HŽ je spetljao s natječajem pa je gradnja pruge za koju smo od EU-a dobili 241 milijun eura opet odgođena

U slučaju da pruga ne bude završena u roku, do 31. prosinca 2022., Europskoj uniji morat ćemo vratiti novac

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) 18. travnja donijela je rješenje kojim je poništen dio dokumentacije o nabavi za izvođenje radova na pruzi Križevci – Koprivnica – državna granica, koju je HŽ Infrastruktura objavila još u studenom prošle godine.

Uz to, HŽ mora talijanskom ponuđaču koji se žalio platiti 5 tisuća kuna troškova žalbenog postupka. Ova odluka dodatno komplicira ionako kompliciranu priču o ovoj dionici pruge čija gradnja kasni, a zbog čega bismo mogli ostati i bez 241 milijun eura koje smo za izgradnju dobili od Europske unije. Iako je natječaj, dakle, objavljen još lani 26. studenog, zbog niza žalbi izvođač nije odabran, a rok za izgradnju sve je bliži.

Krivi broj cijevi i količine bušenja

Naime, talijanski ponuđač, tvrtka Rizzani de Eccher, žalila se DKOM-u da se u posljednjim izmjenama natječajne dokumentacije HŽ Infrastrukture (HŽI) nalaze kontradiktorni podaci “što ju čini nejasnom, nepreciznom, nerazumljivom, dvojbenom i protivnom Zakonu”.

Konkretno, Talijanima nije bilo jasno kako su iz HŽI-a došli do broja potrebnih cijevi (koji je prema njima prevelik) kao i zašto su krivo iskazane količine bušenja. Zanimalo ih je i zašto se u dokumentaciji navode dva mjerodavna podatka o nazivnom promjeru cijevi te koji je onda zbilja mjerodavan.

Nakon upita DKOM-a, iz HŽI-ja su priznali da su im se potkrale greške pa su se, kako kažu u dokumentu, “omaškom pozvali na krive izmjene” te su još jednom “omaškom naveli dimenzije cijevi DN 300 mm umjesto DN 500 mm”. DKOM-u nije preostalo drugo nego HŽI-ju naložiti da izmijene sporne dijelove.

HŽI-u za kašnjenje kriva javna nabava

Natječajna dokumentacija za ovaj projekt doživjela je već devet izmjena. Iz HŽ Infrastrukutre odgovorili su nam kako će ova posljednja, nakon DKOM-ovog rješenja, cijeli projekt pomaknuti za još 22 dana. “HŽ Infrastruktura je sukladno rješenju DKOM-a na dan 29.04.2019.g. uskladila pojašnjenje s troškovnikom te je rok za dostavu ponuda produljen do 21.05.2019.”, pojasnili su. Shvaćaju da su napravili pogrešku u pojašnjenjima, ali tvrde da je tomu tako jer je projekt izuzetno kompliciran.

Kažu kako se dokumentacija sastoji od oko 1400 stranica tehničkih specifikacija i preko 6500 stavaka troškovnika, a odgovaranje na upite gospodarskih subjekata naručitelj i projektant moraju provjeravati i usklađivati s podacima u 550 knjiga Glavnog projekta. Uz to, Člankom 202. Zakon o javnoj nabavi predvidio je da gospodarski subjekt može zahtijevati dodatne informacije, objašnjenja ili izmjene u vezi s dokumentacijom o nabavi tijekom roka za dostavu zahtjeva za sudjelovanje i ponuda. Slijedom toga, pojašanjavaju iz HŽI-ja, objavljeno je 239 pojašnjenja na upite 90 gospodarskih subjekata

“Iako Zakon o javnoj nabavi ne sprječava gospodarske subjekte da u bilo kojoj situaciji, koja predstavlja pogrešku naručitelja, umjesto zahtjeva za objašnjenjem izjave žalbu, to smatramo neprimjerenim, jer se nepotrebno produžuje postupak nabave, a posebno u ovakvim projektima/nabavama financiranim bespovratnim sredstvima fondova EU”, žale se iz Infrastrukture.

Rok sve bliži, a radovi nisu ni krenuli

Sada je, dakle, posve jasno da izvođač neće biti odabran u svibnju, kako je najavljivao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković. Iz HŽI-ja kažu kako će radovi krenuti tek u drugoj polovini ove godine. Uz to pruga Križevci – Koprivnica – državna granica jedan je od najbitnijih prometnih projekata u Hrvatskoj sufinanciranih EU novcem.

Vrijednost radova je oko 275 milijuna eura, a EU ih sufinancira s 241 milijun eura iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF). Kako smo već pisali, pruga kasni dvije godine, a rok za završetak radova je već s 31. prosinca 2020. pomaknut na 31. prosinca 2022. Iz HŽ Infrastrukture su računali da će s odabranim izvođačem radova ugovor potpisati do kraja lipnja, kada u kontrolu dolaze i predstavnici europske Izvršne agencije za inovacije i mreže. Međutim, ova odluka DKOM-a sada to dodatno komplicira.

Pruga Križevci – Koprivnica dio je velikog projekta uspostave brze dvokolosiječne željezničke pruge za mješoviti prijevoz na cijelom mediteranskom koridoru – od Pirinejskog poluotoka, preko Luke Rijeka, i Zagreba do Budimpešte. Europska komisija već je kritizirala kašnjenje tog projekta u Hrvatskoj, a ako se pruga ne sagradi u dogovorenom roku, HŽI bi mogao biti u situaciji da ostane bez europskog novca, odnosno da ga mora vratiti.