Kako je moguće da Split od Adventa na samo 19 kućica zaradi više nego Zagreb koji ih ima 228?

Problem je u tome što grad Zagreb dozvoljava podzakup, koji privatne firme naplaćuju desetak puta više

04.12.2018., Zagreb - Advent u Zagrebu.
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
FOTO: Davor Puklavec/PIXSELL

Zagreb, premda ima više kućica na Adventu nego bilo koji drugi grad, od Adventa zarađuje najmanje od svih. Model poslovanja adventskih kućica i štandova u Zagrebu unaprijed je namješten za privatnike, koji potom kućice, odnosno gradsku imovinu, daju u podzakup ugostiteljima po puno većim cijenama nego što oni sami plaćaju gradu.

Za razliku od Zagreba, u ostalim gradovima poput Splita, Zadra, Dubrovnika, Varaždina i Rijeke organizacija Adventa prepuštena je gradskoj tvrtki ili turističkoj zajednici. Turistička zajednica ili gradska tvrtka postavljaju kućice, a trgovci se bore licitacijom za najam. Zainteresirani zakupci mogu ponuditi i veću cijenu od fiksne, a gradska tvrtka ili turistička zajednica potom bira najbolju ponudu i daje im pravo za poslovanje na Adventu.

Zbog posrednika, cijene su desetak puta veće

U Zagrebu nema natječaja. Turistička zajednica grada Zagreba, predvođena Martinom Bienenfeld, unaprijed određuje tvrtke koje mogu dobiti kućice. Među njima su Kokoš ili jaja, Demo Rebus, Katapult promocije, Pepermint, Svibanj projekt i druge. Odabrane tvrtke se potom jave gradu Zagrebu, te imaju pravo postaviti ugostiteljske i trgovačke kućice, no za vrlo nisku cijenu jer, također, ostvaruju popust.

Kako piše 24sata, u Zagrebu je odobreno postavljanje 228 kućica, od čega će se uprihoditi točno 756.375 kuna, što ispadne oko 3300 kuna po kućici za 40 dana Adventa. Te privatne tvrtke potom iznajmljuju ranije unajmljene kućice po znatno većoj cijeni, između 23.000 i 100.000 kuna, ističu iz 24sata. Dakle, zbog posrednika, netko tko želi imati kućicu na Adventu mora platiti i do deset puta veću cijenu nego što je platila tvrtka.

Split će ukupno zaraditi 100.000 kuna više nego Zagreb

U drugim gradovima, poput Splita, Dubrovnika, Zadra, Varaždina i Rijeke, podzakup kućica je strogo zabranjen, odnosno, nije dopuštena preprodaja kućica. Premda Zagreb ima najveću Adventsku manifestaciju, drugi gradovi znatno više zarađuju po adventskoj kućici.

Tako je 24sata doznao da će gradska tvrtka Spalatum DMC iz Splita na Rivi postaviti 19 kuća, a zaradit će gotovo 100.000 kuna više nego Zagreb na svih 228 kućica.

U Splitu, početna cijena za kućicu ovisi o lokaciji i namjeni. Cijene navodno variraju od 17.600 kuna za trgovačku kućicu na Rivi, pa sve do 50.000 kuna za ugostiteljsku kućicu u prvoj zoni Rive. Kako su potvrdili iz splitske gradske uprave za 24sata, očekivani ukupni prihod je 860.000 kuna bez PDV-a, iz čega će grad Split moći podmiriti troškove manifestacije.

Slična je situacija i u Zadru, koji će na 25 kućica uprihoditi 837.000 kuna. Tamo je Grad organizaciju prepustio gradskog tvrtki Tržnice Zadar. “Početna cijena po kućici je od 20.000 do 26.000 kuna za Advent, a kućice se daju najboljem ponuđaču”, odgovorili su na upit 24sata.

Rijeka prepušta organizaciju svojoj Turističkoj zajednici. Ona raspisuje natječaj za najam kućica i određuje sadržaj koji želi. Svatko tko se prijavi dužan je navesti cijenu koju je spreman platiti i što nudi. Po tim kriterijima biraju se najbolji, pa će Turistička zajednica Rijeke, piše 24sata, dobiti za 51 kućicu 650.000 kuna, prosječno 12.745 kuna po kućici.

U Dubrovniku se o organizaciji brine tvrtka Dubrovačka baština koja će postaviti 33 kućice, cijena zakupa na Stradunu je 4000 do 20.000 kuna, a grad će uprihoditi oko 400.000 kuna.

Osijek po kućici zaradi više nego Zagreb

Zanimljivo je također da će Osijek, grad čiji stanovnici imaju manju kupovnu moć od Zagrepčana, zaraditi po kućici više od Zagreba. Treba u obzir uzeti da Advent u Osijeku traje kraće, samo do Badnjaka, a kao u Zagrebu do 8. siječnja. U Osijeku se također kućice ne mogu dati u podzakup, a trgovci koji dobivaju kućice i štandove biraju se na javnom natječaju.

Osijek svoj Advent organizira u suradnji s Turističkom zajednicom, koja je birala zakupnike po cijeni i po tome koliko im ponuda i koncept kućice odgovara u finalni koncept Adventa. Očekivani prihod im je oko 200.000 kuna, što ispada oko 3700 kuna po kućici, odnosno 400 kuna po kućici više od Zagreba. Cijena zakupa u Osijeku varira između 1500 do 10.000 kuna, ovisno o lokaciji i namjeni.