Divljaci na cesti dosad su dobivali mizerne kazne; može li ovih 10 godina bivšoj HAC-ovki promijeniti praksu?

Danas je u Hrvatskoj izrečena najviša kazna za izazivanje prometne nesreće

11.07.2019., Split - Presuda Ivani Teni Gotovac koja je vozilom usmrtila pjesakinju na Poljickoj cesti.

Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Bivša zaposlenica HAC-a Ivana Tena Gotovac Soldić, koja je 23. listopada prošle godine pijana prošla kroz crveno svjetlo i pregazila studenticu Mariju Ćorić, u četvrtak je nepravomoćno osuđena na 10 godina zatvora. Uz to, dobila je doživotnu zabranu upravljanja motornim vozilima. Ta nepravomoćna presuda što ju je danas izreklo vijeće Županijskog suda u Splitu pod predsjedanjem suca Dinka Mešina najviša je kazna za izazivanje prometne nesreće ikada izrečena u Hrvatskoj. Doista će biti zanimljivo pratiti hoće li takva sankcija vozačici biti potvrđena na višem sudu s obzirom da dosadašnja sudska praksa pokazuje da se za tragične prometne nesreće krivci puno blaže kažnjavaju.

Inače, sudac Mešin poznat je kao iznimno strog arbitar, koji uglavnom izriče kazne više od uobičajene sudske prakse. To je učinio i u ovom slučaju. Vozačici je deset godina zatvora izrekao samo za izazivanje nesreće, budući da bijeg s mjesta nesreće, što joj je optužnicom bilo stavljeno na teret, tijekom procesa nije dokazan.

Ima još razloga zbog kojih je ovaj slučaj već sada poseban

Ovaj slučaj, osim po tragičnoj sudbini studentice koju je usmrtila žena već ranije četiri puta kažnjavana zbog vožnje u pijanom stanju, te u vrijeme dok joj je bila oduzeta vozačka dozvola, pomalo je specifičan i zbog odluke sudskog vijeća da joj izrekne doživotnu zabranu upravljanja motornim vozilima. No, s obzirom da je kršila sve ranije sankcije i zabrane kršila, nije preostalo ništa drugo nego da ju baš doživotnom zabranom pokuša ukloniti iz prometa, kazao je sudac.

Na ovu najstrožu kaznu izrečenu u Hrvatskoj za ovu vrstu kaznenog djela okrivljena, kao i tužiteljstvo, imaju još pravo žalbe Vrhovnom sudu. Naime, posebnost ovog slučaja je i u tome da se prvi puta za prometnu nesreću sudilo na Županijskom sudu. Ranije su takvi postupci vođeni na općinskim sudovima. Sudac Mešin tek je prije par mjeseci imenovan za suca Županijskog suda u Splitu.

Kazneni zakon RH za izazivanje prometne nesreće sa smrtnom posljedicom predviđa i do 12 godina zatvora, no većina kazni dosuđivanih do sada u Hrvatskoj bila je bliža zakonskom minimumu od tri godine. Ovdje valja napomenuti da se za prometne nesreće sa smrtnom posljedicom mahom dosuđuju tek uvjetne osude. Ipak, ima i bezuvjetnih zatvorskih kazni. Podsjetit ćemo na neke.

ZA TRAGEDIJU U LEDENIKU 7,10 GODINA ZATVORA

Do danas je, dakle, najviša bila ona što ju je hrvatsko pravosuđe izreklo Miljenku Stričaku. On je u srpnju 2006. godine u tunelu Ledenik svojim kamionom naletio na osobni automobil i usmrtio četiri osobe – dvije majke i njihovo dvoje djece. Još tri osobe su teže i tri lakše ozlijeđene. Prometnim vještačenjem je utvrđeno da je Stričak, ne poštujući prometne znakove, u tunel uletio brzinom od oko 90 kilometara na sat, a ograničenje brzine je bilo 60 kilometara na sat. Ignorirao je gustoću prometa u jeku turističke sezone. Koristio je mobitel u vrijeme vožnje, primao i slao SMS poruke samo nekoliko minuta prije teške nesreće, te je upravljao vozilom sa smanjenom koncentracijom. Na mjestu nesreće nije bilo tragova kočenja. Općinski sud u Zadru osudio ga je na osam i pol godina zatvora, no pravomoćnom presudom kazna mu je smanjena na sedam godina i deset mjeseci.

PET GODINA ZATVORA SINU TAJKUNA ŽELJKA ŽUŽIĆA

Županijski sud u Karlovcu potvrdio je 2008. presudu Općinskog suda od pet godina zatvora za Hrvoja Žužića, sina posrnulog tajkuna Željka Žužića, koji je pod utjecajem alkohola godinu ranije skrivio prometnu nesreću u kojoj je poginula Ružica Pavić.

Žužić je 1. kolovoza s 2,15 promila alkohola vozeći svoj BMW brzinom od 111 kilometara na sat izazvao prometnu nesreću u kojoj je poginula 19-godišnjakinja. U nesreći je teško ozlijeđen i Ružičin dečko Hrvoje Matijašić, kojem je slomljen peti kralježak.

Osuđeni vozač odslužio je nešto manje od četiri godine zatvora. Presuda od pet godina zatvora bila je u onom trenutku prva toliko stroga kazna izrečena nekom vozaču.

PIJAN NALETIO NA PJEŠAKE NA KVATERNIKOVOM TRGU

Pravomoćnu kaznu od šest godina zatvora dobio je vozač Nikola Kovačević koji je 11. travnja 2016. godine na Kvaternikovom trgu u Zagrebu svojim automobilom usmrtio dvoje ljudi. Kovačević je nešto prije 22 sata, s koncentracijom alkohola od 2,16 promila, svojim audijem naletio na skupinu pješaka koja je čekala da prijeđe cestu na Kvaternikovom trgu. Brzinom, kako stoji u presudi, više nego dvostruko većom od dozvoljene, udario je najprije u rubni kamen na križanju Maksimirske ceste i Domjanićeve ulice. Od tamo je nastavio nekontrolirano juriti prema nogostupu na Kvaternikovom trgu. Tada je naletio na supružnike Kusalović, Ljiljanu (61) i Aleksandra (67) i nanio im smrtonosne ozlijede. Lakše je ozlijeđena i njihova prijateljica Mara Sudar, a leteći dijelovi automobila odbačeni su i na jednu maloljetnu djevojčicu. Vještak je utvrdio da je Kovačević vozio 108 kilometara na sat.

Kad se konačno zaustavio, vozač je izašao iz vozila i počeo bježati. U obližnjoj Galjufovoj ulici sustigla su ga dvojica prolaznika i zadržala ga do dolaska policije. Iako je tijekom suđenja priznao krivnju za izazivanje nesreće, Kovačević je tvrdio kako nije kriv za bijeg, odnosno nepružanje pomoći ozlijeđenim pješacima. Uvjeravao je sud kako zbog otvorenih zračnih jastuka nije vidio je li nekoga ozlijedio. Međutim, suci mu nisu povjerovali.

PIJAN JURIO sto PREKO OGRANIČENJA I UBIO PRIJATELJICU

Ivan Ljušanin, 20-godišnjak iz Vuke lani u listopadu nepravomoćno je osuđen na pet godina zatvora zato što je u pijanom stanju bez vozačke dozvole skrivio prometnu nesreću u kojoj je 2. prosinca 2017. poginula 20-godišnja djevojka Marinela Trupeljak, a Damir Đambić kao putnik, zadobio je višestruke teške ozljede.

Kobna nesreća dogodila se oko 1.30 sati u Kruševcu gdje je mladić doslovno pijan divljao svojim BMW-om. Imao je 1,9 promila alkohola u krvi, nije imao vozačku dozvolu, a na cesti na kojoj je dozvoljena brzina vožnje do 50 kilometara na sat vozio je 150. Kod kućnog broja 46 izgubio je nadzor nad upravljačem, nakon čega se BMW zanio, sletio u kanal i zabio se u betonsko postolje šahta. Vozilo je potom odbačeno u zrak, udarilo je u rub betonskog mosta kućnog broja 46, da bi na kraju udarilo i u stražnji gornji dio parkiranog automobila. U daljnjem je kretanju BMW udario i u stablo te se zaustavio u kanalu.

Marinela Trupeljak zadobila je teške ozljede zbog kojih je dan kasnije preminula u KBC-u Osijek. Teško je ozlijeđen i 31-godišnji Đambić, koji je zbog višestrukih prijeloma nekoliko mjeseci proveo u bolnici.