Kako mi je Ministarstvo jednom neobičnom odlukom, zapravo, onemogućilo da idem na posao

Ovotjedno neugodno iznenađenje za korisnike stručnog osposobljavanja

FOTO: Facebook

Dvadesetsedmogodišnji Joško Matić već osam mjeseci radi kao pripravnik na pravnim poslovima putem mjere stručnog osposobljavanja. Matić živi u Vignju na otoku Pelješcu a radi u Orebiću, koji je šest kilometara udaljen od mjesta njegova stanovanja. Iako se na prvi pogled ne čini kao velika udaljenost, Matić zbog neredovitih linija ne može koristiti javni prijevoz nego na posao putuje automobilom. Za troškove prijevoza, kako nam otkriva, do sada je na 2.400 kuna mjesčno dobivao i dodatnih 900 kuna, što bi mu okvirno pokrilo troškove putovanja.

No, u ponedjeljak je zajedno sa još 7.502 polaznika dobio aneks ugovora o stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa u kojem je naznačeno da se u članku 7. u stavku 1. dodaje točka 5 koja glasi da do 5. dana u mjesecu polaznik mora dostaviti kupljenu kartu javnog prijevoznika kao dokaz u visini stvarnih troškova prijevoza za prethodni mjesec.

Također, u tom je aneksu naznačeno ukoliko polaznik ne dostavi kupljenu kartu javnog prijevoznika ili je ne dostavi u predviđenom roku Zavod naknadu troškova prijevoza neće isplatiti za razdoblje za koje nije dostavljena.

Prvi autobus kreće u 7 ujutro, kada mora biti na poslu

To znači da Matić, kao i više od 7000 korisnika stručnog osposobljavanja, na posao može ići samo javnim prijevozom, te bilo koji drugi oblici poput automobila ili motora ne dolaze u obzir jer troškove goriva Zavod neće pokriti. Problem se javlja pogotovo u malim sredinama gdje javni prijevoz nije čest, niti prilagođen zaposlenim osobama, a određenih dana u tjednu ga i nema, što je Matićev slučaj.

“Radim od sedam ujutro, kada tek kreće prva autobusna linija, tako da bih na posao u idealnim uvjetima mogao doći tek u 7.40 sati. Također, ta linija trenutačno uopće ne vozi petkom i stvarno ne znam kako bih toga dana mogao javnim prijevozom doći do posla”, objašnjava Matić. Također, kada u 15 sati završi s poslom, trebao bi čekati nekoliko sati na autobus kako bi se vratio doma.

“Kada sam u ponedjeljak dobio aneks ugovora odmah sam zaključio da ga neću potpisati, jer jednostavno nemam računice. Znači od 2.400 kuna sada bi više od 900 kuna troškova prijevoza trebao platiti sam, što znači da bih na kraju mjeseca dobio manje od 1.500 kuna”, objašnjava naš sugovornik koji kaže da u slučaju da se ova mjera nastavi neće imati mogućnost nastaviti stručno osposobljavanje.

Kontradiktorne informacije Zavoda i Ministarstva

No, Matić i još nekoliko sugovornika reklo nam je da su nakon kontaktiranja svojih lokalnih Zavoda za zapošljavanje dobili informaciju da je taj aneks, odnosno mjera, privremeno obustavljena.

“Zvao sam Zavod dva dana zaredom i dvoje različitih zaposlenika mi je reklo da se do daljnjeg ova mjera, ipak, neće provoditi. Rekli su mi da su ujutro primili naputak od Središnjeg ureda da se ta mjera privremeno obustavlja. Pitao sam ih trebam li potpisati aneks ili ne, te su mi rekli da nije bitno. U Zavodu su mi rekli da se ona do daljnjeg neće provoditi, ali je u planu”, priča nam Matić.

Ministarstvo tvrdi da mjera kreće u rujnu

Potražili smo odgovor od Ministarstva rada i mirovinskog sustava i pitali ih je li točno da se mjera privremeno obustavlja. Odgovorili su nam tek kako će za kolovoz naknada za prijevoz biti isplaćena, a od rujna će se isplaćivati prema novom modelu, ne spominjući nikakvu odgodu primjene.

Ako korisnici ne potpišu aneks ugovora, baš kao što ga, kako kaže, neće potpisati naš sugovornik Matić, troškovi prijevoza im neće biti isplaćeni, tvrdi Ministarstvo. “Novi način isplate putnog troška se počinje primjenjivati od početka rujna, a polaznici koji ne potpišu aneks ugovora neće biti u mogućnosti koristiti pravo naknade za prijevoz. Isplata troškova prijevoza će se pravovremeno izvršavati u maksimalnom iznosu od 1000 kuna.”, kazali su nam u Ministarstvu.

Tumače kako su “prava polaznika SOR-a utvrđena rješenjem u upravnom postupku, a ne ugovorom o SOR-u”, pa će prema tome pravo na naknadu troškova prijevoza ostvarivati novim rješnjem, odnosno morat će priložiti račune isključivo javnog prijevoza.

Do sada su troškovi pokrivani iz proračuna

Ministrica Nada Šikić mijenja pravila SOR-a zbog smanjenja proračunskih izdvajanja. U Ministarstvu su rekli kako “dosadašnji način isplate putnih troškova polaznicima stručnog osposobljavanja nije usklađen sa Zakonom o posredovanju pri zapošljavanju po pitanju dokazivanja i utvrđivanja visine stvarnog troška prijevoza te se sukladno tomu ne može priznati kao opravdani trošak prijevoza po kriterijima za financiranje projekata i programa sredstvima Europskog socijalnog fonda”.

No, zašto se uopće javio problem i kako je to prije funkcioniralo? Do sada se stručno osposobljavanje provodilo kroz dva projekta, jedan se financirao iz proračuna a drugi iz Europskog socijalnog fonda (ESF). Prema kriterijima ESF-a jedna od stavki je da se prijevoz ne može refundirati bez konkretne karte. Tako da su do sada troškovi putovanja korisnika stručnog osposobljavanja subvencinirani iz proračuna.

No, u ovogodišnjem proračunu Vlada je prepolovila sredstva za stručno osposobljavanje, navodno je novac potrošen do polovice godine, a samim time više nema sredstava za pokrivanje troškova putovanja. Na internetu je pokrenuta peticija protiv te odluke, a mnogi komentiraju da je riječ o diskriminaciji ljudi pogotovo u ruralnim područjima u kojima javni prijevoz nije organiziran i prilagođem zaposlenima.