Kako naše školstvo brine o darovitoj djeci? Gotovo nikako. Primjerice, škole s njima rade po pravilniku iz 1991.

Daroviti učenici posve su izgubljeni u školskom sustavu koji ih zapravo nikako ne identificira

FOTO: Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije

Imate li darovito dijete, iznimno je visoka vjerojatnost da ga hrvatski školski sustav neće prepoznati, kamoli dodatno raditi na njegovim potencijalima. Sve će, zapravo, ovisiti o entuzijazmu učiteljice ili nastavnika na kojega je vaš mali genijalac naletio. Ako se u školi nekim čudom namjere da s njim adekvatno rade, morat će se pridržavati važećeg pravilnika o obrazovanju darovite djece iz 1991. godine. Za nadarene srednjoškolce situacija je – primijetit ćete sarkazam – bolja; pravilnik za njih datira u recentniju 1993. godinu.

Školski sustav darovitu djecu ne identificira, ne prati ih tijekom obrazovnog puta, a učitelji i nastavnici često uopće nisu educirani za rad s darovitima. Na sve to ukazuju iz Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, ustanove koja promiče obrazovanje potencijalno darovitih učenika. Nedavno su pokrenuli kampanju #PrepoznajDarovitost kojom žele potaknuti konačno donošenje novih pravilnika za darovite učenike u hrvatskim školama.

Vrijedni programi

Razgovaramo s Anom Majić, psihologinjom u splitsko-dalmatinskom Centru izvrsnosti gdje okupljaju potencijalno darovite i visokomotivirane učenike. Nude im ono što bi s njima trebale raditi škole. U tri izvannastavna programa, koje održavaju u školama izvan nastavne satnice, okupljaju više od 2000 učenika iz županije, a u tri izvanškolska programa – koje održavaju subotama – okupljaju 400-tinjak učenika godišnje. “Sve to skupa učenicima bude i premalo”, kaže nam Majić.

U izvanškolskim programima provode programe iz matematike, prirodoslovlja te informatike i novih tehnologija; u izvannastavnim programima učenici pohađaju poduzetništvo, baštinu te multimediju i jezik. “Kao psiholog, najveću prednost programa vidim u tome što se djeca druže sa svojim vršnjacima koji imaju iste interese. U anketi koju smo proveli, njih 75 posto kaže da se i privatno druži s djecom koju su upoznali u Centru”, ističe Majić.

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije

Pitanja bez konca i kraja

Situacija kod darovitih je, nastavlja, vrlo šarolika. “Oni u školi mogu imati sve petice, mogu imati i loš školski uspjeh, a mogu biti izvrsni tek u nekim predmetima. Na primjer, imamo jednog učenika koji je izvrstan u tehničkom smjeru, ali na državnoj maturi nije uspio položiti engleski jezik i nije uspio upisati fakultet”, objašnjava Majić. Daroviti, kaže, imaju potrebu ili jako duboko ući u temu koja ih zanima ili oko nje ići u iznimnu širinu.

“Njihova pitanja često nemaju kraja i oni uvijek traže još. Tako da se u Centru trudimo da to dobiju, da im damo smjer u kojem onda mogu dalje”, veli Majić. Nastavnici u školama, dodaje, nemaju vremena niti prostora baviti se darovitima, okupirani su redovitim obavezama pa su daroviti, u pravilu, prepušteni sami sebi. “Iako su djeca s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, darovitu djecu nitko kao takvu ne tretira”, kaže psihologinja.

Izgubljeni u sustavu

Za njih se mogu kreirati individualizirani programi, no oni u praksi ne mogu dobiti rješenje o primjerenom obliku školovanja, poput učenika s teškoćama u razvoju. “Jednom sam prilikom razgovarala s gospođom iz nadležnog ureda koji izdaje takva rješenja, rekla mi je da u 25 godina rada nikada nije izdala nijedno rješenje za darovito dijete. Zašto? Zato što nemate adekvatan obrazac kao za djecu s teškoćama u razvoju”, objašnjava Majić za Telegram.

Pa nastavlja: “Kada nemate rješenje, onda zapravo u školi ne morate raditi ništa pa škole, ako nešto i rade s darovitima, rade neformalno. A kako je sve neformalno, svjedodžbe nemaju adekvatan dodatak, već škole same tiskaju svoje potvrde. Na učeniku je hoće li tu potvrdu nositi dalje sa sobom, primjerice prilikom upisa u srednju školu. Uostalom, nema nikakve protočnosti podataka prilikom prelaska darovitih iz vrtića u osnovnu školu, iz osnovne u srednju i iz srednje na fakultet”, objašnjava naša sugovornica.

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije

Sve je na entuzijastima u školama

Aktualni pravilnik iz, za ove prilike neprispodobivo daleke 1991., nedorečen je i ne prati brojne kurikularne promjene koje su se od tada dogodile. Daroviti učenici trebali bi imati i mogućnost rada s mentorom jedan na jedan u školi. Međutim, nikako nije regulirano kako se to uklapa u satnicu učitelja i nastavnika i kako im se to plaća.

“Naravno, imate entuzijaste koji bez obzira na to rade s darovitima, ali im se to ne upisuje u satnicu. Isto tako, nema nikakve penalizacije za one koji ne rade s darovitima, ako su uopće prepoznati”, naglašava psihologinja. U Centru rade i na edukaciji nastavnika koji im, kaže Majić, otvoreno kažu da nemaju dostatna znanja za rad s darovitim učenicima. Osim edukacija nastavnika, pokrenuli su i radionice za roditelje darovitih.

Nikad usvojena reformska rješenja

Psihologinja Zrinka Ristić Dedić, inače viša znanstvena suradnica Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, u sklopu rada na Cjelovitoj kurikularnoj reformi 2016. radila je na okviru za darovite učenike. U nikad usvojenom reformskom dokumentu, za darovite su predvidjeli brojne prilagodbe u redovnom obrazovanju i njihovo puno snažnije praćenje. “U tom smo dokumentu predvidjeli razlikovni kurikulum za darovite učenike, tako da se pred njih postave viša očekivanja i da ih se više orijentira istraživački, projektno i kritički. Drugim riječima, da ih se protegne, da im škola bude izazovna”, pojašnjava Ristić Dedić.

Tu su i individualizirani, mentorski rad, obogaćivanje i ubrzanje programa za njih, učenje u različitim okružjima. Dokument je predviđao i osobni kurikulum za iznimno darovite učenike. “Osim eventualnog ubrzanog prelaska u viši razred, predlagali smo da im se omogući da predmete u kojima su posebno nadareni slušaju s djecom iz viših razreda. Na taj bi način i dalje većinu vremena bili sa svojom dobnom skupinom, a opet bi se razvijali njihovi potencijali”, kaže psihologinja.

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije

Ministarstvo: Radit ćemo na novom pravilniku

Da su svjesni da aktualni propisi ne pružaju optimalna rješenja za darovite učenike, priznaju u Ministarstvu obrazovanja. Za Telegram kažu da im je u narednom razdoblju jedan od ključnih ciljeva posvetiti se pružanju sustavne podrške darovitima. “U sklopu novog zakona o odgoju i obrazovanju, čija je izrada u tijeku i čije se donošenje planira u 2022. godini, ponudit će se jasniji okvir za rad s darovitim učenicima. Uskoro bi, paralelno s tim, trebao uslijediti i rad na novom pravilniku za darovite učenike”, poručuju.

Do tada namjeravaju učiniti i jedan međukorak – izradu Smjernica za rad s darovitim učenicima koje bi se naslonile na dokumente izrađene u prethodnom razdoblju, među njima i Okvir izrađen u sklopu Cjelovite kurikularne reforme. Iz njih će, kažu, preuzeti dobra rješenja i razvojne pravce. “Osobni rast i cjeloviti razvoj svakog djeteta i učenika središnja je misija hrvatskoga odgojno-obrazovnog sustava”, zaključuju iz resornog ministarstva Radovana Fuchsa. Preostaje pričekati da se taj stav očituje u svakodnevici darovitih učenika, u pravilu izgubljenih u sustavu.

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije