Kako je pripremljen teren da se za intendanticu HNK postavi posebna savjetnica ministrice kulture

Iva Hraste Sočo ima HDZ-ovo političko zaleđe. Što to znači, možemo pogađati iz iskustva

FOTO: Vjekoslav Skledar

Posebna savjetnica ministrice kulture apsolutno je već u startu u povlaštenom položaju budući da Nina Obuljen Koržinek ima zadnju riječ u postupku imenovanja intendanta HNK

Dugo nismo prelazili prag Hrvatskog narodnog kazališta. Jako volimo kazalište, ali to je trajalo godinama. Većina predstava bila je doslovno negledljiva. Učmalo, neinventivno, nerelevantno i pakleno dosadno. Prestali smo ići. A onda je intendantica postala Dubravka Vrgoč. Ne poznajem je, nisam je nikad vidjela, ali ona nas je vratila u HNK. To mogu reći mirne duše. Od 2014. naovamo, napravila je od tog kazališta ozbiljnu kuću s mnogo kvalitetnog domaćeg programa te atraktivnim gostovanjima stranih zvijezda i produkcija.

Za razliku od mnogih drugih kazališta, HNK je radio i za vrijeme korone pa čak i u mjesecima potpunog lockdowna. Kad se već nije moglo u gledalište, Dubravka Vrgoč dogovorila je da se koncerti, opere i drame prikazuju na TV-u. Nakon popuštanja mjera, realizirala je poseban projekt nastupa pjevača i glumaca na improviziranim pozornicama po zagrebačkim kvartovima, a na uličnom platou ispred Kazališta, za građane su se često davali besplatni programi ansambla HNK.

Pozicija Dubravke Vrgoč, međutim, opasno visi. Mandat joj je istekao i na natječaj su se, koliko je poznato, javile samo ona i operna pjevačica Iva Hraste Sočo. Vrgoč se ne bi trebala bojati jer ima izvanredne umjetničke, organizacijske i financijske rezultate. Ali Hraste Sočo zato ima HDZ-ovo političko zaleđe. Kako se prolazi u takvom odnosu snaga, možemo pogađati iz iskustva.

Političko zaleđe Hraste Sočo

Kompetencije Dubravke Vrgoč su više-manje poznate jer ih je proteklih godina pokazala u HNK. No malo bi tko unutar šire javnosti znao navesti što točno za mjesto intendantice preporučuje njenu protukandidatkinju, opernu pjevačicu Ivu Hraste Sočo, koja u političkim i kazališnim krugovima slovi kao favoritkinja ključne točke odlučivanja, a to je ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek.

Hraste Sočo je, dakle, sopranistica, docentica na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu i ministričina ”posebna savjetnica” na plaći od oko 12.000 kuna, a politički je angažirana u HDZ-u. Na ovogodišnjim lokalnim izborima u Zagrebu bila je dio ekipe Davora Filipovića, Plenkovićevog kandidata za gradonačelnika, kao HDZ-ov izbor za zamjenicu gradonačelnika. Za vrijeme premijera Ive Sanadera, 2004. godine, angažirana je u diplomatskoj službi, a od ljeta naredne godine radila je u hrvatskom veleposlanstvu u Beču kao savjetnica za kulturu. No njezin veliki uspon u politici počinje s Karamarkovim ministrom kulture Zlatkom Hasanbegovićem kome 2015. godine postaje najprije šefica kabineta, a uskoro je imenuje i pomoćnicom ministra.

Njena velika tadašnja i današnja zagovornica je Ana Lederer, nekadašnja intendantica HNK (od 2005 do 2013.) i također pomoćnica ministra kulture Hasanbegovića, koja je s njim otišla u njegovu stranku nakon što se zakrvio s Plenkovićem, a onda je proljetos, zajedno s Hasanbegovićem, izašla i na zagrebačke lokalne izbore na listi Miroslava Škore.

Ne dogovore li se HDZ i Možemo, odlučuje ministrica

Kako s političkim angažmanom u vladajućoj garnituri idu i položaji u raznim vijećima, nadzornim odborima i povjerenstvima – a Iva Hraste Sočo je, za razliku od svoje prijateljice Ane Lederer, ostala vjerna HDZ-u – ona je do raspisivanja natječaja za intendanticu najveće kazališne kuće u Hrvatskoj bila i članica Kazališnog vijeća HNK kao predstavnica Ministarstva kulture. Kako se s tog mjesta ne bi mogla natjecati za intendanticu, ministrica Obuljen Koržinek ju je prije raspisivanja natječaja zamijenila drugom osobom.

No sukob interesa u slučaju Ive Hraste Sočo i dalje je nedvojben. Posebna savjetnica ministrice kulture apsolutno je već u startu u povlaštenom položaju budući da Nina Obuljen Koržinek ima zadnju riječ u postupku imenovanja intendanta HNK. Vlasništvo nad HNK-om kao nacionalnom kućom, podijeljeno je, naime, između Grada Zagreba i države u omjeru 49 prema 51 u korist države, odnosno Ministarstva kulture i medija.

Dakle, HDZ-ovo Ministarstvo i gradonačelnik Tomašević upućeni su da se dogovore o intendantu. Ali, ako dogovora ne bude, presuđuje ministrica kao predstavnik većinskog vlasnika, a iza toga će naravno stajati placet premijera Plenkovića. Pritom je važno napomenuti da stav Kazališnog vijeća u ovom slučaju ne igra nikakvu ulogu jer ono samo prikuplja kandidature i onda ih prosljeđuje ministrici.

Ministrica je već pokazala svoju naklonost

A što se tiče nje, ministrice, ona je svoju naklonost već jasno pokazala u raznim neformalnim situacijama. Na stranu svoje posebne savjetnice Hraste Sočo stala je u medijima tumačeći kako ona ima iznimne reference kao operna pjevačica, diplomatkinja, donedavna članica Kazališnog vijeća HNK te osoba koja izvrsno obavlja administrativne poslove. Taj tip apriornog navijanja u trenutku kad natječaj još nije završen drugdje bi se smatrao velikim i nedopustivim ministričinim gafom, ali ovdje to prolazi.

Dapače, promatrač se ne može oteti dojmu da je kandidatura Ive Hraste Sočo pripremana cijele ove za HNK izborne godine tako da se Dubravku Vrgoč pokušalo dezavuirati na sve moguće načine pa čak i najnevjerojatnijom optužbom da je ona osobno skrivila smrt člana Opere Ante Topića od Covida 19.

Iz određenih krugova, koji bi na njenom mjestu očito htjeli vidjeti savjetnicu Hraste Sočo, ocrnjuje ju se da je u kazalištu stvorila loše ”međuljudske odnose”. U medijima je optuživana za mobbing, a dvije kaznene prijave protiv nje podnesene su za vrijeme trajanja natječaja za intendanta, valjda kako bi je se prisililo na uzmak ili barem kako bi ministrica imala argument da kaže kako ”takva osoba” ipak ne može dobiti njeno povjerenje.

Što je Vrgoč dočekalo kad je došla u HNK?

Zanimljivo je, međutim, da je Dubravka Vrgoč, od 2005. pa do preuzimanja intendantske funkcije u HNK 2014. godine, bila ravnateljica Zagrebačkog kazališta mladih, ali u tih desetak godina nikad nije imala nijedan radni spor, ni jednu tužbu zaposlenika, niti je ikad prijavljena za mobbing. Toga nije bilo sve ove godine ni u HNK sve dok joj se nije primaknuo kraj mandata. Tada je, kako vidimo, počelo.

Tek ćemo, dakako, vidjeti jesu li točna nagađanja da je na taj način planski popločan teren ministrici Obuljen Koržinek da u HNK dovede svoju savjetnicu i članicu svoje stranke i da začepi usta kritičarima. Ali dok se Dubravki Vrgoč radi o glavi, javnost je potrebno kratko podsjetiti s čime je ona ušla u kandidaturu za novi mandat.

Dakle, kad je 2014., nakon intendanture Ane Lederer, došla u HNK, ustanova je bila devastirana financijski, umjetnički, kadrovski i administrativno. Zatekla je gubitak od 8 milijuna kuna, a kasnije je izronilo još nekoliko milijuna. No, u ovom momentu HNK na računu ima oko 19 milijuna kuna, i to unatoč pandemiji koju svi ravnatelji ustanova u kulturi navode kao razlog za nagomilane gubitke.

Riješila parnice, uredila teatar, povećala broj premijera

Osim rupe u blagajni, Dubravka Vrgoč preuzela je 2014. i preko 80 parnica zaposlenika pokrenutih protiv prethodne uprave, koja nije isplaćivala dnevnice, prekovremeni rad, božićnice i slično. Uz pomoć odvjetnika, intendantica je u roku od godine dana uspjela riješiti sve otvorene sporove sudskim nagodbama te je tako Kazalištu uštedjela znatna sredstva na ime glavnice, kamata i sudskih troškova.

Ana Lederer je otišla ostavivši HNK bez statuta i drugih općih akata, s neusklađenom sistematizacijom, bez popisa umjetnina, fundusa kostimografije i scenografije. Utvrđeno je da su iz Kazališta nestali iznimno vrijedni komadi namještaja te da ne postoji nikakav trag o tome tko je i kako potrošio preko 22 milijuna kuna knjiženih kao nabavka ”sitnog inventara”. Trebalo bi mnogo mjesta za ono najvažnije, a to su impresivni umjetnički rezultati intendanture Dubravke Vrgoč, no, sasvim ukratko, riječ je o prosječno 13 premijera godišnje te 18 koprodukcijskih projekata s našim i europskim kazalištima i ustanovama.

Rasna kazalištarka ili posebna savjetnica

Koprodukcije HNK ostvarene su s pariškim kazalištem Bouffes du Nord, Muzičkim biennalom Zagreb, Kunstenfestivaldesarts iz Bruxellesa, Opérom Comique iz Pariza, Emilia Romagna Teatrom Fondazione iz Bologne, HTV-om, Koncertnom dvoranom Vatroslava Lisinskog, Slovenskim narodnim gledališčem iz Maribora, Le Grand Théâtrom iz Luxembourga, Nacionalnim kazalištem iz Strasbourga, hamburškim Kazalištem Thalia i mnogim drugim partnerima.

Osim toga, Dubravka Vrgoč paralelno je za zagrebačku publiku organizirala brojna gostovanja u sklopu popularnog Filozofskog teatra za koji su karte uvijek bile razgrabljene. Ojačala je Festival svjetskog kazališta koji je u Zagreb doveo neke od najvećih umjetnika današnjice poput Petera Brooka, Eugenia Barbe, Pjotra Fomenka, Leva Dodina, Thomasa Ostermeiera, Pippa Delbonea, Arpada Schilinga, Pascala Ramberta i drugih, te niz mlađih redatelja koje tek čeka svjetska slava.

Znajući sve ovo, izbor između rasne kazalištarke Dubravke Vrgoč i posebne savjetnice Ive Hraste Sočo čini se lakim kao pero. No kako sukno i škare drže u rukama Nina Obuljen Koržinek i Andrej Plenković – Dubravki Vrgoč bi možda bilo pametno da nabavi kartonske kutije jer će se uskoro morati – pakirati.