Kaos na hrvatskim aerodromima: kontrolori leta u četvrtak idu u štrajk, od subote se otkazuje 50 posto letova

Od prvog dana štrajka broj zrakoplova bit će smanjen na 40 posto ukupnog propisanog kapaciteta

13.03.2014., Zagreb -  Hrvatska kontrola zracne plovidbe. Kontrolori leta na radarima prate zracni promet u regiji.rPhoto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
FOTO: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Članovi Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja (HSSKL) u četvrtak u sedam sati ujutro započinju sa štrajkom. Iz Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja javili su da je “smanjenje učinkovitosti i potencijalno ugrožavanje sigurnosti zračnog prometa neminovna posljedica preopterećenosti kontrolora letenja i manjka stručnog kadra” te naveli da je to ključni razlog štrajka.

Kontrolori leta su još 24. ožujka ove godine započeli pregovore s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Oni su trajali mjesecima a rezultirali su nizom neuspješnih pokušaja postizanja dogovora. Iz sindikata javljaju da Uprava Hrvatske kontrole zračne plovidbe u konačnici nije pokazala razumijevanje za zahtjeve kontrolora letenja u čijim smjenama se već sada bilježe rekordne brojke praćenja zrakoplovnih operacija na našem nebu, čak i u odnosu na pretpandemijske godine, prenosi N1.

Članovi Sindikata predlažu korigiranje općeg dijela kolektivnog ugovora, što podrazumijeva optimalnu raspodjelu dnevnog i tjednog odmora. To bi bilo omogućeno uz ukidanje prekovremenih smjena te ukidanje pripravnosti na poziv, a sve u svrhu smanjenja rizika od povećanog stresa (tzv. Burn out). Osim toga, ističu da nakon noćne smjene kontrolorima mora biti omogućen odmor od minimalno 48 sati, te da za kraći odmor od 48 sati poslodavac mora dobiti pisani pristanak radnika, u što bi trebali biti uključeni svi zaposlenici koji rade operativno i u smjenama, a ne samo kontrolori.

“Naš posao je jedan od najstresnijih na svijetu’

Apelirali su i na usklađivanje koeficijenata s razinom inflacije, s obzirom na negativne gospodarske trendove uzrokovane pandemijom i nestabilnom situacijom na istoku Europe. To je, dodaju, omogućeno regulativom EU koju već provodi većina zemalja Funkcionalnog bloka zračnog prostora Središnje Europe (FAB CE) u okruženju, poput Austrije, Mađarske, Slovenije i Češke.

“Poznato je da je naš posao jedan od najstresnijih na svijetu i da kontinuirano upozoravamo na preopterećenost i rizik od povećanog stresa. Zbog toga je potrebno što prije prilagoditi uvjete rada kako bi se spriječilo ugrožavanje sigurnosti zrakoplovnog prometa. Smatramo da bi ispunjavanje naših zahtjeva trebalo biti na vrhu ljestvice prioriteta, zbog čega se ipak nadamo razumijevanju i dogovoru s Upravom Hrvatske kontrole zračne plovidbe, a sve kako bi, što je moguće prije, bio osiguran nesmetani rad svih zračnih luka“, izjavio je Krešimir Rakoci, predsjednik Hrvatskog strukovnog sindikata kontrolora letenja koji okuplja 365 članova.

Od prvog dana štrajka će broj zrakoplova koji prelijeću Hrvatsku bit će smanjen na 40 posto ukupnog propisanog kapaciteta. Što se tiče prometa na zračnim lukama, on će ostati nepromijenjen do subote, 23. srpnja, otkad će kapaciteti svih zračnih luka u Hrvatskoj, osim Zračne luke Osijek, biti smanjeni na 50 posto ukupno planiranih zrakoplova.