Nekad je nužno odabrati stranu

Kakav poraz Vlade. Od silnih prijetnji trgovačkim lancima nije ostalo ništa. Sad ih mole da pristupe bijeloj listi

Filipovićeva lista bit će, vele u ministarstvu, lako dostupna i transparentna. Imat će 200 stranica s 1200 proizvoda

Predsjednik Vlade je reagirao kao oparen i vrlo oštro. Što je i razumljivo – pred njegovim se očima upravo događala javna preobrazba velikog uspjeha uvođenja eura u veliki val poskupljenja za koja je, upravo on, tvrdio da se neće dogoditi.

“Mi ćemo uključiti sve mehanizme države da se to spriječi i da se cijene vrate gdje su bile. Ne može država raditi sve, a netko u mentalitetu koji je čisti bezobrazluk, profiterstvo, lopovluk, raditi od građana nekoga tko nije previše pametan. To ne dolazi u obzir i zato će Vlada već sutra donijeti mjere”, grmio je Andrej Plenković 4. siječnja. Dodavši kao će Vlada “koristiti sve mehanizme, a imamo puno mehanizama”.

Filipovićeve munje i gromovi

Neke od tih mehanizama jednako strogo je elaborirao ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović na sjednici Vlade dan poslije, spominjući cjelodnevne inspekcije, ukidanje Vladinih subvencija na struju, pa čak drugačija porezna opterećenja. Sve to je bilo rezervirano za one za koje nadzor utvrdi da ne poštuju Vladin zaključak po kojem se cijene moraju vratiti na one od 31. prosinca.

A ako se to ne dogodi? “Mislim da za to njih nikako neće biti dobro”, mrko je govorio Filipović, prisnaživši kako “ne vjeruje da je ikome u interesu da mu Porezna uprava ili Državni inspektorat ne izlazi iz prostorija”.

Uz sve to, ministar je spomenuo i mogućnost zamrzavanja cijena stotinjak proizvoda. Šest dana kasnije, Filipović je povećao ulog – na zamrzavanje cijena 200, pa čak i 300 proizvoda, ako se, kako je rekao, “stvari do petka ne dovedu u red”.

Crno-bijele liste

U međuvremenu su, uz sve strašne kaznene mjere, inspekcije i zamrzavanje cijena, iz Vlade krenuli spominjati i formiranje crnih lista onih koji su neopravdano povećali cijene. Kad je došao petak koji je Filipović spominjao, dogodilo se tek to da su liste – promijenile boju. Postale su – bijele. Na bijelim listama bili bi oni koji su zadržali stare cijene, e kako bi se kupcima dalo do znanja koji su to trgovci bili fer u procesu prelaska na euro.

Iskristalizirala se, naime, ideja da Filipovićevo ministarstvo objavi cjenike svih velikih trgovačkih lanaca za 80-ak ključnih proizvoda i to do godinu dana unatrag. Pa će, eto, građani sami vidjeti tko je lovio u mutnom. Ministar je opet, istina nešto manje borbeno, spominjao cjelodnevne inspekcije i mehanizme koje Vlada ima na raspolaganju.

‘Ne želimo mi kažnjavati trgovce’

Preko vikenda su se odazvala samo dva lanca. Ostali su tražili precizniju metodologiju, jer, tvrdili su, postoji cijeli niz različitih brendova namirnica za koje je Vlada tražila cijene, pa bi lista bila daleko šira od 80 artikala.

Vlada im je dala novi ultimativni rok, do utorka u devet sati. No, ton je bio neusporedivo pomirljiviji od onog s početka mjeseca. “Ne želimo mi kažnjavati trgovce. Trgovci su se sami prijavili. Kompanije žele biti odgovorne, žele biti etične. Je li vama u redu da etički odgovorna kompanija ne daje ovakve podatke? Da ne da račun hrvatskim građanima? Mislim da će sami sebe ovako kazniti ako neće biti na bijeloj listi”, strpljivo je objašnjavao savjetnik ministra Filipovića, Jurica Lovrinčević.

Vladina radikalna deeskalacija

Na bijelu listu je od tad, a ima već više od tjedan dana, poželio doći samo još jedan trgovački lanac. Bijes i prijetnje koje je Vlada isijavala početkom godine svele su se na na priopćenje sa sastanka s tri trgovačka lanca, s kojima će se suradnja “u narednom periodu intenzivirati”. I pomirljivu rečenicu: “Pozivaju se i drugi trgovački lanci da se priključe”.

Vladina radikalna deeskalacija sukoba s trgovcima tako je, praktički, došla do svog kraja. Neće biti novih poreza, neće biti zamrzavanja cijena, neće biti crnih listi, ni kampiranja inspekcija u velikim, šarenim trgovinama poznatih svjetskih i domaćih lanaca. Svi vladini mehanizmi kojima su prijetili Plenković i njegovi suradnici, sveli su se na svijest – kupaca.

Shopping lista od 200 stranica

Ukratko, radit će se bijela lista, s oko, kako danas u Večernjem listu objašnjavaju iz Filipovićevog ministarstva – 1200 proizvoda. U tri trgovačka lanca – ako se nitko od drugih ne priključi. Što otvara novi, golemi problem.

Naime, potrošačke udruge, uz Vladino financiranje, od prošle godine u projektu Tajni kupci prate cijene 50-100 proizvoda. Izvještaje o tim cijenama objavljuju u prosjeku na 12-13 stranica. Bijela lista ministra Filipovića, međutim, pratit će 1200 proizvoda, što znači da će se prostirati na cca 128-283 stranice, ovisno o fontu koji će koristiti.

Dakle, vjerojatno dvjestotinjak stranica s 1200 proizvoda. Ovako su u ministarstvu nakon jučerašnjeg sastanka s tri trgovačka lanca to najavili – kao “web stranicu koja će sadržavati podatke o kretanju cijena koja će potrošačima omogućiti transparentan uvid u cijene koje će biti lako dostupne i usporedive na mrežnim stranicama”.

Šutnja administracije

Lako, transparentno i usporedivo na 200-injak stranica, s 1200 proizvoda i zasad tri trgovačka lanca? To već zvuči kao solidan programerski zadatak.

Stoga smo još jutros pitali ministarstvo tko će tu web stranicu izraditi. Koliki je trošak ako će je izraditi netko izvan sustava, te hoće li građanima za uspoređivanje cijena biti dostupna i mobilna aplikacija. Odgovor zasad nismo dobili.