Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Godine kaosa u HŽ-u dovele su do raspada sustava. Zapravo, čudo da se tragedije i češće ne događaju

Kod nas ministri ne osjećaju odgovornost kada se u njihovom resoru dogodi nešto ovakvo

Raspad željeznice, koja je u europskim zemljama jedan od najsigurnijih i najekonomičnijih oblika prijevoza, velika je šteta za zemlju poput Hrvatske koja je i turistička zemlja. Za godine lošeg upravljanja željeznicama nitko nikada neće odgovarati

Teška nesreća u kojoj su poginule tri osobe podsjetila nas je da kaos u Hrvatskim željeznicama koji traje već godinama, osim što je znao biti inspiracija za zbijanje šala, može imati i vrlo tragične posljedice.

Kako je došlo do naleta putničkog vlaka na zaustavljenu teretnu kompoziciju, još uvijek nije u potpunosti razjašnjeno. Strojovođa putničkog vlaka je, nažalost, poginuo, tako da on ne može iznijeti svoje viđenje događaja. Ministar prometa Oleg Butković nije ni pomislio dati ostavku. Kod nas ministri, osim vrlo rijetkih iznimki, ne osjećaju odgovornost kada se u njihovom resoru dogodi nešto ovakvo, tako da se o ostavci nije ni razgovaralo.

Strojovođe godinama upozoravaju na probleme

Odgovornost, sudeći po dosadašnjim izjavama, ne osjeća ni uprava HŽ Infrastrukture, kompanije koja održava pruge i signalizaciju. Iz njihovih izjava može se iščitati da smatraju da je propust napravio poginuli strojovođa. No, u priču se uključio i Sindikat strojovođa Hrvatske, koji upozorava na lošu infrastrukturu, signalizaciju koja nije u funkciji, a sumnjivi su im i razlozi zaustavljanja teretnog vlaka, na koji je onda došlo do nalijetanja.

Da su željeznice u vrlo lošem stanju, osim svjedočanstava strojovođa, potvrđuje i dokument Ministarstva prometa – nacrt strategije razvoja željezničkog sustava do 2023. godine, u kojem se navodi cijeli niz problema te se između ostalog konstatira da su signalni uređaji na većini pruga stari više od 30 godina. Čak je i strojovođa koji je poginuo u ovoj nesreći, prije tri godine u istupu za medije upozoravao na loše stanje vlakova, te prepričao svoju situaciju iz 2017. godine kada mu je u vožnji otpao dio kočionog sustava lokomotive.

Željeznice više nisu pouzdane ni sigurne

Željeznice, zbog učestalih kašnjenja, malo tko danas doživljava kao pouzdani oblik prijevoza, a zbog ovakvih nesreća upitno je i koliko je on u ovim uvjetima siguran. Osim što otkazuje tehnika, vrlo je upitna i organizacija što smo imali prilike vidjeti ovog ljeta kada je do otkazivanja ili kašnjenja vlakova dolazilo zbog toga što se netko nije pojavio na poslu.

Ako je moguće da organizacija funkcionira tako da vlak ne krene jer je strojovođa zaspao pa nije došao na posao ili nema konduktera, onda je velika vjerojatnost da se nonšalantno odnose i prema drugim pitanjima, poput poštivanja sigurnosnih procedura. Zapravo je sreća da se ovakve tragedije ne događaju češće.

Možemo se prisjetiti nesreće u Rudinama, na splitskom području, u kojoj je 2009. godine poginuo šestero putnika, a do koje je došlo zbog vrlo glupe pogreške. Pruga je pošpricana neadekvatnim protupožarnim sredstvom zbog čega je došlo do proklizavanja vlaka.

Broj putnika u strmoglavom padu

Godine lošeg upravljanja željeznicama, za koje nitko nikada neće odgovarati, dovele su praktički do raspada sustava. Pruge se zatvaraju zbog premalo prometa, vlakovi na mnogim linijama voze poluprazni ili prazni, što pokazuju i brojke – u desetak godina broj prevezenih putnika pao je s oko 80 na oko 20 milijuna.

Raspad željeznice, koja je u europskim zemljama jedan od najsigurnijih i najekonomičnijih oblika prijevoza, velika je šteta za zemlju poput Hrvatske koja je i turistička zemlja. Štetu koju trpimo zbog raspada željezničkog sustava bit će vrlo teško popraviti. Srećom, postoje EU fondovi putem kojih se mogu financirati željeznički projekti, ali u ovako zapuštenu infrastrukturu bit će potrebno uložiti ogroman novac, i vrijeme da bi se dosegli standarde kakve imaju zapadnoeuropske zemlje.

Telegram Klub kolaž Telegram Klub kolaž
Telegram Klub logo

Klub ekskluzivnih ponuda, pogodnosti i popusta,
samo za pretplatnike Telegrama.

Saznajte više