Nekad je nužno odabrati stranu

Kako je zapela digitalizacija Hrvatske pošte: milijunski natječaj oteže se zbog kaosa s privatnom IT tvrtkom

Na veliki natječaj za održavanje sustava javila se samo tvrtka koja, tvrde iz Pošte, taj sustav nije do kraja ni isporučila

01.07.2021., Velika Gorica - U sortirnom centru Hrvatske poste krenula je naplata carine i PDV-a na sve posiljke male vrijednosti koje dolaze izvan Europske unije. Photo: Marko Prpic/PIXSELL
FOTO: Marko Prpic/PIXSELL

Slučaj je, na prvi pogled, ni po čemu poseban. Državna tvrtka objavila je natječaj pa odlučila poništiti ga, a tvrtka koja se javila na tender žalila se Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave. No, žalbeni postupak koji je uslijedio pretvorio se u nesvakidašnji javni obračun aktera: Hrvatske pošte i softverske tvrtke Dokument IT.

Pošta je, naime, natječajem tražila nekoga tko bi joj održavao softver, sustav za upravljanje dokumentacijom. Za posao se jedini javio Dokument IT. Ali nakon nekoliko mjeseci natječaj je poništen jer spomenuti sustav koji bi se trebao održavati, stoji u obrazloženju, nije do kraja “implementiran i u funkcionalnosti”.

A trebala ga je implementirati, navodi u žalbi Pošta – upravo tvrtka koja se sada prijavila da ga održava. I tu počinje rašomon: Dokument IT u žalbi ističe kako je riječ o ničim dokazanoj, netočnoj tvrdnji.

Kako je zapela digitalizacija

Hrvatska pošta već godinama ulaže milijune u digitalizaciju poslovanja, a jedan od istaknutijih projekata je, službenog naziva, sustav za upravljanje dokumentacijom – digitalizacija uredskog poslovanja DMS. Vrijednost tog projekta koji se u tri faze provodi još od 2017. godine iznosi ukupno 2,3 milijuna eura (17,6 milijuna kuna) bez PDV-a.

Na sva tri natječaja (za svaku fazu projekta po jedan) javio se samo Hrvatski Telekom, koji je i odabran za posao. No, prema navodima Pošte u žalbenom postupku, proizvođač softverskog rješenja sustava za upravljanje dokumentacijom zapravo je tvrtka Dokument IT.

Zapelo je, čini se, na trećoj fazi koja je trebala biti gotova do kraja prošle godine, ali prema službenim odgovorima pošte u žalbi, to je prolongirano.

Žalba zbog poništenja natječaja

Natječaj za održavanje objavljen je u prosincu prošle godine, a Pošta ga je odlučila poništiti prije nešto više od mjesec dana s obrazloženjem kako je prvo potrebno završiti implementaciju svih modula softvera, nakon čega će prilagoditi opseg i sadržaj održavanja za cijeli sustav u novom natječaju. Na to je uslijedila žalba jedine tvrtke koja se javila, Dokument IT-a.

“Sve i kad bi tvrdnja naručitelja da određeni moduli nisu u upotrebi u punom opsegu (implementirani i u funkcionalnosti) bila točna, isto ne bi predstavljalo opravdani razlog za poništenje nabave”, argumentirali su iz tvrtke zašto smatraju poništenje nezakonitim i nejasnim, uz napomenu kako Pošta ionako nije navela ni o kojim je točno nedovršenim modulima i funkcionalnostima, navodno, uopće riječ.

‘Jako dobro znaju što nisu isporučili’

Iz Hrvatske pošte očitovali su se kako je odluka o poništenju, s obzirom na to da se tiče jedino tvrtke Dokument IT, sasvim dovoljno jasna jer su “jako dobro upoznati s time koji moduli se ne koriste, odnosno koje još uopće nisu isporučili”.

Kao primjer navode da “nijedno rješenje iz faze 3 nije isporučeno” iako su rokovi već davno istekli, kao i dodatni rok koji su dobili za isporuku. U Pošti su DKOM-u odluku o poništenju argumentirali time da “ne mogu predvidjeti točno trajanje žaliteljeva kašnjenja”, jer je implementacija modula trebala biti završena nakon pokretanja natječaja za održavanje sustava.

Odnosno, da natječaj ne bi ni pokrenuli da su znali kako sporni moduli neće biti gotovi na vrijeme. Priznaju, doduše, kako je ugovor sklopljen s Hrvatskim Telekomom, pa nemaju “instrumente kojima bi mogli utjecati na isporuku u roku” od Dokument IT-a.

DKOM poništio poništenje natječaja

“Naručitelj po prvi put u odgovoru na žalbu iznosi tvrdnju da određeni moduli nisu isporučeni i da je žalitelj taj koji ih je trebao isporučiti pri čemu naglašava da se radi o goloj, ničim dokazanoj, tvrdnji, a k tome i netočnoj”, uzvratili su iz tvrtke.

Državna komisija je dio žalbe odbacila, no jedan dio je proglasila osnovanim, što je bilo dovoljno da poništi poništenje natječaja. Ne ulazeći u to tko je odgovoran za eventualnu nefunkcionalnost modula, DKOM je zaključio kako je nesporno da je to bilo poznato Pošti i prije pokretanja natječaja, pa nije predstavljalo “novonastalu okolnost” zbog koje je moguće poništiti natječaj.

K tome, prema tumačenju komisije, iz natječajne dokumentacije ne proizlazi da se sustav ne može održavati ako neki moduli nisu u upotrebi.

Pošta: ‘Zaštitit ćemo poslovne interese’

Hrvatsku poštu pitali smo namjeravaju li se žaliti na ovakvu odluku DKOM-a te koji točno moduli sustava za upravljanje dokumentacijom nisu funkcionalni, kada su trebali biti implementirani te jesu li pokrenuli pravne korake prema ugovornoj strani, ako su rokovi prekoračeni.

Iz Pošte su Telegramu najprije općenito odgovorili kako “uspješno provode digitalizaciju svojih usluga posljednjih godina” te, uz ostalo, naveli kako odgovorno prate tržišne trendove i digitaliziraju svoje usluge.

“U ovom konkretnom predmetu za koji ste nam poslali upit, pristupit ćemo sukladno zakonskom okviru s odgovornošću zaštite poslovnih interesa Hrvatske pošte”, odgovorili su. Pitanja smo poslali i tvrtki Dokument IT, ali do trenutka objave teksta nisu odgovorili na naša pitanja. Objavit ćemo ih ako to učine.