Nekad je nužno odabrati stranu

Ekskluziv: HŽ infrastruktura kupuje aute za 10 milijuna kn, a otkazuje gradnju ključnog projekta zbog, pazite, štednje

Štede jedino na onome što im je svrha: investicijama u infrastrukturu

“Realizacija investicijskog plana u obnovu i modernizaciju željezničke infrastrukture nema alternativu. To nitko ne može zaustaviti”, poručio je gordo prije nekoliko dana ministar prometa Oleg Butković na panelu o budućnosti željeznica. Nitko, dodali bismo, osim državne tvrtke HŽ Infrastruktura koja bi te projekte trebala provoditi.

Naglašavamo “trebala”, jer upravo jedan natječaj za takav modernizacijski projekt kojima se hvali ministar, HŽ Infrastruktura na čelu s Ivanom Kršićem nedavno je poništila, iako je odluku o izvođaču trebala donijeti još prije pola godine. Izrada studijske dokumentacije za modernizaciju mreže željezničkih pruga i pripadajuće infrastrukture u zagrebačkom željezničkom prstenu morat će očito pričekati jer “za predmetnu nabavu ne postoje osigurana sredstva”, stoji u odluci iz kraja svibnja. Dakle, za studiju reorganizacije tog potkapacitiranog i neučinkovitog kompleksa pruga koji će u budućnosti biti još više opterećen prometom, navodno nema novca.

Vozni park – da, investicije – možda kasnije

No, kako je Telegram nedavno otkrio, HŽ Infrastruktura nabavlja čak 48 novih vozila vrijednih više od 10 milijuna kuna, što baš i nije neki znak da im manjka sredstava za investicije. S druge strane, službeno obrazloženje odluke o poništenju ovog javnog poziva vrijednog oko 21 milijun kuna na klimavim je nogama s obzirom na to da je najjeftiniji ponuđač ponudio višestruko manju cijenu, gotovo usporedivu s iznosom za koji se hitno nabavljaju spomenuti automobili. Vozni park – da, investicije – možda kasnije.

Značaj željezničkog čvora Zagreb za cjelokupno prometovanje vlakova u Hrvatskoj ne treba posebno isticati. On je središnja jezgra mreže pruga koji povezuje južni i jugozapadni dio priobalne mreže pruga s istokom i sjeverom zemlje, a ključan je i za europski prometni sustav. Ukratko, ima izražen lokalni, regionalni i međunarodni značaj.

Zastarjela infrastruktura treba temeljitu modernizaciju

Kad u kontekst stavimo i ostale velike infrastrukturne projekte u željezničkom sektoru koji se već godinama najavljuju, jasno je da zastarjela infrastruktura postojećeg zagrebačkog čvora zahtijeva temeljitu modernizaciju kako bi sve skupa imalo smisla.

U HŽ Infrastrukturi zato su prije godinu dana raspisali javni poziv za izradu obimne studijske dokumentacije koja uključuje studiju izvodljivosti, idejna rješenja, stratešku studiju utjecaja na okoliš, analizu troškova i koristi te podloge za izmjenu prostorno-planske dokumentacije na području željezničkog čvora Zagreb. Dakle, temelj za sve pojedinačne zahvate na infrastrukturi koji bi se u tom čvoru trebali napraviti.

HŽ Infrastruktura nije se držala rokova koje je sama navela

Natječaj je objavljen početkom lipnja 2019. i bez većih problema krajem srpnja javno su otvorene ponude. Pristigle su četiri: tri od zajednica ponuditelja i jedna samostalna, tvrtke Tempus projekt. Procijenjena vrijednost natječaja od strane HŽ Infrastrukture bila je 21 milijun i 350 tisuća kuna. Sve pristigle ponude cjenovno (bez PDV-a) bile su unutar te procjene, a najjeftinija je iznosila nešto ispod 15 milijuna kuna s PDV-om, dakle, šest milijuna manje od procjene HŽ infrastrukture.

No onda je sve iz nekog nepoznatog razloga stalo. Nakon javnog otvaranja ponuda, obično bi trebao uslijediti njihov pregled i ocjena, a potom i odluka o izvođaču. No HŽ Infrastruktura nije se držala rokova koje je sama navela u dokumentaciji. “Krajnji rok za donošenje odluke o odabiru je 120 dana od dana isteka roka za dostavu ponuda”, stoji u uputama ponuditeljima. Taj rok prošao je krajem studenog prošle godine, kad se kriza s koronavirusom još nije ni nazirala.

Štede na onome što im je svrha: investicijama u infrastrukturu

Šest mjeseci nakon isteka roka u kojem su trebali donijeti odluku o izvođaču ovog modernizacijskog projekta, u natječajnoj dokumentaciji pojavljuje se tek odluka o poništenju koju potpisuje predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić. U objašnjenju za Telegram, iz te državne tvrtke opravdavaju se racionalizacijom i provođenjem ograničavanja rashoda koji su usvojili Vlada i Sabor te tvrde kako su projekt “rasporedili u naredno srednjoročno razdoblje”.

Uvidom u izmjene financijskog plana, vidljivo je kako su rashode uistinu smanjili za nešto više od 295 milijuna kuna. No, od tog iznosa, rashode poslovanja smanjili su tek za 35 milijuna kuna, dok su najviše odlučili uštedjeti na onome što je svrha postojanja te tvrtke, investicijama u infrastrukturu, koje su skresali za 260 milijuna kuna. U tom iznosu našao se očito i ovaj poništeni natječaj, iako je potpuno nejasno po kojim su kriterijima odlučili stopirati ovakvu investiciju sufinanciranu europskim novcem, a nabavu automobila primjerice ne.

U 9 mjeseci nisu bili u stanju napraviti ni zapisnik

HŽ Infrastrukturu pitali smo i zašto odluka o odabiru nije donesena ranije, u zakonskim rokovima, s obzirom da je od predaje ponuda do korona-krize proteklo gotovo devet mjeseci. Kriv je, naravno, netko drugi. “Na sam tijek i trajanje predmetnog postupka nabave utjecale su i zakonske odredbe o dostavi dokaza za strane pravne subjekte i državljane, izmijenjene prakse Državne komisije za kontrolu postupka javne nabave i preporuke korisnicima od strane SAFU”, stoji u obrazloženju.

Dakle, od kraja srpnja 2019. do travnja 2020. kada je Vlada donijela odluku o ograničavanju rashoda, nisu bili u stanju napraviti ni zapisnik o pregledu i ocjeni ponuda. A natječaj će, čini se, trebati ponoviti, što opet odgađa početak projekta vjerojatno za iduću godinu. K tome, to će biti tek početak izrade studijske dokumentacije, a nakon toga bi trebali ići natječaji za samu izgradnju, što ovu priču o obnovi bitnog dijela željezničke infrastrukture smješta u budućnost. Ali prilično daleku.

Probijeni rokovi još nekih natječaja za modernizaciju

Kako god, ponuditeljima koji su u roku dostavili ponude ostaje još jedna mogućnost, da se na odluku o poništenju javnog poziva žale i čekaju pravorijek Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. Zanimljivo, dan prije nego je HŽ Infrastruktura donijela odluku o poništenju, resorni ministar Butković smijenio je upravu druge željezničke tvrtke, HŽ Carga, zbog loših rezultata poslovanja.

HŽ Infrastrukturu ostavio je netaknutu. Kao što netaknuti stoje još neki natječaji za modernizaciju hrvatske željezničke infrastrukture, kojima su rokovi također odavno probijeni, unatoč tome što u Zakonu o javnoj nabavi jasno stoji prekršajna odgovornost i novčane kazne za nepoštivanje rokova. Poslovično kašnjenje vlakova HŽ-a kao da se preslikalo i na natječaje željezničkih tvrtki u državnom vlasništvu. No, to je tema za neki sljedeći tekst.