Institut za javne financije analizirao je Vladino izvješće o radu, kažu da je napisano kao slabiji seminarski rad

Stručnjaci nisu zadovoljni Izvješćem o radu Vlade RH

11.01.2016., Zagreb - Zoran Milanovic dao izjavu za medije nakon sastanka Predsjednistva SDP-a. 
Photo: Anto Magzan/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Vlada na odlasku na posljednjoj sjednici predstavila je opsežno izvješće o radu u svom mandatu. Na više od 2.000 stranica predstavljeni su rezultati rada svih ministara i ministarstava, a stručnjaci Instituta za javne financije Anto Bajo i Marko Primorac analizirali su to Izvješće.

Istraživački dvojac nije pretjerano zadovoljan Izvješćem o radu Vlade Republike Hrvatske i o preuzetim i nepodmirenim obvezama u mandatu predsjednika Zorana Milanovića, a ovo su najbitniji nedostaci na koje ukazuju.

1. Izvješće radi ispunjavanja forme

Izvješće je izrađeno kako bi se ispunila formalna obveza utvrđena člankom 2. stavak 2. Zakona o postupku primopredaje vlasti (NN 94/04, 17/07, 91/10 i 22/13), kojim je propisano da je Vlada kojoj prestaje mandat dužna detaljno izvijestiti Vladu koja stupa na dužnost, o stanju i problemima u obavljanju poslova iz ovlasti Vlade kao i članka 3. istog Zakona kojim je propisana dužnost podnošenja izvješća o preuzetim, a nepodmirenim obvezama, do dana primopredaje vlasti, stoji u Aktualnom osvrtu Instituta za javne financije.

2. Sadržaj bez sadržaja

U Vladinom Izvješću dan je pregled rada 43 javna tijela (20 ministarstava i 23 ostala tijela koja čine različiti uredi, uprave, zavodi i direkcije). Za svako tijelo nudi se sličan sadržaj: zatečeno stanje prilikom primopredaje vlasti 2011. (financijske i ugovorne obveze te neriješeni predmeti i sudski sporovi), obavljanje poslova u djelokrugu od 2011. do 2015. (djelokrug tijela, unutarnji ustroj s brojem zaposlenih, riješeni predmeti i izvješće po ustrojstvenim jedinicama 2011.-2015.), poslovi u tijeku i otvorena pitanja s prijedlozima rješenja (pripremljeni zakonski i podzakonski akti, strategije i ostali akti, status projekata u tijeku, neriješeni predmeti i sudski sporovi, neriješene preporuke Državnog ureda za reviziju i neprovedene mjere inspekcija s obrazloženjima te financijske i ugovorne obveze) i ostale napomene i obrazloženja (internet poveznice i ostalo).

3. Sastavni dio godišnjih izvješća ministarstava

Ministri na odlasku Tihomir Jakovina, Branko Grčić, Boris Lalovac
Ministri na odlasku Tihomir Jakovina, Branko Grčić, Boris Lalovac PIXSELL/PIXSELL

Podaci iz Izvješća već davno su trebali biti sastavni dio redovnih godišnjih izvješća svih državnih tijela upozoravaju istraživači te dodaju da su ta izvješća trebala sadržavati pregled poslovanja ministarstava i njihovih proračunskih korisnika, kao i agregatno konsolidirano izvješće o prihodima i rashodima i bilancama stanja. Objedinjavanje svih ključnih informacija iz takvih godišnjih izvješća pokazao bi da veći dio informacija u postojećem Izvješću doista nije potreban.

Podsjećaju da je veliki dio podataka u Izvješću već otprije javno dostupan, primjerice – pripremljeni zakonski i podzakonski akti, strategije i ostali akti, unutarnja ustrojstva ministarstava i raspodjele odgovornosti za obavljanje poslova. Ovo je Izvješće trebalo sadržavati samo osnovne (agregatne) pokazatelje temeljem kojih se može obaviti ocjena uspješnosti provedbe mjera iz Programa Vlade RH za mandat 2011.-2015. Izvješće je moralo sadržavati sažetak kao i statistički dodatak s ključnim fiskalnim pokazateljima. Na taj bi se način široj javnosti omogućio jednostavniji i brži uvid u aktivnosti Vlade i ocjenu njenog rada.

4. Nema cjelovitih informacija o javnom dugu

Bajo i Primorac upozoravaju da, iako su podaci Ministarstva financija prilično detaljni, nije jasno zbog čega podaci o dugu i jamstvima ne sadrže posljednji kvartal 2015. kada su kreirane značajne izravne i neizravne obveze. Naime, na sjednici održanoj 10. prosinca 2015. „tehnička“ Vlada je u rekordno kratkom vremenu (oko 4 minute) zasjedanja donijela odluke o zaduživanju i izdavanju jamstava u iznosu od oko 1,7 mlrd. kuna. Vlada je izdala „božićnu“ obveznicu te donijela Odluku o pokretanju postupka za sklapanje Ugovora o davanju jamstva za zaduživanje HAC-a. Donijete su i odluke o davanju suglasnosti za zaduživanje Gradu Zagrebu i Općini Primošten.

5. Nekvalitetan i neuredan tehnički format Izvješća

Tehnički nedostaci Izvješća
Tehnički nedostaci Izvješća prtscr/Vlada RH

Iako postoje brojne zamjerke na sami sadržaj Izvješća, postoje problemi i s tehničkom izvedbom. “Izvješće je nepregledno i neujednačeno. Tablice i grafikoni u tekstu različitih su boja, a na nekim mjestima tablice su kopirane iz drugih dokumenata pa su teže čitljive. Zaglavlje tablica često počinje na kraju jedne strane, a podaci u tablici prikazuju se na sljedećoj što svrstava ovo Izvješće u kategoriju slabog seminarskog rada”, pišu istraživači IJF-a.

“Da je Izvješće sastavljano površno potvrđuje i činjenica da naslovi pojedinih poglavlja često počinju na dnu stranice (primjerice od stranice 107.-109. na čak tri stranice zaredom je na dnu stranice naslov poglavlja koje počinje na sljedećoj stranici). Opravdano se postavlja pitanje je li konačan tekst Izvješća netko pročitao, revidirao i lektorirao?”, pitaju se Bajo i Primorac.

6. Izvješće bez prolazne ocjene

Osim što predstavlja zakonsku obvezu, izrada ovako značajnog dokumenta je potrebna i poželjna. Međutim, analizom forme i sadržaja Izvješću se ne može dati prolaznu ocjenu. Preopširni dijelovi Izvješća pojedinih državnih tijela disperziraju fokus i onemogućuju ocjenu rada Vlade u mandatnom razdoblju. Izvješće je trebalo koncizno prikazati rezultate provedbe programa Vlade te provedene reforme na strani prihoda i rashoda, smatraju istraživači.

Što se tiča preporuka vladi, Bajo i Primorac smatraju da je potrebno regulirati obuhvat i format Izvješća kako bi se izbjegle ovakve situacije. “Osim toga, bilo bi dobro da je ‘tehnička’ Vlada izradila kratko izvješće o poduzetim financijskim aktivnostima (i njihovim posljedicama) od raspisivanja izbora do prenošenja ovlasti na novu Vladu”, završavaju osvrt Bajo i Primorac.