Fond koji brine o nuklearnom otpadu raspisao natječaj za 250.000 eura. Marko Rakar: ‘Sve upućuje da je namješten’

Kako je Fond za razgradnju NE Krško prilagodio natječaj da posao dobije PR agencija koja je već radila za njih

Fond za financiranje razgradnje nuklearne elektrane Krško, koji je osnovan 2007. kako bi proveo obveze Hrvatske iz ugovora sa Slovenijom oko ulaganja, iskorištavanja i razgradnje elektrane, sredinom kolovoza objavio je natječaj Provođenje PR aktivnosti na projektu uspostave Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.

Ugovor se potpisuje za iduće dvije godine, a procijenjena vrijednost mu je 250.000 eura. No, iz neobičnog uvjeta u natječajnoj dokumentaciji proizlazi da bi se dobitnik natječaja Fonda mogao znati i unaprijed.

Traže specifično iskustvo

Sporno je što u tehničkom dijelu ponude piše da će više bodova ostvariti ona PR agencija koja ima stručnjake s iskustvom u realiziranju “usluga savjetovanja u strateškom komuniciranju vezanom uz projekte zbrinjavanja radioaktivnog otpada”. Veći broj realiziranih usluga po tom kriteriju nosi i veći broj bodova.

Zanimljivo, na prošlom natječaju za istu uslugu, u rujnu 2020. godine, Fond za bodovanja ponuda nije imao takav uvjet već se tražio samo broj realiziranih usluga savjetovanja u strateškom komuniciranju. Dakle, bez uvjeta o zbrinjavanju radioaktivnog otpada. Najbolju ponudu tada je dala Millenium promocija d.o.o. iz Zagreba koja je posao i dobila.

Komunikacijski konzultant i informatički stručnjak Marko Rakar, za Telegram tvrdi kako sve upućuje da je ovogodišnji natječaj namješten. “Poanta je da nitko do sada nije imao uspješnu kampanju na tu temu i da su za ukupni posao odnosa s javnošću presudniji parametri uspješne kampanje, kreativni tim i iskustvo, a ne činjenica da je ponuditelj imao prethodni ugovor s istim naručiteljem za istu stvar – dapače, tako nešto ne bi smjelo biti faktor u natječaju”, tvrdi Rakar.

‘Diskriminatorni natječaj’

Iz Fonda, kojeg lani od svibnja vodi bivši HEP-ovac Josip Lebegner (direktora imenuje Upravni odbor kojeg pak imenuje Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja Davora Filipovića), za Telegram tvrde kako su temeljem ranijih iskustava “prepoznali dodatna znanja i iskustva koja bi bila od koristi za njihov projekt”. Kažu kako svaki ponuditelj može za potrebe natječaja angažirati domaće ili inozemne stručnjake s traženim iskustvom, a mogu se javiti i ponuditelji iz cijele EU.

Opravdavaju se da traženi kriterij ne utječe na sudjelovanje većeg broja sposobnih natjecatelja, već isključivo služi za dodjelu dodatnih bodova. Ističu da ponuditelj nije obvezan ponuditi navedene stručnjake. Iako će u tom slučaju dobiti manje bodova, njegova ponuda i dalje konkurira nižom cijenom.

Rakar pak tvrdi kako bi u tom slučaju koji Fond spominje ostali ponuditelji morali cijenu spustiti više od 30 posto i riskirati da njihova ponuda bude proglašena dampinškom. Upozorava kako je na djelu ograničavanje tržišne utakmice, što je u smislu javnog novca i kažnjivo. Koliko će se pak agencija sa vrlo specifičnim iskustvom stručnjaka javiti na natječa Fonda znat će se već u petak u podne.