Direktorima HŽ-a hrvatski vlakovi su toliko super, da na službena putovanja idu isključivo službenim automobilima

Drago Hedl o tome kako predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture i članovi Uprave izbjegavaju prijevoz putničkim vagonima Hrvatskih željeznica

Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, te članovi uprave Nikola Ljuban, Darko Barišić, Krunoslav Papić i Marko Zdravko Žubrinić u razdoblju od godinu dana, od listopada 2017. do listopada 2018., pedeset i jedan put bili su na službenim putovanjima. U toj informaciji ne bi bilo ništa neobično da predsjednik i četvorica članova Uprave HŽ Infrastrukture na relacijama na kojim postoje redovne željezničke veze, nisu putovali automobilima u vlasništvu Hrvatskih željeznica. Direktori HŽ-a, dakle, izbjegavali su prijevoz putničkim vagonima Hrvatskih željeznica, vjerojatno zbog vlastitog komfora, svjesni brzine i kvalitete usluga koje pruža HŽ.

Predsjednik Uprave HŽ-a, Ivan Kršić, tako je tijekom jedne godine iz Zagreba službeno putovao u Rijeku, Zadar, Gospić, Osijek, Vinkovce, Šibenik, Koprivnicu, Varaždin, Knin…. ali i u inozemstvo, u Beograd. U neka od nabrojanih mjesta u Hrvatskoj putovao je više puta, koristeći službeni automobil u vlasništvu HŽ-a.

Pa kako se ne žele truckati u zapuštenim vagonima?

Slično je i s članovima uprave: Nikola Ljuban, osim u Vinkovce, Knin i Rijeku, iz Zagreba, odakle postoje željezničke linije za spomenute gradove, radije je izabrao automobil HŽ-a nego, recimo, prvi razred vlakova koji prometuju na tim relacijama. Imao je i dva inozemna putovanja na odredišta također povezana željeznicom, u Beograd i Ljubljanu.

Uz Split, Knin, Vinkovce i Rijeku, izravno povezane mrežom Hrvatskih željeznica, član uprave HŽ Infrastrukture, Darko Barišić, službenim automobilom HŽ-a putovao je i u inozemstvo, i to u Beč i Ljubljanu. I preostala dva člana uprave HŽ-a, Krunoslav Papić i Marko Zdravko Žubrinić, radije su u Rijeku, Vinkovce, Knin, Ogulin ili Split putovali službenim automobilom, nego se truckali u sporim, neudobnim i zapuštenim vagonima tvrtke na čijem su čelu.

Da je, primjerice, na službeni put u Šibenik, kamo je iz Zagreba putovao između listopada ove i istog mjeseca prošle godine, predsjednik Uprave HŽ Infrastruktura, Ivan Kršić odlučio sjesti u vlak, morao bi, u jednom pravcu, u vagonu provesti, između 6 sati i 13 minuta i 9 sati i 54 minute koliko traje najbrže, odnosno najsporije putovanje vlakovima HŽ-a na toj relaciji. Uz to, morao bi presjedati jednom (Perković), odnosno dva puta (Karlovac, Perković), ovisno o vrsti vlaka, putničkom ili Inter Cityiju. Isti put automobil prevaljuje za manje od tri i pol sata, dakle, dvostruko je brži od najbrže linije Hrvatskih željeznica.

Od Zagreba do Zadra za 16 sati i 3 minute

Da je kojim slučajem na put u Zadar, umjesto službenim automobilom, iz Zagreba krenuo vlakom Hrvatskih željeznica, predsjednik uprave HŽ-a Infrastruktura na putu bi proveo 8 sati i 24 minute, odnosno čak 16 sati i tri minute da je izabrao putovanje IC vlakom do Knina, odakle do Zadra vozi autobus HŽ-a. To je, međutim, nevjerojatna avantura čak i za kriterije Hrvatskih željeznica. Od Zagreba do Knina stigao bi za nešto više od četiri sata, a onda na željezničkoj postaji u Kninu morao čekati 9:26 sati (!), da bi nakon toliko čekanja mogao nastaviti autobusom HŽ-a do Zadra.

Mogao je, predsjednik, uprave HŽ Infrastruktura, doduše, sjesti i na noćni vlak u Zagrebu u 23 sata i putovati do Knina spavaćim kolima, kamo bi stigao rano ujutro sljedećeg dana u 4:33 i za pola sata, u 5:05, autobusom HŽ-a nastaviti do Zadra, gdje bi stigao u 7:25. Tada bi putovao spomenutih 8 sati i 24 minute. Složit ćete se, i jedno i drugo prilično je nekomforno, osobito ako od Zagreba do Zadra, službenim automobilom HŽ-a, možete stići za manje od tri sata. Dakle, automobilom za tri sata, željeznicom na istoj relaciji 16:03 sati! Govorimo o putovanju vlakom u Hrvatskoj, u 21. stojeću.

Vlak baš nikad nije bolja opcija

Najbrža izravna željeznička veza između Zagreba i Osijeka traje 4:41 sati, a najduža 4:55 sati. No, i na toj relaciji predsjednik uprave HŽ Infrastruktura radije je išao automobilom. Kako i ne bi kada taj put službeni automobil pređe za oko dva i pol sata. Jutarnji vlak iz Zagreba u Rijeku vozi 4:19 sati, a popodnevni 3:37 sati. No, službenim automobilom Hrvatskih željeznica isti ćete put prevaliti znatno brže nego njihovim putničkim vagonima.

Od Zagreba do Rijeke, u normalnim vremenskim uvjetima, autom se stiže za oko sat i pol. Slično je i s putovanjima u Split. Popodnevni vlak HŽ od Zagreba do Splita vozi 6:01 sati, a večernji 7:45 sati. Osobno vozilo autocestom istu razdaljinu prevaljuje za manje od četiri sata.

Ne postoji ni jedna relacija u Hrvatskoj koju željeznice prevaljuju brže od automobila. Čak i nekoć najbržom, elektrificiranom prugom dvostrukog kolosijeka, od Zagreba do Vinkovaca, HŽ danas vozi između 3:23 i 5:33 minute, dok se automobilom taj put prijeđe za manje od dva i pol sata.

Trojica vozača prevoze izvršno osoblje

Telegram je zatražio i podatke o putovanjima službenim automobilima i predsjednikâ i članova Uprava HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo, međutim te informacije nismo dobili. Stoga s pravom vjerujemo da su i Željko Ukić, Mladen Lugarić i Damir Rubčić, kao i Gordan Žurga, zbog sporosti prijevoza Hrvatskim željeznicama, za službena putovanja koristili automobile u vlasništvu Hrvatskih željeznica.

Iz HŽ Putnički prijevoz odgovoreno nam je tek da posjeduju 17 službenih osobnih vozila, od kojih su osam kombi vozila marke Volkswagen Transporter, osam automobila marke Škoda Octavia i jedan automobil marke Volkswagen Passat. U HŽ Putničkom prijevozu, rečeno nam je, zaposlena su četiri vozača, od kojih je jedan vozač dostavljač koji obavlja poslove vezane uz skladišno-materijalno poslovanje, ”a ostala trojica vozača prevoze izvršno osoblje vlaka”.

Službene automobile tijekom 24 sata koriste predsjednik i članovi Uprave. Za službene potrebe osobne automobile mogu koristiti i drugi radnici HŽ Putničkog prijevoza.

HŽ Infrastruktura ima 238 službenih vozila

Iz HŽ Cargo, pak, odgovoreno nam je kako raspolažu s 28 raznih tipova osobnih vozila, srednje i niže klase, ali da nemaju zaposlenog ni jednog vozača službenih automobila. Sukladno Pravilniku o korištenju službenih vozila pravo na korištenje službenog vozila 24 sata dnevno imaju predsjednik i član Uprave, a po posebnoj Odluci Uprave HŽ Carga i direktori Poslovnih područja. Vozila se koriste u službene svrhe, navode, a korištenje vozila izvan radnog vremena smatra se plaćom u naravi, sukladno Zakonu o porezu na dohodak, na što se obračunavaju i uplaćuju propisani porezi i doprinosi.

U slučaju službenih putovanja na koje ide predsjednik uprave koristi se jedno vozilo. Nije nam odgovoreno o kojem tipu je riječ. Na upit Telegrama o broju i tipovima automobila kojima raspolaže HŽ Infrastruktura odgovoreno je kako u toj tvrtki, koja zapošljava 4.856 radnika, imaju čak 238 službenih vozila. Objašnjavaju to činjenicom da dobar dio zaposlenih svakodnevno odlazi na radna mjesta ili radilišta udaljena od mjesta rada (navedenih u Ugovoru o radu). Zbog njihove mobilnosti, osim vlakom, često se prijevoz obavlja osobnim automobilom (ako se radi o manjem broju radnika), ili kombijem i autobusima, ako se radi o većem broju radnika ili zamjenskom prijevozu putnika kod zatvaranja pruga zbog radova ili izvanrednih događaja.

Od 238 službenih vozila, kažu u HŽ Infrastrukturi, 66 su osobni automobili, većinom stari između 10 i 20 godina. HŽ Infrastruktura ima i 169 teretnih vozila za prijevoz materijala i uređaja, te tri autobusa. Od tih 238 vozila, 121 je u vlasništvu HŽ Infrastrukture, a 117 vozila je u operativnom leasingu.

Možda će se nakon obnove više voziti?

U HŽ Infrastrukturi na području cijele Hrvatske zaposleno je 11 vozača cestovnih motornih vozila od kojih su dva vozača osobnih vozila, pet vozača osobnih i teretnih vozila, te četiri vozača autobusa. Ti vozači nisu osobni vozači direktora ili članova Uprave.

Predsjednik i članovi Uprave službena vozila koriste za službene potrebe na relacijama unutar Hrvatske, odgovorili su nam iz HŽ Infrastrukture, ne navodeći tražene podatke na kojim relacijama njihovi direktori koriste službena vozila.

S obzirom da će u proračunu za sljedeću godinu samo HŽ Putnički prijevoz dobiti gotovo pola milijarde kuna za unapređenje putničkog željezničkog prometa, bit će zanimljivo vidjeti hoće li i kada i direktori Hrvatskih željeznica na putovanja odlaziti vlakom, a ne službenim osobnim automobilima.