Iako je EU zabranila letove modela Boeing 737 Max, Amerika još uvijek ne želi

Prizemljeno je otprilike dvije trećine flote Boeinga 737 MAX

A man carries a piece of debris on his head at the crash site of a Nairobi-bound Ethiopian Airlines flight near Bishoftu, a town some 60 kilometres southeast of Addis Ababa, Ethiopia, on March 10, 2019. - A Nairobi-bound Ethiopian Airlines Boeing crashed minutes after takeoff from Addis Ababa on March 10, killing all eight crew and 149 passengers on board, including tourists, business travellers, and "at least a dozen" UN staff. (Photo by Michael TEWELDE / AFP)
FOTO: AFP

Američka regulatorna agencija za zrakoplovstvo u utorak je objavila da neće prizemljiti zrakoplove Boeing 737 MAX nakon rušenja zrakoplova tog tipa u Etiopiji u kojemu je poginulo 157 ljudi, za razliku od niza zemalja širom svijeta koje su obustavile njihove letove. Američki i etiopski stručnjaci iz područja sigurnosti zrakoplovstva razgovarali su u utorak o tomu hoće li podaci o letu i zapis uređaja za snimanje iz pilotske kabine etiopskog zrakoplova na letu 302, koji se srušio u nedjelju na letu za Nairobi, biti poslani na analizu u Washington ili London.

Američki stručnjaci rekli su da je uređaj donekle oštećen no sigurni su da će se dobiti neki početni rezultati unutar 24 sata kad se preuzmu podaci. Američke zrakoplovne tvrtke žele pričekati rezultate, dok broj zemalja i zrakoplovnih tvrtki koje su prizemljile zrakoplove raste. Prije no što je počelo prizemljivanje zrakoplova, 371 avion tipa 737 MAX bio je operativan, a sada je prizemljeno otprilike dvije trećine flote, prema Reutersovim procjenama. Ne zna se je li konačno odlučeno gdje će se obavljati analiza snimke. Američka federalna zrakoplovna uprava (FAA) zasad nije komentirala.

Boeing jamči da su avioni sigurni

Dužnosnik FAA-e Dan Elwell rekao je da je njihovo ispitivanje pokazalo da “nema sustavnih problema u izvedbi zrakoplova te da nema osnove za prizemljivanje”. Američki predsjednik Donald Trump razgovarao je s izvršnim direktorom Boeinga Dennisom Muilenburgom, od kojega je dobio jamstva da su avioni sigurni, te da ih ne treba prizemljiti, potvrdila su dvojica dužnosnika.

Prema direktivama o plovidbenosti i o sigurnosti koje je u utorak objavila Agencija Europske unije za sigurnost zračnog prometa (EASA), u utorak su se obustavile letačke operacije zrakoplovima Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX u svim državama članicama Europske unije. Osim toga, EASA je u utorak objavila i Direktivu o sigurnosti, koja je također stupila na snagu u 20 sati po lokalnom vremenu, a kojom se suspendiraju svi komercijalni letovi Boeing 737-8 MAX i 737-9 MAX koje obavljaju operatori iz trećih zemalja u, unutar ili izvan EU-a.

Zemlje EU rade pritisak na SAD

Američki senator koji predsjeda panelom na nadzor zrakoplovstva predložio je da SAD poduzme sličnu akciju nakon nesreće etiopskog aviona u nedjelju, druge nesreće tog zrakoplova nakon rušenja letjelice Lion Aira u listopadu. Međutim, Elwell je rekao da ni jedna strana civilna zrakoplovna uprava nije iznijela podatke koji bi opravdali prizemljivanje zrakoplova. Bude li utvrđen bilo kakav sigurnosni problem u hitnoj analizi nesreće etiopskog zrakoplova, FAA će “odmah poduzeti primjerene akcije”, rekao je.

Velika Britanija, Njemačka i Francuska priključile su se valu obustava letova nakon nesreće, pojačavajući pritisak na SAD da učini isto. Boeing, najveći svjetski proizvođač aviona, koji je nakon nesreće izgubio milijarde dolara tržišne vrijednosti, rekao je da razumije poduzete akcije no i dalje ima “puno povjerenje” u MAX 737 i njegovu sigurnost. Tri američke zrakoplovne tvrtke koriste MAX 737 – Southwest Airlines Co, American Airlines Group i United Airlines – stoje uz zrakoplovnu tvrtku, premda mnogi potencijalni putnici izražavaju zabrinutost na društvenim mrežama te pitaju mogu li zamijeniti let ili ga otkazati.

Nema dokaza da su dvije nesreće povezane

Još se ne zna uzrok nesreće etiopskog zrakoplova, koji je pao u nedjelju. Pet mjeseci prije toga zrakoplov 737 MAX srušio se u Indoneziji pri čemu je poginulo 189 ljudi. U ponedjeljak FAA je objavio detalje niza promjena u dizajnu i zahtjevima u pogledu osposobljavanja koje je ovlastio Boeing na floti MAX nakon indonezijske nesreće. Nema dokaza da su dvije nesreće povezane.

Zrakoplovni stručnjaci napominju da je prerano nagađati o uzroku zadnje nesreće. Većina nesreća događa se kao posljedica jedinstvenog niza ljudskih i tehničkih pogrešaka.