Doznajemo: mađarski piloti danas su vježbali let u planinskom području

Još se utvrđuju točni uzroci pada mađarskog vojnog helikoptera H145M

FOTO: Radio Drniš

Mađarsko ratno zrakoplovstvo helikoptere Airbus H145 nabavilo je prije četiri godine. Upravo jedan takav, kako je potvrđeno iz mađarskog Ministarstva obrane, srušio se danas u kanjonu rijeke Čikole nakon što je navodno udario u zip-line.

Danas je sudjelovao u obuci mađarskih posada u sklopu obuke u kojoj inače sudjeluju hrvatski, mađarski, slovenski i bugarski piloti. U pitanju je letačka obuka na dva helikoptera u sklopu koje je danas uvježbavano letenje po planinskom području. Jedan helikopter se vratio po planu, dok je s drugim, doznajemo, izgubljen kontakt pred kraj obučnog leta.

Proizvodi ga moćni Airbus

Ovaj tip helikoptera proizvodi kompanija Airbus, a nakon što su isporučeni mađarskoj vojsci na njih je montirano naoružanje. H145 zamijenili su helikoptere ruske proizvodnje Mi-8 i Mi-17 koji su korišteni u misijama, te Mi-24 koji je imalo napadačku ulogu.

Kako je u jednom od intervjua izjavio Tamás Bali, zamjenik zapovjednika mađarskog ratnog zrakoplovstva, odluka o prelasku na novi tehnologiju došla je nakon što su resursi ruskih helikoptera gotovo potpuno istekli.

“Letjeli smo na helikopterima koji su imali 60 godina staru tehnologiju, te smo ih morali zamijeniti kako bismo mogli nastaviti suradnju s kopnenim i specijalnim snagama. Mnogo tipova helikoptera nudilo se u to vrijeme na europskom tržištu ali je H145 bio na vrhu liste. Prelazak sa sovjetskih helikoptera na M145M bio je veliki korak za nas, potpuno nova era”, objasnio je Bali.

Senzori važni za komunikaciju

Vojna verzija H145, ova koja ima oznaku M u imenu, prema Balijevima riječima, posjeduje one performanse koje su mađarskim obrambenim snagama potrebne. Stari helikopteri nisu, dodao je, imali nikakve senzorske mogućnosti, a danas kada se helikopter ne može digitalno spojiti sa svojim okruženjem jednostavno više nije koristan.

Mađarska flota H145M-ova ima i brzi sustav užadi, kameru visokih performansi, dvostruku kuku za teret, dizalicu, komplet za upravljanje katastrofama, balističku zaštitu i sustav elektronskih protumjera. Sve to omogućava ispunjenje najzahtjevniji zadaća.

Bali je objasnio da uz pomoć H145M vojska može preuzeti misije traganja i spašavanja koje su do tada obavljali transportni helikopteri. Može sudjelovati i u izviđačkim, te zapovjednim misijama budući da uz pomoć senzora ostvaruje komunikaciju u realnom vremenu s timovima na zemlji.

Što je novo za mađarske pilote?

Najveća razlika između helikoptera sovjetskog porijekla i H145M, prema Balijevim riječima je stabilnost. Smatra da je riječ o najstabilnijim letjelicama na svijetu. Osim toga tu je i automatsko upravljanje letom koje značajno olakšava pilotima posao.

“Sustav za instrumentalno letenje je potpuno automatiziran. Tako H145M može letjeli sam, a ima i veliku snagu zbog čega su mu i performanse puno veće”, opisao je Bali.