Je li stvarno gotovo s kućanskim aparatima koji se kvare čim istekne garancija? Pričali smo s Biljanom Borzan koja to gura

Ova tema, kaže SDP-ova eurozastupnica, s novom Europskom komisijom ne smije završiti u zapećku

Biljana Borzan
FOTO: Borko Vukosav

Ono što je u prošlom mandatu Europskog parlamenta bila kvaliteta čokolada, ribljih štapića i sličnih proizvoda, u novom sazivu mogla bi biti bitka za dulju trajnost hladnjaka, perilica, mobitela i drugih uređaja. Ocjenjuje tako eurozastupnica SDP-a Biljana Borzan, iz čijeg su ureda ovih dana izvijestili da je izabrana za izvjestiteljicu svog zastupničkog kluba za održivu proizvodnju i potrošnju na jedinstvenom europskom tržištu.

SDP-ova zastupnica, koja je i potpredsjednica kluba socijaldemokrata u Europskom parlamentu, svoj je imidž u domaćoj javnosti izgradila upravo na pitanju različite kvalitete naizgled istih proizvoda. U proljeće ove godine, pred sam kraj mandata, EU parlament je izglasao nova pravila za zaštitu potrošača koja, doduše, ne rješavaju do kraja problem nejednake kvalitete proizvoda na europskom tržištu, ali ipak predstavljaju određeni pomak.

Emotivna tema za potrošače

U novom sazivu, kako tumači Borzan za Telegram, EU parlament bavit će se još jednom bitnom potrošačkom temom – koliko traju uređaji koje kupujemo, mogu li se jednostavno i ne preskupo popravljati i postoji li problem tzv. ugrađenih kvarova, da uređaj prestane raditi netom nakon što mu je isteklo jamstvo.

„To je tema koju ljudi jako emotivno doživljavaju. Uređaji koje su kupovali naši roditelji trajali su nekoliko desetljeća, a sada znaju ‘crknuti’ čim im istekne jamstvo“, kaže Borzan. I navodi primjer iz vlastite obitelji: staru perilicu za rublje, veli, bacili su „ne zato što nije radila, nego zato što se na programatoru više nisu vidjeli brojevi, a nije se mogao naći niti novi programator“.

Prioriteti socijaldemokrata

EU parlament bi o ovoj temi trebao donijeti izvješće na vlastitu inicijativu, kojim se želi skrenuti pozornost na neki problem i uvjeriti Europsku komisiju da izradi zakonodavni prijedlog. Glavnu riječ vodit će grupacija zelenih, kaže Borzan, a ostali klubovi imat će svoje izvjestitelje u sjeni. Takvim izvješćem, podsjeća eurozastupnica, krenula je i bitka za jednaku kvalitetu proizvoda.

„Svaka grupacija iznijet će svoje prioritete. Za nas u klubu socijaldemokrata ta je tema višestruko bitna“, kaže Borzan. Riječ je, navodi, o potrošačkom pitanju, ali i socijaldemokratskom – jer ponovna upotreba ili popravak stvaraju nova radna mjesta – i ‘zelenom’, jer se smanjuje otpad i tako utječe na stanje u okolišu.

Postoje li tzv. ugrađeni kvarovi?

Borzan smatra da bi se u okviru ovog pitanja trebalo prvenstveno pozabaviti dvama pitanjima: „da se istraži ugrađuju li se namjerno dijelovi koji će se nakon nekog vremena pokvariti i ako da, da se takva praksa zabrani“ te da se osigura da „rezervni dijelovi budu dostupni u nekom razumnom roku i po razumnoj cijeni“.

EU je već donijela direktivu koja se bavi ovom problematikom. U listopadu su mediji izvijestili o novim pravilima koja bi trebala osigurati lakši popravak nekih kućanskih uređaja. Primjerice, rezervni dijelovi za pojedine u kućanstvu uobičajene aparate morat će biti dostupni tijekom duljeg perioda, sedam do deset godina nakon proizvodnje.

Ta nova pravila, koja će se početi primjenjivati od 2021. godine, odnose se na neke kategorije proizvoda, poput hladnjaka, perilica za rublje, perilica za suđe… „Mi želimo da se to proširi na sve proizvode“, kaže Borzan.

Bez podjele na istok i zapad

Prema priopćenju iz njezina ureda, Europska komisija već je pokrenula istraživanje o trajnosti uređaja kao što su hladnjaci, printeri i laptopi. No, ova tema, dodaje eurozastupnica, u novom sazivu Komisije – koji bi trebao početi s radom 1. prosinca – ne smije završiti u zapećku.

Za razliku od kvalitete proizvoda, gdje je glavna linija razdvajanja bila na istok i zapad – pa su istočne članice Europske unije tvrdile da njihovi građani dobivaju proizvode slabije kvalitete, a na zapadu to pitanje dugo vremena nisu baš doživljavali – u ovom slučaju takve podjele nema. Ali, jasno je da će se, kao i kod kvalitete proizvoda, morati naći nekakav kompromis s proizvođačima koji, može se pretpostaviti, neće biti previše oduševljeni propisivanjem novih regula na razini EU-a.