Koje su najizglednije opcije za nadoknađivanje škole zbog štrajka?

Razgovarali smo s ministarstvom, ravnateljima i šefom sindikata

Četvrti je dan općeg štrajka učitelja i nastavnika, a uz prethodnih 26 po cirkularnom modelu, učenici su danas u zaostatku deset dana koje će u ovoj školskoj godini nekako morati nadoknaditi. Ministrica obrazovanja Blaženka Divjak još je prije dva tjedna školama poslala uputu o nadoknadi nastave, no manevarski prostor smanjuje se sve dugotrajnijim štrajkom.

Opcije koje se sve glasnije spominju kao najizglednije i adekvatne ozbiljnoj situaciji, one su u kojima će školarci imati kraće zimske i proljetne praznike ili pak dulju nastavnu godinu. Opcija produljenja nastavne godine posebno je problematična za maturante koji, prvo, imaju manje nastavnih dana od ostalih srednjoškolaca i, drugo, stisnuti su rokovima polaganja ispita državne mature.

Na stolu i pomicanje mature

Maturantima nastava završava 22. svibnja, a od 1. lipnja polažu se prvi ispiti državne mature. S eventualnim produljenjem nastavne godine, posebno bi problematično bilo pomicanje rokova državne mature. Za izmjene kalendara državne mature, nadležno je resorno ministarstvo, no pomicanje mature na neke kasnije datume, domino efektom za sobom povlači cijeli niz drugih rokova – objavu rezultata, jesenski rok mature, upise na fakultete i u konačnici, kasniji početak akademske godine.

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), koji provodi maturu, jučer je Ministarstvu ponudio nekoliko opcija koje bi najmanje štetile maturantima, javlja Večernji list. Primjerice, da se matura i kraj nastavne godine maturantima ne odgađaju, a da se nastava nadoknađuje subotama i eventualnim kraćenjem praznika. Moguć je i maksimalan broj bodova na pitanjima vezanim uz gradivo koje zbog štrajka nije obrađeno.

Iz Ministarstva obrazovanja na Telegramov upit o opcijama nadoknade nastave koje su u ovome trenutku najizglednije, tek kratko kažu da ne postoji jedinstvena formula za sve jer su škole u različitim situacijama. “Analiziramo sve mogućnosti, pa i pomicanje državne mature, no tek po okončanju štrajka moći ćemo dati konkretan odgovor”, poručuju iz Ministarstva.

Zašto je nastava subotom kompleksna?

U situaciji koja nikome nije ugodna, ni učiteljima ni učenicima ni roditeljima, raspitali smo se kako na terenu kotiraju opcije nadoknade. Filip Zoričić, ravnatelj Gimnazije Pula, poručio nam je da je situacija zapravo paradoksalna. “Ako ministarstvo ne zna što će, kako da ja znam?”, kaže nam i dodaje kako je u njihovoj školi u ovome trenutku sve na razini internog plana i rasporeda nadoknada.

Ravnatelj pritom manevrira oko zakonske odredbe prema kojoj srednjoškolci tjedno ne smiju imati više od 40 nastavnih sati. “Zasad smo izračunali da do 1. travnja iduće godine možda možemo nadoknaditi zaostatke. Primjerice, ako učenici u tjednu imaju 35 sati, to znači da subotama mogu nadoknaditi samo pet. Pitanje je i rada nastavnika subotom, ja im u ovom trenutku ne mogu reći hoće li dobiti 25 posto naknade za rad subotom sve dok mi ministarstvo ne kaže hoće li to platiti”, govori nam ravnatelj o slojevitosti situacije.

Maturanti još nisu u frci

Maturanti su, ističe, svakako najosjetljiviji u ovoj situaciji. “Moj je dojam da i dalje nisu u frci, nisam primijetio nikakvu paniku. Razgovaramo s njima, kažemo im da ne budu u strahu i da ćemo se interno dogovoriti kako sve nadoknaditi”, kaže Zoričić u razgovoru za Telegram.

U pulskoj su gimnaziji na dan 15. studenoga izračunali da su učenici šest sati u manjku što se tiče pojedinih predmeta. A ta se brojka, jasno, penje s daljnjim trajanjem štrajka. “Sada država treba pokazati da je država. Nas političke konzekvence ne zanimaju, prvo treba doći do rješenja kojim bi se štrajk priveo kraju, a potom odmah jasno i precizno reći što i kako dalje s nadoknadom nastave”, zaključuje pulski ravnatelj.

Stipić: Skraćivanje praznika najizglednije

Predsjednik Sindikata Preporod Željko Stipić kaže kako svaki štrajk ima direktne posljedice na učenike. “Štrajk u definiciji jest nanošenje štete, koliko god to grubo zvuči, a da bi se na drugoj strani dobio ustupak”, kaže i dodaje kako će se šteta pokušati smanjiti, no ona neće nestati. Pritom ga, govori za Telegram, najviše brine nonšalantnost Vlade. “Čini se kako jedino roditelji, sindikati i mediji vide problem i ozbiljnost situacije. A ona je takva da bi u Vladi trebalo uvesti izvanredno stanje”, smatra.

Opcija skraćivanja praznika u ovom je trenutku najizglednija, smatra Stipić i kaže kako je učenici sigurno neće dočekati s pljeskom. Na zahtjev škola i županijskih upravnih odjela, o tome odlučuje resorna ministrica. Produljenje školske godine u osnovnim bi se školama, tvrdi, dalo izvesti nadoknadom kroz dva tjedna nakon zadnjeg dana nastave, kada se obično odvija dopunski rad s učenicima.

“U tom smislu govorimo o reorganizaciji, ali samo u kontekstu ako će štrajk uskoro biti gotov”, kaže i, poput ravnatelja Zoričića, ističe kako su maturanti u najtežoj situaciji. Za njih, govori Stipić, ne vidi drugo rješenje osim skraćivanja praznika i nastave subotama.