Presuda za korupciju kod remonta MIG-ova: ljudi koji su sve vodili moraju u zatvor. Evo male kronologije

Prema presudi, Josip Čović je primio 10 tisuća eura kako bi remont aviona usmjerio u Ukrajinu

25.08.2014., Zagreb -  Predsjednik Republike Ivo Josipovic posjetio je Zapovjednistvo Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzracne obrane u vojarni Pukovnik Marko Zivkovic. Zrakoplovi Mig-21 na remontu u hangaru.
 
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Remont hrvatskih MiG-ova u Ukrajini trebao je biti najveći vojni posao u mandatu vlade Zorana Milanovića, a pretvorio se u jednu od neugodnijih afera za MORH i tadašnjeg ministra Antu Kotromanovića. Jedna etapa te afere zaključena je danas u 13 sati na Županijskom sudu u Zagrebu, gdje su donesene presude Josipu Čoviću i Ivici Josipoviću.

Bivši načelnik MORH-ovog Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda Čović nepravomoćno je osuđen na godinu i osam mjeseci zatvora zbog optužbi da je od Ivice Josipovića, predstavnika ukrajinske tvrtke koja je napravila remont hrvatskih MIG-ova, tražio 50 tisuća eura mita. Čović i Josipović u utorak nisu došli na izricanje presuda koju je na zagrebačkom Županijskom sudu objavila sutkinja Rahela Valentić.

Josipović je bio direktor tvrtke Aeropartner, zastupnika ukrajinskog zavoda, koji je traženi mito Čoviću isplatio, zbog čega je nepravomoćno osuđen na godinu dana zatvora. Obojica osuđenih moraju platiti po 4000 kuna sudskih troškova svaki. Napravili smo kratak pregled događaja koji su doveli do današnjih presuda.

1. Kako su obnavljani hrvatski MiG-ovi?

Ugovor s ukrajinskim zavodom Ukrspecexport potpisan je 9. srpnja 2013. Ugovorena cijena posla bila je 133 milijuna kuna. Na remont je u ukrajinski grad Odesu poslano sedam aviona, a važan detalj u tom poslu za MORH je bila mogućnost da se od Ukrajinaca kupi još pet identičnih MiG-ova. Letjelice su Hrvatskoj isporučene u srpnju 2015. godine. Uskoro su se pojavile optužbe da je remont sedam originalno hrvatskih aviona obavljen nestručno, da su upotrijebljeni sumnjivi dijelovi i da je posao ipak trebao biti sklopljen s konkurentskom rumunjskom tvrtkom, mada je ukrajinska ponuda bila niža za 40 milijuna kuna.

Posebna priča bili su MiG-ovi kupljeni od Ukrajine, za koje od početka nije bilo posve jasno odakle, zapravo, potječu, pa čak ni koliko su stari. Ukrajinci su tvrdili da su njihovi, ali neki hrvatski mediji pisali su da se radi o jemenskim avionima koje su Ukrajinci remontirali i zadržali, pa onda podvalili nama. Priče na stranu, činjenica je četiri naknadno kupljena aviona nisu poletjela od proljeća 2016. godine, što je dodatno otežalo ionako tešku situaciju u kojoj se hrvatsko ratno zrakoplovstvo već dugo nalazi.

2. Što je tvrdio USKOK?

USKOK je optužnicu protiv Čovića i Josipoviću podigao 30. prosinca 2016. godine. U optužnici se Čovića teretilo da je od zastupnika dvaju inozemnih društava tražio mito kako bi im „osigurao pozitivno mišljenje i prednost„ u poslu obnove hrvatskih borbenih aviona. Riječ je o već spomenutim zavodima, ukrajinskom Ukrspecexportu te rumunjskom Aerostaru.

Predstavnici Aerostara odbili su podmititi Čovića, ali na to je pristao Ivica Josipović. Prema USKOK-u, njih dvojica dogovorila su se da će Josipović Čoviću isplatiti 50.000 eura ako ukrajinska tvrtka dobije ako njegova tvrtka dobije remont hrvatskih MiG-ova. Novac je trebao biti isplaćen nakon što posao oko remonta bude ugovoren i realiziran. Na kraju je Josipović Čoviću u dva navrata tijekom siječnja i veljače 2016. godine isplatio najmanje 10 tisuća eura.

3. Kako su se Čović i Josipović branili?

Čović je imao zanimljivo objašnjenje za 10 tisuća eura koji su pronađeni na računu njegove supruge. On je, naime, tvrdio da ga je Josipović novcem nagradio zbog „korektnog rada i poštivanja propisa”. On te poklone, tvrdi, nije tražio, i zbog njih mu je bilo neugodno, ali novac je primio i uplatio na račun.

Kada je dobio drugih 5 tisuća eura, Čović se, kaže, naljutio, i predstavniku ukrajinskog zavoda zabranio da ga dalje nagrađuje. „Ponovo sam od njega primio poklon za korektno obavljen posao, no nervozno sam reagirao kazavši da je sada dosta. I u toj kuverti bilo je 5000 eura. Opet nikog nisam izvijestio o novcu i opet sam novac stavio na bankovni račun”, navodno je tada rekao Čović, prenosi Večernji list.

Nešto drugačije, ali jednako maštovito objašnjenje za isplatu novca ponudio je Ivica Josipović. On je rekao da mu se Čović žalio kako je bolestan, a uskoro odlazi u mirovinu, pa mu je odlučio pomoći s pet tisuća eura. Drugu kuvertu s pet tisuća eura Josipović je Čoviću dao zato što je njegov sin od Čovića namjeravao kupiti motor. Kupoprodaja nikada nije provedena, a Josipovićev sin je motor nabavio negdje drugdje, pisao je Večernji list.

4. Što znamo o (zatvorenom) suđenju?

Suđenje je na Županijskom sudu u Zagrebu počelo je 18. rujna 2019. godine. Suđenje je zatvoreno za javnost na zahtjev USKOK-a, s kojim se usuglasila i obrana. Argument za takav zahtjev bila je zaštita nacionalne sigurnosti, zbog toga što očekivala rasprava o ispravnosti MIG-ova kao i pregledavanje tajne dokumentacije. Kao prvi svjedoci na suđenju pojavili su se Đuro i Goran Sesar, zastupnici rumunjskog zavoda Aerostar, koji su prijavili da je Čović od njih tražio mito.

Premda nisu poznati detalji njihovog svjedočenja sa suđenja, zna se što su o slučaju rekli tijekom istrage. Goran Sesar tada je tvrdio da je Čović tražio 50 tisuća eura mita kako bi zagovarao da posao remonta dobije rumunjski zavod. Telegram je ekskluzivno objavio SMS-ove koje su izmjenjivali Čović i Đuro Sesar, a koje je USKOK smatrao jednim od ključnih dokaza u slučaju. Iz poruka je bilo jasno da je Čović sa Sesarom raspravljao o tome kako bi mogao srediti da MiG-ovi na remont odu u Rumunjsku, te je od Sesara tražio da „malo pogura stvari da budu uspješne.”