Digitalizacija: Aplikacija za praćenje kontakata je propala, prijava cijepljenja ne radi, a ministarstvo krije troškove

Portal za prijavu na cijepljenje radio je samo tri sata u utorak. Otad je nedostupan

Početkom godine iz Srbije je stigla vijest kako je u toj zemlji profunkcionirala aplikacija putem koje se možete prijaviti na cijepljenje i čak odabrati cjepivo koje želite. U tom trenutku vijest je djelovala prilično bizarno – u susjednoj zemlji je cijepljenje tek počinjalo, a nabavka većih količina cjepiva u zemlji izvan EU je djelovala kao solidno udaljena budućnost.

U međuvremenu su u Srbiju stigle velike pošiljke ruskog i kineskog cjepiva, pa su podaci o procijepljenosti u odnosnu na zemlje EU daleko bolji, a lansiranje aplikacije je ispalo dobro isplanirano i pravovremeno.

Kaos, a ne digitalizacija

Nešto masovnije redovno cijepljenje (ono prekoredno očito sjajno funkcionira od početka) je konačno počelo i u Hrvatskoj. No, iako je odmah iza vikenda već ožujak, unatoč svim najavama o digitalizaciji prijava na cijepljenje, od svega zasad imamo tek – kaos.

Za cijepljenje se, naime, građani mogu prijaviti kod liječnika obiteljske medicine ili preko posebnih telefonskih linija. U veljači su iz Ministarstva zdravstva najavili kako se dovršava i internetska platforma putem koje će se također građani moći prijaviti za cijepljenje.

Kako izbjeći dupliranje prijava

Prošlog utorka, 23. veljače, stranica je puštena u probni rad. No, radila je samo nekoliko sati, da bi se uskoro pojavila poruka kako je radno vrijeme bilo od 18-21 sat. U ta tri sata za cijepljenje se prijavilo više od četiri tisuće ljudi. U međuvremenu nije više proradila, a nije radila ni u trenutku pisanja ovog teksta.

Čim je stranica za prijavu cijepljenja najavljena, samo od sebe se postavilo logično pitanje – na koji način osigurati da jedna osoba ne dobije više termina za cijepljenje jer se, primjerice, prijavila kod svog obiteljskog liječnika, preko posebnih telefonskih linija i preko digitalne platforme. Upit o tome poslali smo Ministarstvu zdravstva u utorak, no iz resora Vilija Beroša na njega nisu odgovorili.

Platforma nije ključna

Na slično pitanje Beroš je ipak odgovarao na ovotjednoj konferenciji za novinare Stožera. Ministar kaže da u ovom trenutku platforma nije ključna jer se sada cijepe stariji bolesnici pa glavnu ulogu imaju liječnici obiteljske medicine. Portal je bitan za fazu kada se počne s cijepljenjem svih građana, objašnjavao je Beroš.

Ministar uvjerava da neće doći do dupliranja narudžbi jer će sve informacije biti objedinjene i iskazane u “registru svih onih koji su iskazali interes”. Nije, međutim, precizirao na koji način – hoće li, na primjer, obiteljski liječnici morati prepisivati u registar svoje liste onih koji su im se već prijavili za cijepljenje ili će sustav sam prepoznavati dvostruke podatke.

Te detalje nadali smo se dobiti iz Ministarstva zdravstva, ali nam, kako smo spomenuli, na upit nisu još odgovorili.

Međimurski slučaj

U isto vrijeme, u jednoj hrvatskoj županiji, Međimurskoj, već funkcionira prijava za cijepljenje preko internetske platforme. Ali, njihove – županijske. U županijskom Zavodu za javno zdravstvo kažu da se do ovog petka ujutro prijavilo više od 18 tisuća ljudi. Kako će oni spriječiti da im se registrira netko tko nije s područja županije ili netko tko se već upisao kod svog liječnika?

Na prvo pitanje vele da je, pri prijavi, potrebno upisati adresu i liječnika – oboje mora biti s područja Međimurja – pa računaju da je već to svojevrstan filter. Što se tiče dupliranja informacija, kažu da su obiteljski liječnici morali proslijediti sve svoje liste pa nijedna osoba, uvjereni su, ne može biti dvostruko prijavljena.

U teoriji…

Što će, međutim, biti kad (i ako) profunkcionira državni portal za prijavu, pa se netko iz Međimurja za cijepljenje odluči prijaviti kod svog liječnika, preko posebnih telefonskih linija, putem županijske internetske platforme i na državnom portalu?

U teoriji bi sve te baze podataka trebali biti zajedničke što bi spriječilo dupliranje prijava. Ali, u teoriji je sve skupa trebalo već odavno – funkcionirati.

Katastrofa mobilne aplikacije

Priča o državnom portalu za cijepljenje, pritom, jako podsjeća na (predvidivo) nesretnu priču o aplikaciji “Stop Covid-19” koja je trebala obavještavati vlasnike mobitela o epidemiološki rizičnim kontaktima i tako olakšati suzbijanje širenja pandemije. No, podaci o korištenju aplikacije su katastrofalni.

Kako se navodi na službenoj stranici aplikacija je (do 22. veljače) instalirana 83.791 put. Pri njenom predstavljanju u srpnju je istaknuto da bi je, kako bi bila uspješna, trebalo preuzeti bar 60 posto građana Hrvatske. Da bi, dakle, imala efekta, treba je instalirati još “samo” dva milijuna i 300 tisuća korisnika.

Podaci o korištenju su, međutim, još grozomorniji. Verifikacijske kodove, nužne za obavješćivanje ostalih korisnika o zarazi, iskoristilo je tek 56 građana. Po službenim statistikama, Covid-19 je u Hrvatskoj dosad imalo preko 242 tisuće ljudi.

Ministarstvo krije podatke o troškovima

Dok još nisu ni bili na vidiku tehnički problemi sa stranicom za prijavu za cijepljenje, 15. veljače smo pitali Ministarstvo zdravstva o tome koliki je bio trošak izrade aplikacije za praćenje kontakata, koliko se plaća za njeno mjesečno održavanje, te koliko će biti trošak izrade internetske stranice za prijavu za cijepljenje. Unatoč obećanjima, odgovor još nismo dobili.

Tako će iznos potrošenog javnog novca na zasad spektakularno neuspješne digitalne avanture Ministarstva zdravstva u borbi s pandemijom još neko vrijeme ostati nepoznat… Ne bi bilo loše da barem za to vrijeme proradi stranica za prijavu cijepljenja.