Nekad je nužno odabrati stranu

Golemi EU projekt obrane od poplava opet zapeo: Hrvatske vode u zadnji čas shvatile da nemaju sve papire

U ožujku su trebali početi radovi na nasipu koji je dio velikog EU projekta, ali je natječaj naprasno poništen

FOTO: Pixsell

Prizori su bili jako dobro poznati. Visoka voda koja je prodrla u kuće i dvorišta i izlila se na prometnice. Ljudi u gumenim čizmama. Tisuće vreća s pijeskom… Kada je prošlog rujna Kupa ponovno poplavila naselja na području Karlovca, direktor Hrvatskih voda dao je preciznu dijagnozu: nisu pukli nasipi, nego ih „naprosto nema“, kazao je tada Zoran Đuroković.

To što nasipa još uvijek „naprosto nema“ rezultat je problema u realizaciji jednog od najvećih projekata koji se u Hrvatskoj financiraju sredstvima iz europskih fondova – izgradnja sustava koji će štititi karlovačko i sisačko područje od poplava, vrijednog ukupno više od 220 milijuna eura. Ali na terenu svako malo negdje zapne.

Odgođeno do daljnjeg

Hrvatske vode, javno poduzeće koje vodi ovaj projekt, planirale su u ožujku početi radove na izgradnji desnoobalnog nasipa Kupe, od Brodaraca do Karlovačke pivovare. No, umjesto da za nekoliko tjedana na terenu budu strojevi, bili su prisiljeni poništiti javni natječaj. U zadnji čas – ustvari, čak i iza tog časa – javljeno im je da im fale neki “papiri”.

Početkom siječnja Hrvatske vode objavile su javni natječaj za radove na izgradnji nasipa koji je dio velikog EU projekta. No, pet tjedana kasnije stiže odluka da se postupak poništava. Posao vrijedan oko 4,7 milijuna eura odgođen je do daljnjeg. Dokad? Odgovor na to pitanje zasad nemaju niti u Hrvatskim vodama.

Problem s dokumentacijom

Razlog za poništenje natječaja je pojašnjen ovako: „u sklopu postupka za izmjene i dopune lokacije dozvole (…) zaprimljeno je mišljenje nadležnog tijela da je potrebno provesti postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš za namjeravani zahvat”. “Naručitelj je primoran poništiti (…) postupak iz razloga što su postale poznate okolnosti zbog kojih bi došlo do sadržajno drukčije obavijesti o nadmetanju, da su bile poznate ranije”, navode u obrazloženju Hrvatske vode.

Iz tih birokratskih rečenica može se izvući sljedeći zaključak: tek nakon što su objavili natječaj, iz nadležne uprave Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja stigla im je informacija da još nemaju kompletiranu svu papirologiju.

Što se ustvari dogodilo?

Iz Hrvatskih voda objašnjavaju da su, u dogovoru s gradom Karlovcem, odlučili odustati od planirane nove prometnice u okviru projekta “s obzirom na negativne reakcije dijela stanovnika naselja Brodarci”. Potom su prošlog proljeća pokrenuli potrebne procedure da se riješi dokumentacija. Problem je nastao oko procjene utjecaja na okoliš – ta je procjena napravljena ranije, ali se sada projekt mijenjao.

No, s obzirom na odustajanje od nove prometnice, u Hrvatskim vodama su smatrali da se utjecaj na okoliš nije promijenio. Međutim, iz resora ministra Davora Filipovića stiglo im je drugačije mišljenje – da ipak moraju provesti “postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš” prije nego što mijenjaju lokacijsku dozvolu. Da im, dakle, fale neki papiri.

Izgubljeno vrijeme

“Kako smo mišljenje Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja zaprimili u tijeku postupka javne nabave radova, bili smo dužni poništiti postupak nabave iz razloga što su postale poznate okolnosti zbog kojih bi došlo do sadržajno drukčije obavijesti o nadmetanju, da su bile poznate ranije”, kažu iz Hrvatskih voda na naš upit.

Navode da će sada “žurno” pokrenuti sve daljnje procedure kako bi izradili potreban elaborat i do svibnja pokrenuli postupak koji od njih traži Ministarstvo. Koliko će im to još uzeti vremena, u ovom trenutku nije poznato. Kao što nije poznato koliko će ovo odgoditi početak radova koji su trebali krenuti za nekoliko tjedana.

Nepredviđene zavrzlame

Izgradnja sustava obrane od poplava na karlovačkom i sisačkom području, kako smo već spomenuli, jedan je od najvećih projekata financiranih europskim sredstvima u Hrvatskoj. Vrijedan je (ukupno) gotovo kao Pelješki most, ali za razliku od mosta koji je prošlog ljeta svečano otvoren, ide neusporedivo sporijim tempom.

Projekt bi se trebao nastaviti financirati europskim sredstvima i iz sljedećeg EU proračuna. Dovršetak cijelog sustava – investicija ukupne vrijednosti veće od milijardu i pol kuna – planiran je u narednih pet godina. Ako, dakako, opet ne iskrsnu kakve nove nepredviđene zavrzlame.