HŽ nabavlja nove vlakove koji će, najavljuju, od Zagreba do Splita juriti 160 km/h iako tolika brzina nije dopuštena ni na jednoj dionici

U promet bi trebali krenuti 2026. i 2027. godine, ali na pruzi Zagreb-Split ograničenje brzine je na svim dionicama manje

18.07.2023., Zagreb - U organizaciji HZ-Putnickog prijevoza odrzala se voznja prvim elektromotornim vlakom za regionalni prijevoz proizvedenim u sklopu projekta Obnova voznog parka HZ Putnickog prijevoza novim elektromotornim vlakovima. Photo: Emica Elvedji/PIXSELL
FOTO: Emica Elvedji/PIXSELL

Objavljen je otvoreni postupak javne nabave šest elektrodizelskih motornih vlakova za relaciju Zagreb – Split – Zagreb, koji bi prema planu u prometu trebali biti tijekom 2026. i 2027. godine, objavio je u ponedjeljak HŽ Putnički prijevoz. Zagreb i Split povezuje željeznička pruga dužine 429 kilometara koja je elektrificirana od Zagreba do Oštarija, a dalje prema Kninu i Splitu je neelektrificirana.

Stoga će novi vlakovi imati električni pogon za elektrificirani i dizelski za neelektrificirani dio pruge, uz veliku snagu vučnih motora kako bi se udovoljilo uvjetima zahtjevne brdske pruge, kažu u HŽ Putničkom prometu. Vlakovi će, kako najavljuju, biti opremljeni suvremenim sustavom za informiranje putnika.

Ići će do 160 kilometara na sat

Moći će ih koristiti i osobe u invalidskim kolicima s obzirom da će biti opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, a u vlaku će biti i prilagođen sanitarni čvor. Uz mjesta za bicikle, unutarnji i vanjski videonadzor te besplatan pristup internetu, putnici će moći puniti svoje mobitele i prijenosna računala. Vlakovi će imati komforna sjedala, a određeni broj mjesta bit će rezerviran za prvi razred.

Putnicima će se pružati i ugostiteljska usluga. U slučaju veće potražnje za putovanjem, bit će moguće spajanje dva do tri vlaka. Najveća brzina vlakova iznosit će 160 km/h iako s obzirom na stanje pruga nije jasno na kojim dionicama će i hoće li uopće postizati tu brzinu. Prema podacima HŽ Infrastrukture za 2023. godinu, na dionici Oštarije-Knin-Split, primjerice, nema nijedne lokacije na kojoj je dopuštena tolika brzina kretanja, a ni na dionici Zagreb-Rijeka, koja prolazi kroz Oštarije, nema mjesta na kojem vlak smije ići 160 na sat.

Nabavu financira EU

Nabava elektrodizelskih vlakova financira se iz zajma Europske investicijske banke (EIB) u sklopu projekta Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske, unutar kojega HŽ Putnički prijevoz nastavlja s nabavom novih vlakova. Uz šest vlakova koji će spajati Zagreb i Split, bit će nabavljeno još osam vlakova na alternativni pogon, odnosno baterijski i elektrobaterijski vlakovi.

Otvoreni postupak javne nabave za elektrodizelske vlakove objavljen je u Elektroničkom oglasniku javne nabave RH i u Službenom listu Europske unije (TED).