Jedna kompanija žalila se da EU energetske oznake za usisavače nisu fer pa ih je Europski sud poništio

Bez prašine nema valjane procjene energetske učinkovitosti, zaključio je Europski sud

retro vacuum cleaner vintage illustration. Pop art retro vector, Image: 337844013, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
FOTO: Profimedia, Panthermedia

Nitko pri zdravom razumu neće zdravo za gotovo prihvatiti brojke o potrošnji goriva koje se navode u promotivnim prospektima auto kuća. Na svaku od njih, narodna je mudrost odavno, treba dodati – barem – litru, dvije, kako bi se dobila brojka blizu stvarnoj potrošnji goriva na 100 kilometara.

Razlog tome nije klasično varanje, već činjenica da proizvođači automobila potrošnju goriva mjere u savršenim laboratorijskim uvjetima, optimiziranim za što manje “povlačenje” goriva. Cesta je, međutim, daleko od laboratorija, kao što je i automobil na mjerenju “za prospekt” daleko od onog natrpanog putnicima, malo ispuhanih guma i s uključenim klima uređajem. Stoga je Europska unija nedavno donijela novu metodu mjerenja potrošnje goriva koja bi bila bliža rezultatima koji se postižu u stvarnoj vožnji.

Ista stvar se događa s usisavačima.

Stvarni uvjeti

Bar tako kaže presuda Europskog suda, kojom je poništavaju pravila za označavanje energetskog razreda potrošnje usisivača koje je prije četiri godine donijela Europska komisija. Fora je u – vrećicama.

Naime, britanska firma Dyson proizvodi usisavače bez vrećica za prašinu. I njima su, jako, zasmetala pravila mjerenja energetske učinkovitosti usisavača koja su se obavljala s praznim spremnicima za prašinu, a ne u “stvarnim uvjetima”, dakle, s djelomično napunjenim spremnicima – što povećava potrošnju energije. Dyson, dakle, drži da se dosadašnjim mjerenjima obmanjivalo potrošače.

Europski sud im je dao za pravo, a Europskoj komisiji, osim obveze plaćanja troškova postupka, naložio da usvoji metodu izračuna potrošnje što bližu “stvarnim uvjetima” korištenja usisavača.