Hoće li Bandić ovoga puta zbilja uvesti naplatu parkinga po cijelom Zagrebu? Evo što dosad znamo

Najavljeno je stvaranje pete parking zone i prekrajanje ostale četiri

Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić jučer je iznio svoj plan da se po cijelom Zagrebu počne naplaćivati parking. Za sada je poznato da bi trebalo doći do prekrajanja postojećih parkirnih zona, te do stvaranja nove, pete zone, u kojoj bi mjesečna parkirna karta trebala koštati 25 kuna. Svoju ideju gradonačelnik je opravdavao željom da „svi budu jednaki”. Građane, medije i oporbu ovakvo gradonačelnikovo objašnjenje nije baš uvjerilo. Smatraju da je Bandić manje zainteresiran za uspostavljanje pravednog sustava naplate parkinga, a više za krpanje rupa u gradskoj blagajni. Izvukli smo nekoliko bitnih stvari koje se za sada znaju o mogućoj naplati parkinga na području cijelog Zagreba.

1. Sastanak s predstavnicima četvrti i mjesnih odbora

Detalje o Bandićevom planu jučer je prvi objavio HNS-ov zastupnik u zagrebačkoj Gradskoj skupštini, Tomislav Stojak. Prema informacijama koje je Stojak dobio sa sastanka gradonačelnika i predsjednika gradskih četvrti i mjesnih odbora, koji je jučer održan, parking bi se trebao naplaćivati na svim javnim površinama na području svih kvartova grada Zagreba. Stojak je citirao informaciju koju je dobio od neimenovanog sudionika sastanka: „Želi se uvesti pravedni sustav naplate prometa u mirovanju na području cijelog Zagreba, a sve u dogovoru s gradskim četvrtima i mjesnim odborima, odnosno oni trebaju odlučiti o pravednom sustavu naplate za sve građane na javnim površinama, a zone bi išle od 0-5”.

2. Bandić za jednakost građana

Jučer navečer Dnevnik.hr prenio je izjavu kojom je sam Bandić predstavio svoj plan. „Treba uvesti parking svugdje da budu svi isti, ali po zonama. Znači, u 5. zoni bi parkirno mjesto bilo 25 kuna mjesečno. To je manje od kutije cigareta. Proširiti zone, uredimo parking. To je javni prostor”, navodno je rekao gradonačelnik. U prilogu koji je emitirala Nova TV otkriveni su još neki detalji predloženog sustava naplate parkinga.

Reporter Ivan Forjan doznao je da još nisu poznati rokovi za provedbu plana, ali Holding bi odluku o uvođenju novog sustava trebao donijeti do kraja mjeseca. Ne zna se ni koja će gradska četvrt ući u koju od predviđenih pet parkirnih zona, ali poznato je da će novi sustav zahvati i rubne dijelove grada.

3. Dva prijedloga proširenja

Nove detalje danas je donio Jutarnji list, koji spominje dva prijedloga proširenja na temelju studije koju je proveo Grad Zagreb. Oba plana uključuju stvaranje pete parkirne zone. Prema prvome prijedlogu, prva bi se zona trebala proširiti na dijelove druge zone. Druga zona trebala bi ostati uglavnom ista, a širilo bi je se tako da potpuno okruži prvu zonu. Treća zona bi na isti način okružila drugu, dok bi u četvrtu dospjelo područje koje na kojem se parkiranje trenutno ne naplaćuje. Ostatak administrativnog područja Grada Zagreba postalo bi peta zona. Prema tom planu broj parkirnih mjesta u prve tri zone bio bi povećan za više od 33 tisuće mjesta.

Prema drugom prijedlogu, prva zona trebala bi se proširiti na sjeverni dio grada te obuhvatiti neke dijelove druge zone na istoku i zapadu Zagreba. Druga zona ostala bi ista s predviđenom mogućnošću širenja na istok. Treća zona proširila bi se na sjever grada, dok bi četvrta ostala kakva je i danas. Peta zona bi obuhvatila „područja za koja je utvrđena opravdanost uvođenja naplate parkinga”, piše Jutarnji te dodaje da bi se prema tom planu broj parkirnih mjesta u prve tri zone trebao povećati za šest tisuća.

4. Nitko nije oduševljen planom

Građani su na društvenima mrežama Bandićev plan dočekali s nezadovoljstvom, a oporba je smjesta zatražila da Bandić odustane od namjere da parking naplaćuje po cijelom gradu. “To je još jedan nepotrebni porez koji će Zagrepčani plaćati radi nesposobnosti Gradske uprave i gradonačelnika Bandića koji nije u stanju riješiti nagomilane probleme u prometu Grada Zagreba”, stoji u priopćenju koje je jučer objavio Klub gradskih zastupnika SDP-a.

“Još jednom će građani platiti ceh nesposobne Gradske uprave na čelu s Bandićem, koja nije sposobna za strateško promišljanje i rješavanje problema u Zagrebu, pa tako niti problema prometa u mirovanju”, navodi se u priopćenju. Gradski SDP-ovci dodaju kako je jasno da se iz zagrebačkog proračuna “ne mogu financirati Bandićevi žetončići i drugi troškovi” te od njega traže da odustane od naplate parkiranja na području cijelog Zagreba, i da se o tome organizira široka javna rasprava.

5. Bandić je brzo objavio da će se pitati i lokalna tijela

O planu su se danas oglasili i čelni ljudi Zagreba. Prvo je svoju namjeru da proširi parking zone potvrdio Bandić, koji je pred kamerom HRT-a rekao da se o tome vode pregovori s mjesnim odborima i vijećima gradskih četvrti, ali i da se naplata neće uvoditi protiv volje građana. “Tijekom vremena će doći da će svi zonirati pravedno. Pa ćemo uvesti parking koji će biti pravedan, koji će biti provediv i koji će biti racionalan. A nigdje nećemo proširivati zone i uvoditi parkiranje bez konsenzusa sa građanima odnosno mjesnim odborima i vijećima gradske četvrti”, rekao je zagrebački gradonačelnik.

Potom je i zagrebačka dogradonačelnica Jelena Pavičić Vukičević najavila da će gradski čelnici konzultirati sve mjesne odbore i gradske četvrti oko uvođenja naplate parkiranja na području cijelog Zagreba, rekavši da je to od početka bila Bandićeva namjera. Dodala je da se gradskim vlastima obraćaju građani koji traže uvođenje naplate, kao i oni koji se tome protive. “Tu je jako teško povući finu granicu između očekivanja jednih i drugih. Živimo u gradu, grad ne može biti parkiralište, moramo organizirati promet u mirovanju i tu trebamo svi imati malo više sluha za potrebe jednih i drugih. S druge strane, ne možemo dopustiti stihijsko parkiranje po zelenim površinama i nogostupima”, poručila je Bandićeva zamjenica.

5. Parkirne zone proširene su prije desetak dana

Zanimljivo, posljednja izmjena zona naplate parkiranja došla je početkom ovog mjeseca. Tako je 1. rujna na snagu stupio novi pravilnik, a 9. rujna je počela naplata u proširenim zonama. Prva i druga zona širila se u četvrti Gornji Grad – Medveščak, a druga i na području Trnja. Na području četvrti Novi Zagreb – istok temeljem zahtjeva Vijeća mjesnog odbora i Gradske četvrti uvedena je naplata parkiranja u Središću. Treća zona širila se na Črnomercu i u Gradskoj četvrti Podsused- Vrapče.

Protiv tih promjena još u kolovozu se pobunio HNS-ovac Stojak, koji ih je nazvao „novim parking haračem”. Zagrebački HNS tada je ukazao na to da je prije nešto više od godinu dana, u ljeto 2018. godine, sat parkiranja u zagrebačkoj prvoj zoni s dotadašnjih šest poskupio na 12 kuna, uz produljenje vremena naplate s 21 na 22 sata, te da je istovremeno, uz poskupljenje parkiranja i u ostalim zonama, poskupilo i parkiranje u javnim garažama kojima upravlja Zagreb parking.

6. Bandić je već imao slične ideje

I početkom 2018. godine pisali smo o gradonačelnikovom planu da parkiranje počne naplaćivati po cijelom Zagrebu. I tada se spominjalo uvođenje pete zone parkiranja, koja je trebala obuhvaćati područje do Rudeša na zapadu i Jelkovca na istoku, uz simbolične cijene parkiranja od 75 lipa po satu, odnosno desetak kuna mjesečno. Najavljivano je i širenje prve prve zone, ali detalji o tome nisu izneseni u javnost. Osim toga, planirano je i uvođenje takozvanih kvartovskih zona, koje su trebale poslužiti za to da se ukinu mogućnost onih s kartama prve zone da bez dodatne naplate mogu parkirati u ostalima. Po tadašnjem prijedlogu, stanari određenog kvarta trebali su dobiti pravo na povlašteni parking, osim u svom, jedino još u susjednom kvartu.