Katolička revolucija: 'Ovom doktrinom za gayeve i razvod Papa nas je radikalno modernizirao'

Papa Franjo objavio je dokument o odnosu Crkve prema braku i razvodu

November 23, 2014: Pope Francis celebrates Mass for the Canonization of two Indians religious and four Italian religious in St. Peter's Square in Vatican City., Image: 211649762, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, IPA
FOTO: Profimedia, IPA

Ključni dokument Katoličke crkve o braku i obitelji, naslovljen “O ljubavi u obitelji” čekao se s velikim iščekivanjem. Dokument sadrži detaljne poglede pape Franje na obiteljski život, brak, kontracepciju i odgoj djece.

Katolička crkva ne može odustati od svojih dogmi, ali bi trebala imati više razumijevanja, blagosti i milosrđa prema “nesavršenim” katolicima poput razvedenih, jedna je od ključnih poruka Pape. U apostolskoj pobudnici Amoris Laetitia (Radost ljubavi) Papa je naglasio kako homoseksualce treba poštivati, ali je ponovio stajalište Crkve kako ne postoje temelji za izjednačavanje heteroseksualnih i istospolnih brakova.

“Nitko ne može biti osuđen zauvijek, jer to nije logika Evanđelja. Ne govorim samo o razvedenima i ponovno vjenčanima, nego o svima, u kojoj se god situaciji našli”, kazao je Papa. Katolici koji su se razveli i stupili u novi građanski brak, prema postojećem crkvenom nauku ne mogu primiti pričest. Nakon dugotrajnih rasprava u Crkvi, Franjo ne zahtijeva promjenu tog pravila, ali kaže da se i takvi župljani moraju osjetiti kao dio Crkve.

Suvremena primjena

Uoči ovog dokumenta, liberali su se nadali da će Crkva pokazati milosrdniji stav prema onima čije obitelji nisu u skladu s katoličkim idealima. S druge strane, konzervativci su zadržali stav da bi to umanjilo principe koje je uspostavio Isus Krist prema kojima je brak neotuđiv.

Bivši veleposlanik u Vatikanu i sociolog religije Ivica Maštruko za Telegram kaže kako u ovom dokumentu nije riječ o odstupanju od temeljnog nauka Katoličke crkve, nego o primjeni tog nauka u suvremenim uvjetima postojanja čovjeka. “Ne radi se ni o kakvoj promjeni, niti doktrine Katoličke crkve, niti nauka. Papa i dalje čvrsto ostaje na temeljima doktrine i na temeljima crkvenih propisa. No, usklađivanje s vremenom nalaže i govori o istupu u svakodnevnoj praksi i svećenika i cjelokupne Katoličke crkve.”

U najvažnijem dijelu dokumenta Papa je dao naslutiti da katolici nakon razvoda više neće biti isključeni od primanja pričesti i drugih funkcija vjerske zajednice

Je li se od pape Franje, s obzirom na njegovo dosadašnje djelovanje, mogao očekivati revolucionarniji dokument, koji bi išao u daljnju liberalizaciju Crkve, pitamo Maštruka. Nipošto, kaže i dodaje kako bi Papa za tako nešto trebao imati potporu cjelokupne Crkve.

Jedino što bi moglo značiti nekakvu promjenu i zaokret bilo bi kada bi Papa sazvao novi koncil, kaže Maštruko i dodaje da ta mogućnost koncila na kojem bi se otišlo korak dalje nije isključena.

Podrška u Crkvi

Dok se to sazivanje koncila ne dogodi i ako se papa Franjo za to ne odluči, on će u svojim svakodnevnim postupcima inzistirati na jednoj drukčijoj, ne interpretaciji, nego postupcima Katoličke crkve u svakodnevnom životu, kaže Maštruko. Značajnije promjene bilo je teško očekivati, tim više što niti unutar same Katoličke crkve nisu baš svi oduševljeni Papinim djelovanjem.

Papa Franjo pozvao je Crkvu da se “svaka osoba, bez obzira na seksualnu orijentaciju, treba poštivati u svom dostojanstvu i odnositi se prema njoj s dostojanstvom, dok se svaki znak nepravedne diskriminacije treba pažljivo izbjegavati, naročito bilo koji oblik agresije i nasilja”. Papa želi, kao što je to već istaknuo naš sugovornik, promjene u postupcima, ali ne i u doktrini.

Progresivci unutar Crkve zagovarali su pristup prema kojem bi svećenik ili biskup od slučaja do slučaja mogao odlučivati može li se razvedena osoba ponovno potpuno integrirati u crkvenu zajednicu i primiti pričest. Papa je dao naslutiti da bi mogao podržati tu opciju. Rekao je da “iako ne daje novi skup općih pravila… primjenjiv u svim slučajevima”… poziva na “odgovoran, osoban i pastoralno raspoznavanje pojedinih slučajeva”.

Konzervativci su dosta bijesni

Dvije je stranice Papa također posvetio “erotskoj dimenziji ljubavi” unutar braka i promicanju pozitivne verzije seksualnosti. “(To) moramo promatrati kao dar od Boga koji obogaćuje odnos supružnika”.

Jasno je osudio pobačaj. “Nevino dijete koje raste u majčinoj maternici ima neotuđivo pravo na život. Odluka da se taj život prekine ne može se opravdati navodnim pravom na vlastito tijelo”, napisao je Papa. S druge strane, kazao je da odobrava seksualni odgoj dokle god sadrži “zdravu čestitost”.

Papa je pozvao vlade da daju podršku obiteljima u obliku zdravstvene skrbi, obrazovanja i zapošljavanja. Obitelj je, kako ju je opisao Franjo, pod opsadom pritisaka modernog života. “U mnogim slučajevima, roditelji dolaze kući iscrpljeni, ne želeći više pričati, i mnoge obitelji više ne dijele ni zajednički obrok”, napisao je. Obitelji koje često čine više da bi osigurale budućnost, nego da bi uživale u sadašnjosti, suočene su s velikim stresom, napisao je Franjo.

Mnogi bi liberalni katolici, napisao je New York Times, ovim dokumentom mogli biti razočarani. Mnogi su se nadali da bi Papa mogao otići i dalje, s eventualnom liberalizacijom stava prema kontracepciji, ulozi žena u Crkvi ili propisivanju jasnog procesa koji bi dopustio katolicima koji su razvedeni i ponovno vjenčani izvan Crkve da prime pričest. Konzervativci, pak, ne izražavaju veliko zadovoljstvo ovim dokumentom koji ipak otvara mogućnost da se osobi koja se razvela i ponovno vjenčala omogući potpuna integracija u Crkvu.


Tekst iz tiskanog izdanja Telegrama koji izlazi 9. travnja