Inflacija u Hrvatskoj usporava, ali za nas je puno važnije ono što se događa u Njemačkoj: 'Svi ćemo osjetiti posljedice'

Ne baš svijetli scenarij za Njemačku znači i da će njeni državljani ove godine dobro razmisliti hoće li i koliko novca potrošiti na ljetovanje

Usporavanje inflacije u Hrvatskoj nastavilo se i u prosincu, pa je ona, prema harmoniziranom indeksu potrošačkih cijena (HICP) koji je usporediv za cijelu Europsku uniju bila 5,4 posto. S druge strane, prosječna inflacija u eurozoni, u kojoj je od siječnja prošle godine i Hrvatska, ubrzala je na 2,9 posto, ali inflacija je u Hrvatskoj i dalje gotovo dvostruko jača od prosječne u europodručju.

Podatak da Hrvatska i dalje ima jednu od najvećih stopa inflacije u eurozoni, odmah iza Slovačke i Austrije, i nije vijest jer je tako već godinu dana.

Kad su u pitanju podaci za prosinac, osim toga da je prosječna stopa inflacije u eurozoni ubrzala, vijest je i to da je inflacija nakon mjeseci usporavanja ubrzala u čak osam od 20 članica europodručja, te da je inflacija najviše ojačala u najvažnijem europskom gospodarstvu, u Njemačkoj. Sve to sigurno će imati utjecaja i na Hrvatsku, kojoj je najvažniji trgovinski partner, a iz te države u Hrvatsku stiže i najviše gostiju, o čemu ovisi i uspjeh turističke sezone.

Inflacija će u Njemačkoj i dalje ubrzavati

Za ekonomskog analitičara Željka Lovrinčevića ubrzavanje inflacije u Njemačkoj s 2,3 iz studenoga na 3,8 posto u prosincu nije iznenađenje, a procjenjuje da će se jačanje inflacije nastaviti i u početnim mjesecima ove godine, a stabilizacije u toj državi neće biti ni sljedeće godine.

“Inflacija je ubrzala i u još nekim državama, ali na ovu prosječnu inflaciju u eurozoni najviše utjecaja ima ono što se događa u Njemačkoj, a onda i u Francuskoj, gdje je inflacija također ubrzala, ali ne takvim intenzitetom kao u Njemačkoj”, kaže Lovrinčević.

Ubrzanje inflacije u najvažnijem europskom gospodarstvu, napominje on, među ostalima je posljedica toga što su Nijemci ostali bez državnih subvencija za energente i hranu. Uz to, Ustavni sud je zabranio prenamjenu 60 milijardi eure unutar proračuna u fond za zaštitu klime, pa će to, upozorava Lovrinčević, značiti povećanje naknada za emisije stakleničkih plinova, ali i ukidanje potpora za kupnju električnih automobila. Sve to će imati negativne posljedice na ionako uzdrmanu autoindustriju.

Nijemci će spašavati svoje profite u slabijim državama

“Njemačka ima prilično ambiciozan zeleni plan, ali nisam siguran da ima i novca za njegovo provođenje. Vladajuća politička garnitura u Njemačkoj u potpunosti je izgubila potporu i sada troši vrijeme i Nijemcima i cijeloj EU. Za to vrijeme njemačka ekonomija gubi konkurentnost, investitori je nastoje izbjeći, čak i domaći investitori radije ulažu izvan Njemačke”, kaže Lovrinčević. Ističe kako i njemački investitori razmatraju ulaganja u autoindustriju u SAD-u ili Aziji, a bit će zanimljivo vidjeti za koju će se državu odlučiti Kina kad je u pitanju proizvodnja električnih automobila.

Posljedice će osjetiti svi u EU, a posebice “slabije” države poput Hrvatske, procjenjuje Lovrinčević. Njemačke će tvrtke, čija konkurentnost slabi, nastojati izvan Njemačke ostvariti veće marže, a za to će, kao i dosad, biti najpogodnije države koje imaju slabe regulatore, gdje sigurno spada i Hrvatska. To znači da bi rast cijena u Hrvatskoj mogao dodatno ubrzati.

“Već sada se vidi model tog ponašanja. Kina ima deflaciju, njezina je proizvodnja jeftinija jer imaju jeftine ruske energente i sirovinu, no ti kineski proizvodi su u Europi sve skuplji, što znači da uvoznici i trgovci i pojačavaju marže i teško će se toga odreći i u budućnosti”, kaže Lovrinčević.

Ne baš svijetli scenarij za Njemačku, upozorava on, znači i da će njeni državljani ove godine dobro razmisliti hoće li i koliko novca potrošiti na ljetovanje, a to bi moglo imati veliki utjecaj na rezultate turizma u ovoj godini.