HND i profesorica o skandalu portala Direktno: ‘Prodaja pozitivnih tekstova nije novinarstvo’

Direktno.hr uzimalo je novac za objavu pozitivnih članaka o Danku Končaru. Nigdje nisu istaknuli da je riječ o reklami nego su ih plasirali kao autorske tekstove

03.02.2023., Zagreb - Dan prije prosvjeda Andrea Topic i Hrvoje Zovko odrzali su u Novinarskom dom konferenciju za medje Photo: Zeljko Hladika/PIXSELL
FOTO: Zeljko Hladika/PIXSELL

Presuda kojom tvrtka Danka Končara mora platiti nakladniku portala Direktno ostatak iznosa ugovorenog za pisanje i objavu neoznačenih promo tekstova skrenula je pozornost na takav oblik prikrivenog oglašavanja koji medijska struka osuđuje i pripisuje srozavanju novinarskog profesionalizma.

“Nažalost, ovakav neprihvatljiv oblik prodaje marketinškog sadržaja kao uredničkog postao je pravilo. To je rezultat politike koja je medije prepustila tržištu ignorirajući njihovu ključnu ulogu u demokratskom društvu”, prokomentirao je za Hinu predsjednik Hrvatskog novinarskog društva (HND) Hrvoje Zovko.

Ocijenio je da je jednako suspektan i novac koji se medijima dodjeljuje iz lokalnih i državnog proračuna. Zovko je podsjetio da je HND lani u partnerstvu s Gongom proveo istraživanje o financiranju medija iz lokalnih i državnog proračuna, u sklopu kojega su tražili i ugovore sklopljene tijekom 2020. i 2021.

‘Prodaja pozitivnih tekstova nije novinarstvo’

“Pregledom sadržaja ugovora 107 jedinica lokalnih i regionalnih vlasti koje su ih dostavile, vidljivo je kako često uključuju razgovore s čelnicima, teme po izboru naručitelja, kao i autorizaciju materijala prije objave. Spominje se u nekim cjenicima i koliko stoji vrijeme novinara na terenu, a često se u ugovorima izričito navodi obaveza uvrštenja plaćenog sadržaja u informativne emisije i rubrike medija”, zaključio je Zovko.

Slučaj je za Hinu prokomentirala i profesorica Gordana Vilović, koautorica “Etike novinarstva”, prve knjige u Hrvatskoj koja otvara problem (ne)etičnosti medija.

“Prodaja pozitivnih tekstova nije novinarstvo. Postoje agencije i obrti koji se bave poslovima pisanja i objavljivanja naručenih tekstova, najčešće da se umanji šteta ili dade pozitivna slika o firmama i ljudima. Ili da se ‘ispegla zgužvana slika’, kako smo kolokvijalno takve postupke nazivali”, kazala je Vilović.

‘Imamo evidentan pad profesionalizma’

Dodaje i kako je toga bilo uvijek, ali onda i sada to je oglašavanje i tako bi trebalo biti označeno uz tekst. Zaključuje i kako je uloga novinara i novinarstva jasno određena ali se, nažalost, iz dana u dan suočavamo s različitim formama koje nemaju veze ni s etikom novinarstva niti s valjanim informiranjem javnosti.

“Danas, s jedne strane imamo evidentan pad profesionalizma u novinarstvu i tekstova po narudžbenici, a opet, s druge strane imamo velik broj novinara koji svaki dan otkrivaju različita neprihvatljiva ponašanja pripadnika gospodarskih i političkih elita. Ovi drugi nam pokazuju koliko je novinarstvo kao struka važna. I da nema takvih posvećenih novinara, kako bismo inače znali u kakvoj državi živimo”, zaključila je Vilović.

Iz nedavno okončanog sudskog postupka pred zagrebačkim Trgovačkim sudom doznalo se da je tvrtka Kermas energija poduzetnika Danka Končara ugovorila pisanje i objavu 13 tekstova po cijeni od 1500 eura po tekstu na portalu Direktno.hr vezanih uz brodogradnju i Uljanik. No, nije isplatila cijeli iznos pa po presudi mora platiti još oko 10.000 eura.

Nije istaknuto da se radi o promo člancima

Končarevu tvrtku tužio je Propuls d.o.o, nakladnik portala Direktno.hr s kojim je 2019. ugovorena objava PR tekstova o Končarevu odnosu prema puljskom brodogradilištu Uljanik i brodogradnji.

Kako navodi portal istra24.hr, radilo se o “pozitivnim” tekstovima objavljenim od travnja do kolovoza 2019. uključivši i one naslovljene “Končarev Brodotrogir pokrenuo predstečajni postupak: to ne znači prestanak brodogradnje” te “Linić: Da moram ocijeniti partnere Vlade u brodogradnji: Končar bi jedini dobio prolaznu ocjenu”.

Na spomenutim člancima nigdje nije istaknuto da se radi o promo člancima, već su oni plasirani kao objektivni novinarski uradci. Kako se navodi u sudskoj presudi, iz ponude tvrke Propuls proizlazilo je “da se članci pripremaju na temelju materijala koje dostavlja obitelj Končar, u skladu s pravilima struke te u obliku autorskog sadržaja portala direktno.hr”.

Dužni platiti vlasniku portala 10.000 eura

Prosječna cijena jednog članka bila je oko 1.500 eura, a Propulsu je bilo avansno plaćeno 75.000 kuna. No, u presudi se spominje i drukčija priprema članaka od one “u skladu s pravilima struke i u obliku autorskog sadržaja”.

“Sud je utvrdio da je tužitelj za tuženika izvršio ugovorene marketinške usluge u vidu pisanja, objave i pozicioniranja trinaest članaka na svom mrežnom portalu Direktno.hr te na društvenoj mreži Facebook, slijedom čega proizlazi da je tužitelj ispunio svoju ugovorenu obvezu prema tuženiku”, ističe se u presudi sutkinje zagrebačkog Trgovačkog suda Nevenke Siladi Rstić.

Presudom su Končari dužni vlasniku portala Direktno.hr platiti oko 10.000 eura – oko 9000 eura za neplaćene objavljene tekstove uvećano za sudske troškove i zatezne kamate od 2019.