Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Ekskluziv. Gubitaš HŽ Infrastruktura, unatoč Vladinoj zabrani, nabavlja 48 novih vozila za 10,4 milijuna kuna

Državna tvrtka, čiji članovi Uprave zarađuju više od ministara, 2018. je završila s gotovo 35 milijuna kuna minusa

ZADNJA IZMJENA: lip 4, 2020

Krajem svibnja ove godine Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković smijenio je upravu HŽ Carga, objasnivši kako su razlozi za taj potez loši rezultati poslovanja. Da su cijele Hrvatske željeznice, sa svim svojim tvrtkama, u katastrofalnom stanju, uz to kronični gubitaši, ali i leglo nepotizma i uhljebljivanja, odavno je poznato. No, činjenica da je ministar Butković odlučio smijeniti cijelu upravu HŽ Carga tek nešto više od mjesec dana prije parlamentarnih izbora, svjedoči da je stanje u Hrvatskim željeznicama više nego alarmantno.

U veljači ove godine kronični gubitaš, tvrtka u državnom vlasništvu HŽ Infrastruktura, raspisala je natječaj za nabavku 48 vozila čija je procijenjena vrijednost 10.425.000 kuna bez PDV-a. Ta tvrtka u 2018. (podaci za prošlu godinu još nisu objavljeni) završila je s gubitkom od 34,5 milijuna kuna, no uprava HŽ Infrastrukture, za razliku od HŽ Cargoa, koju je ministar Butković smijenio, i dalje bezbrižno radi.

Nova terenska vozila

Članovi njene uprave, poput recimo Krunoslava Papića (o kojem je Telegram svojedobno pisao kada je u rujnu 2018. po sili zakona trebao u mirovinu, ali je nekoliko mjeseci prije toga postavljen za člana uprave pa kao državni dužnosnik sada može raditi od lipnja 2022.) ubiru plaće više od ministarskih. Bez obzira na silne gubitke tvrtke HŽ infrastruktura, Papić primjerice, mjesečno prima 25.737,90 neto (podatak iz njegove imovinske kartice), a rastrošna peteročlana uprava sada je odlučila potrošiti više do 10 milijuna kuna samo za vozni park. Godinu dana prije toga, u veljači 2019., HŽ Infrastruktura dodatno se zadužila za 350 milijuna kuna (kod OTP banke) za financiranje obnove željezničke infrastrukture.

Prije nekoliko dana, na fotografijama dostavljenim Telegramu, vidi se dio novog voznog parka, dva terenska vozila Mitsubishi, a prema našim izvorima na parkingu Ranžirnog kolodvora u Zagrebu nalazilo se još desetak novih vozila. Na upit Telegrama, iz HŽ Infrastrukture potvrđeno je kako je ta tvrtka ”raspisala javnu nabavu za Cestovna vozila putem operativnog leasinga s održavanjem i ostatkom vrijednosti”, a kao razlog spomenut je ”istek petogodišnjeg ugovora o leasingu u ožujku ove godine za 41 vozilo”.

Prošle godine su nabujali za 500 novih zaposlenika

Dakle, HŽ Infrastrukturi istekao je petogodišnji najam 41 vozila, a oni sada nabavljaju 48 novih. Jer, tvrtka koja zapošljava oko 5.000 ljudi, kojoj je jedan od uvjeta za dobivanje zajma Svjetske banke bio smanjenje broja zaposlenih, nabujala je prošlih godina za 500 novih zaposlenika, pa je logično da treba i više vozila. Umjesto 41 čiji je najam istekao, sada se kupuje sedam više.

”Sva vozila koja se nabavljaju su radna vozila, potrebna za obavljanje osnovne djelatnosti HŽ Infrastrukture. Također se nabavlja i nekoliko vozila za potrebe projekata koji se financiraju iz EU fondova”, stoji u odgovoru na Telegramov upit, pa se dalje nabraja o kakvim je vozilima riječ. Predmet nabave je 20 kombi vozila za šestero putnika s tovarnim sandukom, te još 20 kombi vozila za jednak broj putnika s tovarnim prostorom. No, tu su i jedno putničko vozilo s pogonom na sva četiri kotača, također za šest putnika i s tovarnim prostorom, četiri servisna vozila, te jedno osobno vozilo srednje klase.

Kažu da nisu odabrali vozila, a novi auti su na Ranžirnom kolodvoru

Zanimalo nas je koliko su pojedinačno koštala sva vozila i tko je isporučitelj, a dobili smo zanimljivi odgovor. ”Odluka o odabiru još nije donesena. Natječaj je u tijeku te vam ne možemo dati podatke o marki, tipu i cijeni vozila”, odgovoreno je Telegramu iz HŽ Infrastrukture.

Ali, kako su se onda nova vozila ovih dana pojavila parkirana na zagrebačkom Ranžirnom kolodvoru? I kako to da HŽ Infrastruktura, ako je natječaj, kako tvrde ”u tijeku”, a ”odluka o odabiru još nije donesena”, nije poništila natječaj s obzirom na odluku Vlade od 2. travnja 2020. godine o ograničavanju korištenja sredstava predviđenih Državnim proračunom za 2020. godinu. Tom odlukom ”obustavljaju se postupci javne nabave i postupci jednostavne nabave te se zabranjuje pokretanje novih postupaka javne nabave i postupaka jednostavne nabave, koji nisu neophodni za obavljanje osnovnih poslova i funkcija”. U odluci Vlade na koga se sve zabrana odnosi izrijekom je, među ostalima, kao izvanproračunski korisnik, navedena i HŽ Infrastruktura.

Iznimno specifični zahtjevi od vozila

Telegram je u posjedu natječajne dokumentacije za nabavku 48 vozila, pa smo zavirili i pogledali kakva to putnička i osobna vozila traže. Kad je u pitanju kombi s pogonom na sva četiri kotača, traži se snaga motora od najmanje 100kW, dužine najmanje 4,9 metara, metalik crne boje, automatskim klima uređajem s regulacijom vozačevog i putničkog prostora, auto radio s navigacijskim sustavom i zvučnicima naprijed i natrag, te, među ostalim zahtjevima i sjedalo vozača i suvozača podesivo po visini, podesivi lumbalni dio i naslon za ruke.

Kad su u pitanju četiri putničko-servisna vozila, naručitelj, HŽ Infrastruktura, traži da budu u nijansi crvene boje i zanimljivo, da radio prijemnik ima USB ili USB-C priključak, utor i zvučnike. Dva osobna vozila srednje klase, moraju pak biti metalik srebrne boje, moraju uz zračne jastuke imati i bočne zračne zavjese, senzor za kišu, radio s USB ili USB-C priključkom, višenamjenski dodirni zaslon s Bluetoothom te, stražnje senzore za pomoć pri parkiranju.

Automobili HGSS-a su jeftiniji

Osobno vozilo također mora biti metalik srebrne boje, a od opreme, kao minimalni standard, navode zračne jastuke za vozača i suvozača, bočne zračne jastuke i bočne zračne zavjese, servo upravljač podesiv po visini i dubini, prednja sjedala vozača i suvozača podesiva po visini, automatski klima uređaj, putno računalo, automatsko zatamnjivane unutarnjeg retrovizora i senzor za kišu, električni podesiva, preklopiva i grijana vanjska zrcala, radio s USB ili USB-C priključkom, višenamjenski dodirni zaslon s Bluetoothom, stražnji senzori za pomoć pri parkiranju, gumene podne prostirke…

Iako u odgovoru na Telegramov upit o tipu vozila, cijeni i dobavljaču, iz HŽ Infrastrukture odgovaraju kako je natječaj i tijeku i odabir još nije završen, u posjedu smo zapisnika o otvaranju ponuda od 16. ožujka ove godine, kome su nazočili ovlašteni predstavnici HŽ Infrastrukture Ante Bošnjak, Matea Radovanović i Marina Vrhar. Bila je zaprimljena samo jedna ponuda tvrtke BKS Leasing Croatia iz Zagreba i to samo za dio naručenih vozila (iz zapisnike se ne vidi kojih) u iznosu od 1,373,793 kuna, odnosno s PDV-om 1,714.313,55 kuna.

Naši sugovornici kažu da je samo porez na pojedina kupljena terenska vozila za potrebe HŽ Infrastrukture veći od ukupnog iznosa cijene terenskih automobila kakvima se, primjerice, služi Gorska služba spašavanja.

Drago Hedl
Istraživački novinar
475 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program