Fuchs uvjeren da će se u cjelodnevnoj nastavi bolje uočavati devijantno ponašanje učenika: 'Prevenirali bi puno toga'

Ministar je kazao kako on i dalje stoji pri tome da su hrvatske škole sigurne

Ministar obrazovanja Radovan Fuchs danas je, uoči sjednice Vlade, dao izjavu medijima koji su ga najviše ispitivali o tragediji koja se dogodila jučer u beogradskoj školi, kada je 13-godišnji učenik K.K. ušetao u školu i ubio osmero učenika i zaštitara te ranio još šest učenika i nastavnicu. Ministar je kazao kako on i dalje stoji pri tome da su hrvatske škole sigurne i da je ovo što se dogodilo u Beogradu posljedica širih zbivanja.

“Mi radimo nešto drugačije, a formirat ćemo i jedan koordinacijski tim, naše državne tajnice su u kontaktu i surađivat ćemo. Mi u svakom ministarstvu imamo dio koji se bavi sigurnošću, pa i interventne timove psihologa. Kadgod se desi problem u nekoj školi idu direktno na teren i rade s djecom i nastavnicima. U Srbiji je to nešto drugačije. Prepoznavanje nekih devijantnih situacija kod djece je ključ prevencije zbivanja za koja nismo ni mogli pomisliti da bi se dešavala u školi, da dijete napravi ovako drastičan čin”, kazao je Fuchs.

Ocijenio je kako tri elementa imaju jako važnu ulogu u sprječavanju ovakvih događaja. “Škola u obrazovnom i djelomično odgojnom elementu, obitelj u odgojnom, a društvo mora odigrati ulogu koordinatora i podupiratelja. Prepoznavajući element koji se dogodio nakon online nastave, vidjeli smo kod nas, a i u svijetu, da je to ostavilo traga na psihofizičkom razvoju djece i intenzivirali smo zapošljavanje psihologa u školama u Hrvatskoj. U zadnjih šest mjeseci je to oko 100 novih”, kazao je.

Prevencija preko cjelodnevne nastave?

Ocijenio je da to nisu mali brojevi, ali i kazao kako neke škole još imaju raspisane natječaje jer psihologa na tržištu rada nema. “Nadam se da će se to poboljšati i da će Sveučilišta povećati upisne kvote. Upravo oni u pravom trenutku trebaju raditi s djecom”, kazao je.

“Sad ću povući paralelu s cjelodnevnim boravkom u školi, gdje bi oni boravili tamo dulje, gdje bi do izražaja došla njihova individualnost i učitelji bi mogli neke stvari bolje detektirati, a djeca bi neopterećena zadaćama i instrukcijama išla doma, i mogli bi se bolje družiti s roditeljima, i u tom dijelu bi se neka devijantna ponašanja mogla bolje uočiti”, kazao je.

Dodao je: “U tom slučaju bi se sigurno preveniralo puno toga, ne bi se svelo na to da profesori linijom manjeg otpora bježe i stvari puštaju nekim lakšim tijekom, žaleći se na pritisak roditelja. To za dobrobit djece nije dobro jer ocjene su tu da pokazuju pravo stanje stvari i pokazuju probleme, a roditelji ne mogu opet sve svaljivati na škole. Zato smo koncept cjelodnevne škole i osmislili i to je svakako dio faktora koji može doprinijeti smanjenje ovakvih stanja.”

Sve škole u Hrvatskoj nemaju bar jednog psihologa

Kaže da sada razni eksperti preporučuju svašta, od zaštitara do detektora metala, ali ocijenio je da su detekcija i prevencija ključni. “I dalje sam uvjerenja da su naše škole sigurne, pojedini incidenti se dese i nikad nisu završili ovakvom tragedijom i nadam se da nikada i neće. To je sustav od pola milijuna učenika, mislim da je situacija zasad dobra i radit ćemo na tome da to bude još bolje”, kazao je.

Upitan o glorifikaciji napadača na društvenim mrežama kazao je da nema odgovora kako to spriječiti ili zabraniti. Rekao je da je iznenađen detaljima o napadu koje su i mediji u Srbiji jučer prenijeli. Novinari su mu kazali da su mediji prenosili stvari koje su na pressicama rekli sami ministar pravosuđa i predsjednik države pa pitali misli li da je i to faktor. “Apsolutno, to i govorim. Ja mislim da to nije dobro i da to ne valja, da je sam događaj toliko tragičan da ga ne treba dodatno dramatizirati, to je stvar istrage, suda i stručnih službi”, rekao je.

Kazao je da svaka škola u Hrvatskoj nema barem jednog psihologa. Upitan zašto rekao je: “Nemaju jer ih nema dovoljno. Krenuli smo odmah nakon covida s rang listom škola po veličini i imamo prioritete. Radimo trijažu od većih prema manjima.”