Koliko državnog novca Ministarstvo troši na reklame da nas uvjere da je mirovinska reforma super? Dva milijuna kuna

Iz Ministarstva ne žele odgovoriti koji dio od tog novca utrošen na spot kojim se napada inicijativa sindikata

Možda se radi o slučajnosti. A možda i ne.

Čelnici tri sindikalne središnjice najavili su 18. ožujka da će do sredine svibnja prikupljati potpise za referendum protiv izmjena zakona o mirovinskom osiguranju, kojima se skraćuje rok za početak odlaska u mirovinu sa 67 godina. I baš je nekako u tom razdoblju Ministarstvo rada i mirovinskog sustava predvidjelo dvije medijske kampanje vezane uz tu, sindikatima spornu mirovinsku reformu.

Zanimljiv plan javne nabave

U resoru ministra Marka Pavića zaključili su, čini se, da bi bilo najbolje tijekom prva dva kvartala ove godine informirati građane o tome što im donosi mirovinska reforma. Barem tako proizlazi iz plana javne nabave Ministarstva rada za 2019. godinu. U njemu su predvidjeli zakup medijskog prostora za promociju dviju kampanja – “Cjelovita mirovinska reforma” i “Što donosi mirovinska reforma sadašnjim i budućim umirovljenicima”. Za prvu je kampanju procijenjena vrijednost javne nabave 920 tisuća kuna, a za drugu 1,1 milijun kuna.

Informacija o planu javne nabave sigurno i ne bi bila posebno zanimljiva, da mediji i oporba već danima ne pokušavaju od Vlade dobiti precizan izračun koliko koštaju spotovi koji se zadnjih dana vrte u javnom prostoru i u kojima se žestoko ide na sindikalnu referendumsku inicijativu. U tim se spotovima navodi i da “zahtjevi sindikata znače manje mirovine i 45 milijardi kuna duga našoj djeci i unucima”.

Iscrpni odgovori?

Bilo je zato jedino logično pokušati se obratiti Ministarstvu rada i mirovinskog sustava s pitanjem da nam potvrde ili demantiraju da Ministarstvo kani potrošiti više od dva milijuna kuna za kampanju u kojoj se, između ostalog, ide protiv sindikalnog referenduma “67 je previše”. No, iz Ministarstva smo dobili tek ljubazni odgovor kako je “ministar Pavić jučer na konferenciji za medije dao iscrpne odgovore o informativnoj kampanji o cjelovitoj mirovinskoj reformi (da, radi se o ovoj konferenciji za medije).

“Iscrpni odgovori” se daju sažeti u ovu rečenicu ministra Pavića s tiskovne konferencije: “To nije protureferendumska kampanja, to je kontinuirana informativna kampanja kojom građane informiramo o cjelovitoj mirovinskoj reformi. Ona je nastala u Ministarstvu rada i mirovinskog sustava, nismo koristili vanjske agencije, izradu spota platili smo 18.000 kuna plus PDV, a troškove kampanje ćemo javno obznaniti nakon njezina završetka”.

Pritisak

Dakle, dok traje prikupljanje potpisa za referendum, Ministarstvo ne želi objaviti koliki je trošak Vladine kampanje kojom se, između ostalog, ide protiv referenduma. No, nije htjelo ni iskoristiti priliku da demantira kako u tu svrhu planira potrošiti 2.020.000 kuna. Ovdje valja još jednom ponoviti da se radi o planu javne nabave, a ne potpisanom ugovoru. Dakle, ne može se kategorički tvrditi da je riječ o tolikim troškovima, ali se može zaključiti da je Ministarstvo naš konkretan upit diplomatski ignoriralo.

Pritisak na Vladu da objavi koliko je točno novca utrošila na emitiranje spotova o mirovinskoj reformi sve je veći. Ovoga tjedna to su od Banskih dvora zatražili, primjerice, GONG i oporbeni političari. Mostov zastupnik Robert Podolnjak zatražio je od Vlade da prekine protureferendumsku kampanju koju, ocjenjuje Mostovac, financira javnim novcem. SDP-ov Peđa Grbin obratio se, pak, Ustavnom sudu, zatraživši da upozori državna tijela da njihovo postupanje nije u skladu s Ustavom i zakonom.

Milijuni razloga za šutnju?

U Ustavnom sudu, kako je Telegram danas neslužbeno doznao, skloni su ideji da iz resora ministra Pavića zatraže podatke o tome kako se kampanja financira, koliko traje i koliko je novca u nju uloženo. Više o mogućim potezima Ustavnog suda znat će se nakon njihovog redovnog sastanka u utorak.

I u GONG-u smatraju da se Vlada posljednjim TV-spotom o mirovinskoj reformi “direktno uključila u kampanju protiv sindikalne inicijative” pa su stoga pozvali Banske dvore da javnosti pokažu koliko su na tu kampanju potrošili. “Građanke i građane Vlada plaši procjenama da će zahtjevi sindikalne inicijative ’67 je previše’ koštati 45 milijardi kuna, trošeći netransparentno javni novac za televizijske reklame u svojoj protureferendumskoj kampanji. Pri tome je Vlada Andreja Plenkovića sindikatima, odnosno svim inicijatorima referenduma postrožila pravila za transparentnost, što Gong pozdravlja, no problematično je što su sebi ostavili prostor da od javnosti kriju troškove protukampanje”, upozorili su iz GONG-a.

Možda je stvar u tome da jednostavno ima previše razloga za to da se kriju troškovi proturefendumske kampanje. Preciznije, da se razlozi broje u milijunima.