Kako do novca za otkazana putovanja i letove? Evo što kažu u Vladi i Bruxellesu

Koji je smisao pravila o zaštiti potrošača, ako se prvom prilikom ukidaju, kritična je eurozastupnica Biljana Borzan

Što će biti s putovanjima, otkazanima zbog epidemije koronavirusa, i kartama za letove koji se, iz istog razloga, nisu dogodili? To su pitanja na koja posljednjih dana pokušavaju naći odgovor europske vlade, turistička industrija i potrošačke udruge. Odgovor, međutim, nije nimalo jednostavan.

U isto vrijeme pokušava se spriječiti kolaps putničkih agencija i zrakoplovnih kompanija, a sačuvati visoke standarde prava potrošača u Europi. Prema europskim pravilima, za otkazana putovanja i letove, građani moraju imati pravo na povrat novca.

Spašavanje kompanija i potrošača

No, vlade europskih zemalja, pogođenih koronavirusom, boje se da bi masovna refundacija dodatno ugrozila tvrtke u turističkom sektoru. Zato sve više država rješenje traži u izdavanju vaučera, kao načina da se osigura likvidnost kompanija.

Prema dosad objavljenim informacijama, ideja je da umjesto povrata uplaćenog iznosa, kupac dobiva vaučer za buduće putovanje ili let. Ako vaučer ne iskoristi u nekom određenom roku, tada bi mogao tražiti refundaciju.

Vaučeri za paket aranžmane

Za otkazana putovanja u paket aranžmanima tu je opciju predvidjelo i hrvatsko Ministarstvo turizma. Do 8. svibnja traje javno savjetovanje o pravilniku koji propisuje način korištenja vaučera koji izdaje organizator putovanja.

Prema tom pravilniku, vaučer bi vrijedio najmanje godinu dana od dana izdavanja, “u kojem roku putnik može dogovoriti zamjensko putovanja ili drugu uslugu”. “Zamjensko putovanje u paket-aranžmanu, izlet ili druga usluga mora se iskoristiti najkasnije do kraja godine koja slijedi nakon proglašenja prestanka posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom COVID-19”, propisuje pravilnik.

Kako do povrata novca?

Iz objašnjenja koje smo dobili iz Ministarstva turizma proizlazi da bi putnici ipak, u doglednoj budućnosti, mogli tražiti i povrat novca. Putniku koji želi otkazati putovanje agencija umjesto povrata uplaćenog iznosa u cijelosti mora izdati vaučer, ističu u Ministarstvu.

No, putnik “ima pravo po isteku 180 dana od dana službenog proglašenja kraja epidemije bolesti Covid-19 u Republici Hrvatskoj odlučiti hoće li iskoristiti vaučer ili će zatražiti povrat uplaćenog iznosa, koji mu je u tom slučaju agencija dužna u roku od 14 dana isplatiti u cijelosti, bez umanjivanja iznosa za naknadu za raskid ugovora”, navode u odgovoru na naš upit.

Što će napraviti Bruxelles?

Napominju i da ni izmjenama Zakona o pružanju usluga u turizmu niti prijedlogom pravilnika nije isključena mogućnost da turistička agencija umjesto izdavanja vaučera putniku vrati uplaćena sredstva. To je, kažu, poslovna odluka turističke agencije te smatraju da “turističke agencije promišljajući svoje daljnje poslovanje s korisnicima svojih usluga, u slučajevima kada je moguće i kada sredstva nisu proslijeđena za troškove neizvršenih putovanja, izvrše povrat sredstava budućim potencijalnim putnicima”.

Pitanje je, međutim, kako će takve postupke – zamjenu refundacije vaučerima – tretirati Europska komisija, koja bi trebala nadgledati poštivanje EU pravila. A ta pravila, kako smo napomenuli, predviđaju da putnici moraju imati pravo (i) na povrat novca. Pozvajući se na diplomatske izvore, agencija Reuters nedavno je izvijestila da vlade, zbog ovog pitanja, riskiraju spor s Bruxellesom.

Razumijevanje u Komisiji

Reuters pritom nabraja nekoliko članica EU-a koje su, radi pomoći teško pogođenom turističkom sektoru, već donijele mjere ili ih namjeravaju donijeti kako bi omogućile izdavanje vaučera. Prema njihovim informacijama, među tim zemljama su Francuska, Italija, Belgija, Rumunjska i Poljska.

U slučaju kršenja europskih regula, Komisija može protiv zemlje članice pokrenuti sankcije. No, iz odgovora koje je Telegram dobio iz Komisije, proizlazi da u Bruxellesu, barem zasad, pokazuju određeno razumijevanje za države članice i njihov turistički sektor. Mada ne misle da bi trebalo tek tako zanemariti prava potrošača.

Zajmovi za turistički sektor

U Komisiji smatraju da države članice moraju naći “pragmatična i fleksibilna rješenja” koja će poštivati prava putnika, ali i pomoći turističkom sektoru. Europska pravila su jasna, napominju, i predviđaju da putnici, u slučaju otkazanog putovanja, imaju pravo na naknadu.

Međutim, kad je to moguće, potrošači bi, smatraju, trebali razmotriti prihvaćanje vaučera koji im omogućava da odgode putovanje. Vaučeri bi trebali biti takvi da, ako nisu iskorišteni, omogućavaju refundaciju uplaćenog iznosa. Ujedno, moraju biti osigurani u slučaju nesolventnosti agencije.

Iz Komisije pozivaju zemlje članice da razmotre i mogućnost da agencijama osiguraju likvidnost kako bi imale sredstva da pokriju zahtjeve za povrat novca. U europskoj potrošačkoj udruzi BEUC kao dobar primjer izdvajaju Dansku gdje vlada osigurava zajmove organizatorima putovanja kako bi mogli ispuniti zahtjeve za povrat novca za otkazana putovanja.

Koronavirus pogađa i potrošače

U BEUC-u su svjesni da je aktualna kriza teško pogodila sektor turizma i putovanja. “Ali i potrošači trpe ekonomsku štetu. Mnogi su ostali bez posla i financijski su pogođeni”, upozoravaju iz europske potrošačke udruge. Upozoravaju pritom da od početka krize potrošači u cijeloj Europi imaju teškoća u zahtjevima za povrat novca za unaprijed plaćena putovanja i letove, otkazane zbog pandemije.

Osim turističkih agencija, u problemima su i zrakoplovne kompanije koje bi morale vraćati novac ljudima koji su kupili karte za otkazane letove. Zato je 12 zemalja članica prošlog tjedna zatražilo od Europske komisije da suspendira to pravilo, a prema izvješću Reutersa, zahtjev su podržale i Njemačka, Italija i Španjolska.

Čemu pravila, ako se ukidaju?

Vlade, koje se zalažu za suspenziju trenutnih pravila, poručuju da bi vaučeri vrijedili određeno razdoblje, a potom bi putnici, ako ih ne iskoriste, ipak imali pravo na refundaciju sredstava, navodi Reuters. Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan, koja se u dosadašnjem mandatu aktivno bavila i zaštitom potrošača, izrazito je kritična prema toj ideji.

Borzan je u prošlotjednom priopćenju napomenula da je, prema procjenama, oko 87 posto letova u EU otkazano zbog koronavirusa. “Europski zakon o pravima putnika u zračnom prometu je predvidio ovakve situacije i premda se neka prava suspendiraju, pravo na refundaciju putnicima u slučaju otkazivanja leta je i dalje na snazi”, istaknula je eurozastupnica.

Napomenula je da je već pisala povjereniku Europske komisije za zaštitu potrošača Didieru Reyndersu da osigura provođenje europskih zakona, “jer su neke aviokompanije od samog početka krize odbijale građanima vratiti njihov novac”. “Postavlja se pitanje koji je smisao europskih pravila, ako se ona prvom prilikom kada putniku zatrebaju naprasno ukidaju”, pita se Borzan.