. Nije zamijećeno propuštanje plina, a plinovod koji je otpremao plin s bušotina je u dobrom stanju, stabilan i pod tlakom, ističu iz Ine, uz podsjećanje da se na Ivani D automatski aktivirao sustav za isključivanje u nuždi (eng. ESD – Emergency Shut Down) te su zatvaranjem dubinskih sigurnosnih ventila plinske bušotine dovedene u sigurno stanje.

Iz Ine također napominju da sigurnost opskrbe nije ugrožena te da se proizvodnja na svim ostalim odobalnim eksploatacijskim objektima odvija po planu. Inina nenastanjena platforma Ivana D nalazila se oko 50 kilometara sjeverozapadno od Pule. Ivana D puštena je u rad 2001. godine, težina joj je oko 300 tona, a ide 43 metra ispod mora i 20-ak metara iznad površine.

Platforma je uredno održavana

Tvrtko Perković, operativni direktor INA-e, za N1 je rekao kako se ova nesreća nije smjela dogoditi jer je platforma uredno održavana, a rekao je i kako je ukupna šteta veća od 15 milijuna dolara.

“Ustanovili smo što se dogodilo. Uslijed naprezanja četiri nosača došlo je do pucanja i platforma je izgubila stabilnost. Savinula se i tako se polegla na dno. Svi sigurnosni sustavi uključeni su na vrijeme, ventili su bili zatvoreni, nije došlo do istjecanja ni zagađenja. Održavanje nije razlog ovog udesa”, rekao je i dodao kako slijedi istraga o događaju te analiza o saniranju lokacije.

Operativni direktor INA-e: Šteta je preko 15 milijuna dolara

Perković je otkrio kako je ova nesreća dovela do štete veće od 15-ak milijuna dolara. “Koliko znam, dužni smo otegliti platformu i dodatno osigurati bušotinu. Šteta je oko 15-ak milijuna dolara, ali ima i vezanih šteta pa je na koncu veća. Izgradnja platforme je bila oko 12 milijuna dolara, a danas je i skuplja za 20-ak posto.”

“Velik je to udarac za ugled Ine, a i za nekoga tko je u pozadini ovog događaja, tko je to izgradio, postavio…”, dodao je Perković. Platformu je, podsjetio je, dizajnirala i izgradila talijanska tvrtka Rosetti, izgrađena je u Viktoru Lencu a postavila ju je talijanska tvrtka 2001. godine.