Nekad je nužno odabrati stranu

Istražili smo tko je poznati, jučer uhapšeni trgovac skupim autima; Bandićev donator vrlo blizak Mamiću

Ivana Bašića Inju sumnjiči se za organiziranje zločinačke grupe i utaju poreza

FOTO: Igor Soban/PIXSELL

U velikoj akciji policije i USKOK-a jutros je uhićen Ivan Bašić zvani Inja, 48-godišnjak iz Bosne i Hercegovine koji se već godinama bavi uvozom i prodajom automobila. Sada, međutim, istražitelji sumnjaju da je organizirao još 10 ljudi kako bi na malverzacijama prilikom uvoza vozila utajio carinu i poreze. Još nije službeno potvrđen iznos za koji je oštećen državni proračun, no doznajemo da je u pitanju oko tri milijuna kuna.

S druge strane, svi legalni trgovci automobilima znaju da Bašić godinama u Hrvatsku uvozi najluksuznije automobile, a kako je vidljivo iz ponude na službenim stranicama njegove tvrtke radi se o vozilima marke Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Porsche, Audi, BMW, Land rover i Mercedes Benz. S biznisom je započeo još 90-ih godina u rodnoj BiH.

Među brojnim kupcima Bašićevih automobila, kako piše Jutarnji list, bili su izbornik nogometne reprezentacije Zlatko Dalić, Dinamov trener Nenad Bjelica, nogometni menadžeri Nikky Arthur Vuksan, Marko Naletilić i Ivan Bulat iz NK Šibenik. Najskuplji automobil, Porsche Panameru, kupio je poduzetnik Damir Lukač, dok je, primjerice, direktor DM-a Mirko Markužić nabavio Audi Q7 za oko 55.000 eura, a Kristijan Floričić, jedan od osnivača fonda Aureus Invest, za suprugu je kupio Porsche Cayenne za oko 90.000 eura.

Bomba u dvorište kao upozorenje?

Iz dostupnih podataka Ivan Bašić trenutno je poslovao preko tvrtke čije je sjedište na zagrebačkoj Knežiji. Tamo su bile registrirane i njegove ranije firme, koje su se sve bavile trgovinom automobilima.

Upravo u dvorište sjedišta njegove tvrtke u lipnju 2012. bačena je bomba. Pritom su oštećena dva automobila – crni Aston Martin i terenac BMW X6, kao i dijelovi kuće u vlasništvu Bašićeve obitelji. Nakon incidenta nije želio davati izjave medijima, no nagađalo se da je sam pokrenuo istragu ne bi li utvrdio tko mu je bacio bombu u dvorište.

Šverc automobila iz BiH u Hrvatsku

Da je u prošlosti Bašić doista imao određenih problema sa zakonom potvrđuje i činjenica da mu se sudilo u postupku u kojem je prvooptuženi bio Željko Maglov, tadašnji zapovjednik 73. Bojne vojne policije HV-a.

Sumnjalo se da su tijekom 1997. iz Posušja u BiH u Hrvatsku prevezli određeni broj automobila nepoznatog porijekla, odnosno vjerovalo se da su u pitanju ukradena vozila. Na njih su montirali registracijske HV-a, a preko granice su ih prevozili ljudi odjeveni u vojne odore kako bi izbjegli bilo kakve kontrole. Dio tih automobila završio je, prema optužnici, i kod Bašića.

Međutim, ovaj je slučaj 2014. pao u zastaru, odnosno više nije bilo mogućnosti da se okrivljenicima izrekne bilo kakva presuda.

Tko sve vozi Bašićeve automobile?

U medijima postoji i podatak da je Bašić 2005. sudjelovao u prometnom udesu u kojem je razbijen 200.000 eura vrijedan Ferrari što ga je vozio. On sam je tada ispričao kako je na njega naletio drugi vozač koji ga je pokušavao preteći, ali se zagledao u Ferrari te izazvao sudar.

Najviše skupocjenih automobila, Bašić je, prema informacijama iz auto-moto krugova, prodao nogometašima, ali se spominje da su vozila od njega kupovali i neki odvjetnici. Neke od njegovih skupocjenih automobila voze i ljudi koje bi se kolokvijalno rečeno moglo svrstati u krim-milje.

Od šverca automobila do stipendista djece

Napredovanje Bašića na društvenoj ljestvici vidljivo je iz činjenice da je njegova tvrtka lani bila među onima koje su osigurale novac za stipendiranje desete generacije stipendista humanitarne akcije “Korak u život”. Novac su 12 djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi uz Bašićev Click Motors uplatili i Rotary klub Zagreb Kaptol, Super sport, Erste plavi mirovinski fond, HEP te Seraphilus d.o.o.

Zanimljivo je i da je Bašić spominjan među ljudima koji su donirali kampanju Milana Bandića, te onima koji su prikupljali novac za jamčevinu Zdravku Mamiću. Iz javno dostupnih podataka vidljive su i puno konkretnije veze između obitelji Mamić i Bašića. Naime, Bašićevo ime nalazi se na popisu osnivača tvrtke “Mamić Nautika”. Uz Mamićevog sina, Maria Mamića i Bašića, jedno vrijeme direktor te tvrtke bio je i Mislav Mamić, nećak Zdravka Mamića. Do 2016. direktor te tvrtke bio je Branimir Radeljić, suradnik Petra Pripuza, vlasnika C.I.O.S.-a. Lani je tvrtka “Mamić Nautika”, prema podacima iz sudskog registra, i pripojena firmi Centar za otpad koju vodi Ivan Pripuz, sin Petra Pripuza.

Prema podacima što ih je objavio Jutarnji list, brat Ivana Bašića, Marinko Bašić, direktor tvrtke Lager iz Posušja, lani je počela realizaciju projekta počela u Erveniku kod Knina izgradnju jednog od najvećih vjetroparkova u Europi vrijednog 1,8 milijardi kuna.

Na koji način funkcionira prijevara?

Inače, modus prijevara za kakvu se sumnjiči Bašića i suosumnjičene, već je viđen u Hrvatskoj. Radi se o uvozu automobila iz inozemstva za prodaju u Hrvatskoj.

No pri tome se navode fiktivni stjecatelji, te dobavljači osobnih vozila, odnosno fiktivne tvrtke između kojih se prodaju i kupuju automobili, te se u konačnici država zakida za PDV jer se neke tvrtke jednostavno ugase, ili se porez neistinito umanjuje po osnovi primljenih isporuka iz tuzemstva.