Honda zatvara jedinu tvornicu u Velikoj Britaniji, malotko vjeruje da to nema veze s Brexitom

Zatvaraju do 2022. godine, ukidaju 3500 radnih mjesta

Honda Motor president Takahiro Hachigo speaks during a press conference in Tokyo on February 19, 2019. - Japanese car giant Honda said on February 19 it will shut its plant in Britain in 2021, a move that puts 3,500 jobs at risk and comes amid rising Brexit concerns. (Photo by Kazuhiro NOGI / AFP)
FOTO: AFP

Japanski proizvođač automobila Honda planira do 2022. godine zatvoriti svoju jedinu tvornicu u Britaniji i tako ukinuti 3500 radnih mjesta, što je s približavanjem Brexita još jedan u nizu udaraca automobilskoj industriji Ujedinjenog Kraljevstva. Japanska kompanija prošle godine je u tvornici automobila Swindon proizvela 160.000 Honda Civica, od čega je otprilike 90 posto izvezeno u EU.

Honda je jutros potvrdila te planove, o kojima su britanski mediji pisali već sinoć, nakon što je član parlamenta Justin Tomlinson izjavio kako je razgovarao s predstavnicima Honde koji su kazali da se o tome konzultiraju s “osobljem”.”Ne očekuje se gubitak nijednog radnog mjesta ni promjene u proizvodnji do 2021. godine”, rekao je Tomlinson.

Sindikati krive Brexit

Katsushi Inoue, predsjednik Honde u Europi, jutros je poručio: “U svjetlu promjena bez presedana koje utječu na našu industriju, od vitalne je važnosti da ubrzamo svoju strategiju elektrifikacije i u skladu s tim restrukturiramo globalne operacije. Kao rezultat toga, morali smo donijeti ovu tešku odluku da se konzultiramo s našom radnom snagom o tome kako bismo mogli pripremiti svoju proizvodnu mrežu za budućnost”, poručio je Inoue u priopćenju.

Sindikat The Unite priopćio je da će takav potez Honde predstavljati “razorni udarac”. “Automobilska industrija u UK-u u posljednja dva desetljeća bila je dragulj u kruni sektora proizvodnje i sada je dovedena na tako nisku razinu zbog kaotične nesigurnosti oko Brexita, kreirane rigidnim pristupom koji je usvojila premijerka Theresa May“, rekao je Des Quinn iz The Unitea. Osim što će prouzročiti ozbiljne posljedice radnicima i njihovim obiteljima, “također će utjecati na tisuće radnih mjesta u produženom lancu opskrbe u cijeloj zemlji”, dodao je Quinn.

Slaba prodaja dizelaša

Glasnogovornik premijerke Therese May poručio je kako je jedino ispravno da se prije ikakvih komentara pričeka dok kompanija ne porazgovara sa svojim radnicima. U svom tvitu, Tomlinson je kazao da Honda temelji takvu odluku na globalnim trendovima, a ne na Brexitu, te da će se cijela proizvodnja za europsko tržište konsolidirati u Japanu 2021. godine. Automobilska industrija općenito se suočava s padom potražnje u Kini i sve slabijom prodajom dizelskih vozila, a Hondina tvornica u Swindonu proizvodi i VTEC turbo benzinske, ali i dizelske i-DTEC motore.

Neki mediji, međutim, navode da je jedan od faktora koji je pridonio odluci Honde da se povuče iz Britanije i Brexit, jer je taj proizvođač automobila zabrinut zbog mogućeg uvođenja carina nakon što Britanija napusti EU. Konkurentski japanski proizvođač automobila Nissan početkom mjeseca naveo je Brexit kao jedan od razloga za otkazivanja planirane proizvodnje njihovog X-Trail terenskog vozila u Sunderlandu. Toyota, Jaguar i Land Rover su također izrazili zabrinutost oko rizika od Brexita bez dogovora s EU-om u sljedećim mjesecima. Prošlog tjedna Ford je upozorio da bi odlazak iz EU-a bez dogovora bio “katastrofalan”.